آموزشی

برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم، چرا؟

برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم، چرا؟

نوزادان به سبب سیستم بدنی فوق العاده حساس، به مراقبت های ویژه ای نیز نیاز دارند. از این رو والدین می بایست شرایط اتاق نوزاد را از هر نظر به نحوی مطلوب آماده کنند. یکی از نکاتی که در جهت ایجاد شرایطی راحت برای نوزاد حائز اهمیت است، توجه به میزان اکسیژن و رطوبت موجود در اتاق او است، زیرا نوزادان ریه های حساسی دارند. یکی از روشهای موثر در ایجاد هوای مطبوع و مناسب، استفاده از دستگاه بخور سرد یا گرم برای نوزاد می باشد. استفاده از این دستگاه در اتاق نوزاد، از ایجاد بسیاری از مشکلات تنفسی و ریوی برای فرزند دلبند شما جلوگیری خواهد کرد.

در این میان یکی از سوالات متداولی که به ویژه برای مادران پیش می آید این است که، برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم؟ جالب است بدانید که ما در این مقاله به سوال شما و مهمترین نکات پیرامون آن پاسخ داده ایم. در این مقاله به شما خواهیم گفت که بخور سرد بهتر است یا گرم برای نوزاد؟، همچنین بهترین نوع بخور برای سرماخوردگی یا بهبود سرفه ی نوزاد را به شما معرفی خواهیم کرد. علاوه بر این، ضمن شرح فواید و مضرات بخور برای نوزاد شما، شیوه و مدت زمان استفاده از دستگاه بخور را نیز به شما آموزش می دهیم. این مقاله به طور قطع، پاسخ جامعی برای سوالات شماست. در ادامه با فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی درمان مدیکال همراه باشید.

اهمیت و ضرورت استفاده از دستگاه بخور در اتاق نوزاد

قبل از آنکه بدانیم برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم، باید دریابیم که ضرورت استفاده از دستگاه بخور در اتاق نوزاد چیست. در وهله ی اول نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که، سیستم ایمنی بدن نوزادان در بدو تولد و حتی تا یک سالگی چندان قوی نیست و در برابر عوامل بیماری زا و شرایط نامناسب محیطی بسیار حساس و آسیب پذیر می باشد. به عنوان مثال اگر میزان رطوبت هوای اتاق نوزاد در حد متعادل و مطلوبی نباشد، میتواند سبب انتشار عوامل بیماری زایی چون باکتری ها در فضای اتاق شود. این امر به طور قطع، برای سلامتی نوزاد شما مضر و خطر آفرین خواهد بود. رطوبت نامناسب و خشکی هوا میتواند سبب بروز مشکلات تنفسی نظیر آسم، سرفه ی خشک و عارضه های دیگری چون؛ خشکی لب، پوست و چشم نوزاد و نیز ایجاد آلرژی و خارش های پوستی شود. این امر به تبع نگرانی های فزاینده ای را برای مادران ایجاد خواهد کرد.

تمامی این موارد، لزوم و اهمیت استفاده از دستگاه بخور سرد یا گرم برای نوزاد را نشان می دهند. استفاده از دستگاه بخور در اتاق نوزاد، رطوبت و میزان اکسیژن هوا را متعادل میکند. این امر باعث میشود که فرزند عزیز شما تنفس و خواب راحتتری داشته باشد. همچنین رطوبت و اکسیژن مناسب هوا سبب میشود که، نوزاد شما دچار خشکی و حساسیت های پوستی نشود و حتی در شرایط ابتلا به بیماری هایی نظیر سرماخوردگی، کمتر با مشکلات تنفسی مواجه شود.

آشنایی با انواع دستگاه بخور مناسب برای اتاق نوزاد

 

آشنایی با انواع دستگاه بخور مناسب برای اتاق نوزاد

دستگاه بخور محصولی کارآمد برای متعادل سازی سطح اکسیژن و رطوبت هوای اتاق نوزاد است. دستگاه های بخور موجود در بازار به دو دسته ی دستگاه بخور سرد و گرم تقسیم میشوند. دستگاه تولید کننده ی بخور سرد عمدتاً، دارای محفظه ای حاوی فیتیله یا اسفنج جذب کننده ی رطوبت و یک فن می باشد. به این ترتیب با روشن کردن دستگاه، اسفنج آب را جذب و توسط فن به صورت قطرات ریز در هوای اطراف منتشر میکند. دستگاه بخور گرم علاوه بر موارد فوق، به یک سیستم گرمایشی نیز مجهز می باشد. این سیستم آب را تا مرز 100 درجه سانتیگراد یا همان نقطه ی جوش، گرم و به بخار تبدیل میکند. بخار آب تولید شده توسط فن در هوای محیط پراکنده میشود.

اگر از خود می پرسید کدام نوع دستگاه از نظر کارآیی بهتر عمل میکند باید گفت، هر یک از این دو دستگاه مزیت ویژه ی خود را دارند. به عنوان مثال، دستگاه بخور سرد انرژی کمتری مصرف میکند و بنابراین انواع شارژی آن، به میزان بیشتری شارژ نگه میدارند. از آن جهت که دستگاههای تولید کننده ی بخور گرم، آب را تا مرز جوشیدن گرم میکنند، میتوانند هوای پیرامون خود را ضدعفونی و استریل نمایند. اکنون که با انواع دستگاههای رطوبت ساز آشنا شدید، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که، برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم؟

 

برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم؟

برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا دستگاه بخور گرم؟ باید گفت با اینکه دستگاه های رطوبت ساز، تقریبا از مکانیسم مشابهی جهت ایجاد رطوبت در محیط استفاده میکنند، ولی حساسیت بالای سیستم بدن نوزاد و لزوم ایجاد بهترین شرایط جهت نگهداری از او ایجاب میکند که، با دقت بیشتری دستگاه های بخور و تفاوت های آنها را بررسی نماییم تا بتوانیم انتخاب مناسبتری داشته باشیم. دستگاه بخور برای نوزاد باید با توجه به ابعاد اتاق، محل قرارگیری و میزان استفاده از دستگاه، مورد استفاده و نیز میزان خروجی بخار انتخاب گردد.

اگر دقیق تر بخواهیم بررسی کنیم که بخور سرد بهتر است یا گرم برای نوزاد، باید گفت هر دستگاه برای رطوبت دهی در مورد خاص خود، مناسب می باشد. به عنوان مثال، اگر میخواهید دستگاه بخور را در مکانی نزدیک به نوزاد قرار دهید، به جهت پیشگیری از احتمال افتادن دستگاه و تخلیه ی مخزن آب آن، بهتر است که از دستگاه بخور سرد استفاده کنید. اگر بتوانید دستگاه را در مکانی امن و به دور از خطر افتادن قرار دهید، دستگاه بخور گرم، گزینه ی مناسبتری برای نوزاد شما خواهد بود.

همچنین اگر ابعاد اتاق نوزاد شما بزرگ می باشد، استفاده از بخور سرد مناسب تر خواهد بود. از آن جهت که برعکس بخور گرم که به علت چگالی به سمت بالای اتاق منتشر میشود، بخور سرد گسترش بیشتر و متعادل تری در جو میانی اتاق خواهد داشت. دستگاه بخور گرم نسبت به بخور سرد علیرغم مصرف برق بالا، گزینه ی مناسبتری جهت استفاده در فصل زمستان خواهد بود.

برای درمان سرماخوردگی نوزاد بخور سرد بهتره یا گرم؟

برای درمان سرماخوردگی نوزاد بخور سرد بهتره یا گرم؟

از آنجایی که نوزادان سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ترجیحاً به هنگام ابتلا به بیماری هایی نظیر سرماخوردگی، بهتر است از دستگاه بخور سرد یا گرم برای نوزاد استفاده کرد. حال باید دید که در این رابطه برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم؟ در این میان دستگاه بخور سرد از آن جهت که میتواند موجب از بین رفتن ویروسهای سرماخوردگی و یا برونشیت شود، گزینه ی مناسبی جهت استفاده در اتاق نوزاد می باشد. بخار حاصل از این دستگاه ضمن تامین رطوبت مناسب جهت تنفس نوزاد، در تسریع روند بهبود سرماخوردگی و کاهش تحریکات مجاری تنفسی نوزاد شما نقش موثری خواهد داشت.

دستگاه بخور برای سرماخوردگی کودکان، موجب ایجاد رطوبت در محیط می شود. در صورتی که ابعاد اتاق کودک بزرگ تر باشد، بهتر است از بخور سرد استفاده شود، چون بخور سرد برعکس بخور گرم در جو میانی اتاق بیشتر قرار می گیرد. بخور گرم به دلیل چگالی بالایی که دارد به سمت بالای اتاق منتشر می شود.

از طرف دیگر هر دستگاه برای رطوبت دهی در موارد خاصی استفاده می شود. به همین خاطر نمی توان گفت که بخور سرد برای نوزادان بهتر است یا بخور گرم. چون در برخی موارد دستگاه بخور در نزدیک کودک قرار داده می شود . برای جلوگیری از احتمال افتادن دستگاه و تخلیه ی مخزن آب، توصیه می شود تا از بخور سرد استفاده شود. ولی در صورتی که دستگاه بخور برای سرماخوردگی کودکان در مکانی امن و به دور از خطر افتادن قرار داده شود، استفاده از دستگاه بخور گرم گزینه ی مناسب تری برای کودک شما خواهد بود.

برای رفع گرفتگی بینی بخور سرد بهتر است یا گرم برای نوزاد؟

یکی از مشکلات عدیده ای که به ویژه به هنگام سرماخوردگی برای نوزادان پیش می آید، گرفتگی بینی است. در این حالت استفاده از دستگاه های بخور میتواند راه حل مناسبی برای رفع آن باشد اما، در این شرایط برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم؟. استفاده از هر دو نوع دستگاه میتواند در رفع این مشکل کارآمد باشد اما، دستگاه بخور گرم میتواند به صورت موثرتری در بازگشایی مجاری بینی نقش داشته باشد.

بخور سرد یا گرم برای سرفه کودک

زمانی که نوزادان دچار سرماخوردگی میشوند، معمولاً عارضه هایی چون سرفه های خشک و مداوم در آنها پدید می آید. یکی از دلایل اصلی ایجاد این موضوع خشکی هوای محیط است که برای رفع آن میتوان از دستگاه بخور استفاده کرد. ممکن است در این رابطه برای برخی سوال پیش بیاید که جهت درمان سرفه، برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم؟ میتوان گفت در این شرایط پزشکان معمولاً استفاده از دستگاه های بخور سرد را برای نوزادان پیشنهاد میکنند. به این جهت که این دستگاه با فراهم کردن رطوبت مناسب و گسترش متعادل آن در محیط، التهابات مجاری تنفسی نوزاد را بهبود بخشیده و به درمان سرفه ی خشک کمک میکند.

از طرفی سرفه پاسخ بدن به محرکاتی است که در راه گلو قرار گرفته اند. این محرکات موجب تحریک اعصاب مجاری تنفسی می شوند و به مغز پیام عصبی ارسال می کنند. مغز هم سیگنالی به دیواره ی قفسه ی سینه مخابره می کند که با ارسال یک فشار هوا به ریه ها، محرک های موجود در راه گلو را به بیرون برانند. استفاده از دستگاه بخور برای سرماخوردگی کودکان و جلوگیری از سرفه ها می تواند تاثیر بسیار بالایی در رفع آن داشته باشد. زمانی که وارد فصل زمستان و پاییز می شویم، اکثرا پزشکان استفاده از بخور گرم توصیه می کنند. چون هوا در این فصول سرد و خشک می باشد و استفاده از بخور گرم، هوا را نرم و متعادل می سازد. استفاده از بخور گرم در کاهش میزان سرفه های خشک و بهبود آن در فصل سرما بسیار تاثیر گذار است.

بخور سرد یا گرم برای سرفه کودک

بهترین بخور برای سرماخوردگی کودک چیست؟

برای ایجاد رطوبت مناسب والدین می توانند از دستگاه  بخور برای سرماخوردگی کودکان استفاده نمایند. البته قبل از تهیه ی آن بایستی برخی اطلاعاتی را در مورد نوع مناسب و بهترین بخور برای سرماخوردگی نوزادان کسب نمایند. دستگاه های بخور برای سرماخوردگی کودکان از انواع مختلفی برخوردار می باشند که چند نمونه از آن ها به شرح زیر هستند:

  • دستگاه های بخور اولتراسونیک: این دستگاه بخور در سکوت کامل کار می کند و هیچ گونه صدایی را از خود ایجاد نمی کند. همین طور این دستگاه هیچ کدام از مواد معدنی درون هوا را از بین نمی برد.
  • دستگاه های بخور خنک: نحوه ی تنظیم این دستگاه ها به صورت دستی می باشد. به این صورت که، در مواقعی که رطوبت به حد لازم و مناسب محیط برسد، رطوبت کمتری به وسیله ی دستگاه تولید می شود و در نتیجه فضا کاملا به حالت مطبوع می رسد. صدای این دستگاه ها بسیار کم است و موقع روشن بودن هیچ گونه خللی در خواب کودک شما ایجاد نمی کند.
  • دستگاه های بخور گرم: این دستگاه بخور می تواند به محیط گرمایی مطبوع ببخشد. به همین خاطر این دستگاه بخور برای سرماخوردگی کودکان و رفع سرفه ی آن ها بسیار مناسب می باشد.

بهترین دستگاه بخور برای سرماخوردگی کودکان بایستی دارای برخی ویژگی هایی باشد. از جمله ی این ویژگی ها به شرح زیر است:

  • بهترین نوع دستگاه بخور، دستگاهی است که مخزن آن به راحتی جا به جا شود. در این صورت می توان به راحتی از آن استفاده کرده و آب آن را تند تند تعویض کرد. چون دستگاه بخوری که دارای جرم باشد نمی تواند تضمین تمیزی هوای اطراف را کند.
  • در زمان خرید دستگاه بخور برای سرماخوردگی کودکان، بایستی اندازه و سایز دستگاه متناسب با ابعاد اتاق باشد، در این صورت استفاده از آن می تواند پاسخگوی نیاز مصرف کننده باشد.
  • برخی از مدل های دستگاه بخور هستند که علاوه بر مرطوب کردن فضا، هوا را هم تمیز می کنند. در زمان استفاده از این دستگاه ها بایستی به فیلترهای آن نهایت دقت را داشت. چون فیلترهایی که جرم گرفته باشند، نمی توانند هوای تمیزی را به شما تحویل دهند.

بخور جوش شیرین برای سرماخوردگی کودکان:

بخور جوش شیرین یک درمان طلایی برای انواع عفونت ها می باشد. چون جوش شیرین یک ماده ی ضد ویروس و باکتری به شمار می آید. از این ماده ی ضد ویروس برای درمان چرک گلو استفاده می شود. بخور جوش شیرین موجب می شود تا ریه ها از خطرات جدی عفونت های حاد دور بمانند. موضوع بسیار مهمی که در این راستا وجود دارد، این است که به هیچ عنوان از دستگاه بخور برای بخور جوش شیرین استفاده نشود. بهتر است برای بخور جوش شیرین از کتری برقی یا کتری های معمولی استفاده شود. چون جوش شیرین در زمان ورود به آب جوش واکنش بسیار شدیدی را از خود نشان می دهد. همین امر موجب وارد شدن آسیب های جدی برای فرد استفاده کننده می شود.

در زمان بخور بهتر است یک حوله روی سر قرار دهید تا بخارهای ایجاد شده از آن خارج نشوند. البته باید دقت کنید که در لحظه ی واکنش اولیه، فضای بسته و نزدیکی برای خود ایجاد نکرده باشید. نحوه ی استفاده از این بخور برای سرماخوردگی به این صورت است که، بعد از به جوش آمدن آب در داخل کتری، کتری را از روی حرارت جدا کرده و در حالی که زیر حوله هستید، یک قاشق مربا خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. بخار تولید شده را عمیقا از بینی تنفس کرده و از دهان بیرون دهید. این عمل را پنج مرتبه در هر نوبت تکرار کنید.

بهترین بخور گیاهی برای سرفه کودکان کدام است؟

داروهای گیاهی متعدد و زیادی وجود دارند که برای درمان سرفه ی کودکان بسیار مناسب هستند. از این داروها می توان به صورت دمنوش و یا بخور استفاده کرد. از جمله گیاهان مناسب برای سرفه کودکان، اکالیپتوس، نعنا فلفلی، پونه، میخک و هل، کاکوتی، آویشن، زنجبیل، ریشه ختمی و … می باشد. استفاده از گیاهان در دستگاه بخور برای سرماخوردگی و سرفه کودکان یک انتخاب مطمئن و بی ضرر به شمار می آید و طرفداران بسیار زیادی دارند. چون بیشتر افراد استفاده از داروهای گیاهی را به انواع داروهای شیمیایی به دلیل عوارض کمی که دارند، ترجیح می دهند.

بهترین بخور گیاهی برای سرفه کودکان کدام است؟

بخور اکالیپتوس برای سرفه کودکان:

تنفس بخار و استفاده از بخور برای سرماخوردگی کودکان، یکی از روش های موثر و مطمئن برای درمان سرفه و دیگر عفونت های تنفسی می باشد. تنفس هوای گرم موجب می شود تا مجاری تنفسی مرطوب بماند. این امر به تسکین التهابات مجاری تنفسی کمک می کند و موجب انقباض مجاری تنفسی می شود. به همین خاطر برای بهبود سرفه ی کودکان، پزشکان استفاده از دستگاه بخور را در اتاق کودکان تجویز می کنند. همین طور استفاده از بخور برای سرفه کودکان قبل از خواب موجب پاکسازی بینی شده و خوابی راحت برای آن ها به ارمغان می آورد. برای افزایش تاثیر بخور برای سرفه کودکان، بهتر است چند قطره بخور اکالیپتوس به آب دستگاه اضافه نمایید و بعد سر کودک خود را را با حوله بپوشانید و بخار را از فاصله ی ایمن استنشاق نماید.

از اکالیپتوس برای درمان سرفه، سرماخوردگی و گرفتگی بینی استفاده می شود. به این صورت که از بخور برگ های اکالیپتوس می توان برای درمان التهاب غشا مخاطی هم  استفاده کرد. استفاده از بخور اکالیپتوس نه تنها موجب درمان سرفه می شود، بلکه در خارج شدن مخاط از مجاری تنفسی و قفسه ی سینه هم موثر است. از دیگر خواص بخور اکالیپتوس برای عفونت ریه می توان به خارج کردن مواد عفونی اشاره کرد. استنشاق از دستگاه بخور برای سرماخوردگی کودکان می تواند به دفع مخاط در زمان سرفه کردن کمک های زیادی کند.

 

بیشتر بخوانید: عوارض بخور سرد 

طرز استفاده از دستگاه بخور سرد برای نوزاد

در ابتدا باید محل قرارگیری دستگاه را به درستی انتخاب کنید. ترجیحاً دستگاه بخور سرد را در محلی ایمن و با کمی فاصله از محل استراحت نوزاد قرار دهید. سپس محفظه ی دستگاه را از آب ( ترجیحاً آب تصفیه) پر کنید و سپس آن را بسته و محکم کنید. سپس دستگاه را روشن کرده و شدت خروجی بخار را متناسب با ابعاد اتاق و میزان نیاز نوزاد در حد مناسبی تنظیم نمایید. هر از چند مدت محفظه ی دستگاه را بررسی و در صورت تشکیل رسوب و گرفتگی مجرای خروجی بخار، آن را تمیز و رسوب زدایی کنید.

 

مدت زمان استفاده از بخور سرد برای نوزاد

 

 

انواع مدل های دستگاه بخور نوزاد در فروشگاه درمان مدیکال

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک 3.8 لیتری

1,575,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US412

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US414

2,818,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US416

3,837,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US418

2,994,500 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US434

2,999,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US442

2,349,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US444

3,135,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US464

2,389,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US468

3,089,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک زیکلاس مد مدل C06

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک زیکلاس مد مدل C07

مدت زمان استفاده از بخور سرد برای نوزاد

از آنجایی که هر دستگاه رطوبت ساز عمر مشخص و قابلیت روشن بودن به میزان ساعت معینی را دارند، نمیتوان دستگاه بخور سرد را تمام مدت روز روشن نگه داشت. به این منظور شما میتوانید، یک دستگاه یا سنسور رطوبت سنج برای اتاق نوزاد خود تهیه کنید و در طول روز میزان رطوبت اتاق را اندازه گیری نمایید. با این کار شما همواره از میزان رطوبت محیط مطلع خواهید بود و تنها در صورتیکه رطوبت هوا کمتر از حد استاندارد باشد، دستگاه بخور سرد را روشن خواهید کرد. این امر همچنین، از ایجاد میزان رطوبت مازاد در هوای اتاق نوزاد پیشگیری خواهد کرد.

 جهت خرید دستگاه بخور نوزاد با بهترین قیمت کلیک کنید.

 

مضرات بخور سرد برای نوزادان

  • ایجاد مشکلات تنفسی در صورت استفاده ی مداوم و 24 ساعته از دستگاه بخور سرد
  • افزایش طول مدت درمان در صورت استفاده ی نامناسب و غیر اصولی از بخور سرد
  • ایجاد حساسیت مادرزادی در برخی از نوزادان

 

جمع بندی

دریافتیم با توجه به حساسیت بالای نوزاد در برابر عوامل بیماری زا و شرایط محیطی، باید به بهترین نحو از او مراقبت کرد. همچنین آموختیم که به علت ضعف سیستم ایمنی نوزادان، بهتر است برای درمان بیماری هایی نظیر سرماخوردگی از درمان های غیر دارویی و دستگاه بخور سرد یا گرم برای نوزاد استفاده کرد. همچنین ضمن معرفی انواع دستگاه های بخور و بیان شیوه ی عملکرد آنها، اطلاعاتی را در زمینه ی اینکه برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم، مورد استفاده و مضرات استفاده از دستگاه بخور سرد در اختیار شما قرار دادیم. علاوه بر این به طور دقیق بررسی کردیم که، به هنگام ابتلای نوزاد به سرماخوردگی، بروز سرفه و گرفتگی بینی بخور سرد بهتر است یا گرم برای نوزاد. همچنین شیوه ی کار با دستگاه بخور سرد و مدت زمانی که لازم است در طول روز دستگاه را روشن گذاشت را بازگو کردیم. از این رو شما میتوانید با استفاده از موارد ذکر شده در مقاله، بهترین دستگاه رطوبت ساز را برای اتاق نوزاد خود تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *