آموزشی

الکل سنج چیست و آموزش نحوه استفاده از الکل سنج

الکل سنج چیست و آموزش استفاده از الکل سنج

 

 

در گذشته مردم ظرف الکل را تکان می دادند تا از روی حباب هایی که ایجاد می شود میزان الکل موجود در ظرف را متوجه شوند. امروزه به راحتی می توان میزان و درصد الکل موجود در مایع را محاسبه نمود. برای محاسبه میزان الکل یک مایع می توانید از یک هیدرومتر به نام الکل سنج استفاده کنید. در این مقاله با شما آموزش نحوه استفاده از الکل سنج را در میان خواهیم گذاشت با درمان مدیکال همراه باشید.

 

الکل سنج چیست؟

الکل سنج (اتانول سنج) معمولاً از یک لوله شیشه ای توخالی کاملا بسته شده با قسمت پایینی وسیع تر که حاوی موادی مانند سرب یا جیوه ، برای شناور ماندن در مایع است و قسمت بالایی آن یک ساقه باریک با درجه بندی برای اندازه گیری تشکیل شده است. از الکل سنج می توان برای مقاصد زیادی مانند آزمایشگاه ها، بیمارستان ها، مصارف خانگی، مدارس، کارخانه ها، کمپ های ترک اعتیاد و غیره استفاده نمود. در ادامه با نحوه کار با الکل سنج و کاربرد الکل سنج آشنا می شوید.

 

مواد تشکیل دهنده الکل سنج

الکل سنج از یک لوله تو خالی که دو سر آن بسته شده است، از جنس شیشه یا پلاستیک تشکیل شده که بر روی بدنه آن بوسیله کاغذ مدرج شده است و بوسیله این درجه بندی ها میزان اندازه گیری انجام می شود. یک سر آن که ضخیم تر است بوسیله کربن پر شده است و این کربن با لاک یا پنبه در انتها نگه داشته می شود.

 

کاربرد الکل سنج

همان طور که در بالا به صورت اختصار عنوان کردیم، کاربرد الکل سنج در در آزمایشگاه های مدارس، بیمارستان ها، آزمایشگاههای تشخیص طبی، لابراتورها، پزشکی قانونی، کارخانه ها، تشخیص سرکه از شراب و همچنین برای اندازه گیری میزان الکل در مایعاتی مانند شراب، آبجو، عرق و غیره می باشد.

 

نحوه استفاده از الکل سنج (اتانول سنج)

1 – از یک الکل سنج برای سنجش میزان چگالی اتانول خالص (یا هر مایع دیگری که حاوی الکل می باشد مانند انواع مشروبات الکلی) استفاده کنید. الکل سنج یک لوله شیشه ای (یا پلاستیکی ظریف قابل شکستن) توخالی است که در زمانی که در یک مایع قرار می گیرد شناور است. از آنجایی که چگالی الکل کمتر از آب است ، استفاده از یک هیدرومتر مخصوص که به طور خاص برای اندازه گیری محتوای الکل به نام الکل سنج (alcoholmeter) طراحی و کالیبره شده است مورد استفاده قرار می گیرد و به شما امکان می دهد میزان الکل یک مایع را اندازه گیری کنید.

 

  • در هنگام خریدن حتما دقت نمایید که الکل سنج سالم باشد و بررسی نمایید که کاغذ درجه بندی جابجا نشده باشد زیرا در اندازه گیری دچار خطا می شوید.

 

 

الکل سنج چیست و آموزش استفاده از الکل سنج

 

 

2 – یک ظرف تمیز را با الکل پر کنید. بهتر است که ظرف شما باریک ، بلند و شفاف باشد که بتوانید به راحتی اندازه گیری نمایید و میزان کمتری از مایع نیاز باشد و همچنین الکل سنج باید در مایع شناور باشد و به پهلوها یا پایین و کف ظرف برخورد نکند. حال الکلی را که می خواهید آزمایش کنید در ظرف بریزید تقریباً تا ¾ ظرف را پر کنید.

 

  • طول اکثر الکل سنج ها تقریبا 25 تا 30 سانتی متر می باشد.
  • هنگام پر کردن ظرف دقت نمایید ، ظرف را کامل پر نکنید و به اندازه کافی جا برای الکل سنج بگذارید تا مایع از ظرف شما سر ریز نکند.

 

 

آموزش استفاده از الکل سنج

 

 

3 – الکل سنج را از سمتی که قطورتر است (از سمتی که دانه های سیاهی وجود دارد) را داخل مایع قرار دهید. الکل سنج باید آزادانه در مرکز ظرف در مایع شناور باشد.

 

  • اگر الکل سنج به سمت کنار ظرف قرار دارد ، آن را به وسط ظرف برگردانید.

 

 

الکل سنج چیست و آموزش استفاده از الکل سنج

 

 

4 – الکل سنج را بچرخانید تا اگر حباب هایی که در زمان وارد کردن الکل سنج ایجاد می شوند به بدنه الکل سنج متصل هستند، برداشته شوند. اگر این حباب ها از بین نروند امکان دارد در خواندن دقیق میزان الکل، دچار مشکل شوید.

 

  • بعد از چرخاندن، الکل سنج را رها کرده و اجازه دهید الکل سنج به تنهایی چرخش خود را متوقف کرده و دوباره در مرکز ظرف قرار گیرد.

 

 

الکل سنج چیست و آموزش استفاده از الکل سنج

 

 

5 – حال دقت نمایید که الکل سنج در مایع شناور باشد و به بدنه یا کف ظرف برخورد نکرده باشد. اینک که الکل سنج ثابت شده است به سطح مایع نگاه کنید ، درجه و عددی که بر روی الکل سنج همسطح با مایع است میزان (درصد) الکل مایع شما می باشد. به عنوان مثال اگر عدد بر روی الکل سنج همسطح با مایع “55” باشد ، الکل موجود در ظرف 55 درصد است.

 

 

الکل سنج چیست و آموزش استفاده از الکل سنج

 

بهترین نوع الکل سنج

برای انتخاب الکل سنح مناسب در ابتدا باید بدانید از آن برای چه کاری می خواهید استفاده نمایید. از بهترین نوع الکل سنج می توان به الکل سنج 0 – 100 مدل آلای فرانسه France 0607 اشاره نمود. همچنین برای سنجش میزان شیرینی و چگالی مایعاتی که دارای الکل هستند (مانند شراب و آبجو) می توان از هیدرومتر سه کاره (الکل، چگالی و قند) استفاده نمود. پر فروش ترین الکل سنج مربوط می شود به الکل سنج های خانگی که برای اندازه گیری میزان الکل در انواع نوشیدنی، آبجو، شراب و غیره استفاده می گردد.

 

 

 

لیست قیمت انواع محصولات الکل سنج در فروشگاه درمان مدیکال ( بهترین قیمت بازار)

برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید این محصول کاربردی می توانید به صفحه الکل سنج در وب سایت درمان مدیکال وندیش مراجعه نمایید.

 

با سپاس از شما همراهان همیشگی، در انتها امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *