آموزشی

تفاوت بخور سرد و گرم 🔴 چیست؟ بخور گرم بهتره یا سرد؟ صفر تا 💯 فرق بخور سرد و گرم

تفاوت بخور سرد و گرم چیست؟

تفاوت بخور سرد و گرم چیست؟ بخور سرد یا گرم؟ کدام بهتر است؟ امروزه بسیاری از افراد به دنبال تهیه دستگاه بخور سرد یا گرم هستند. فرق بخور سرد و گرم همیشه مورد سوال کاربران بوده است و همیشه این سوال از ما پرسیده می شود که بخور سرد بهتر است یا گرم؟ بنابراین در این مقاله از سایت تجهیزات پزشکی درمان مدیکال به این موضوع پرداختیم تا بتوانیم اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهیم.

به صورت کلی، فرقی نمی کند دستگاه بخور از نوع گرم باشد یا سرد، در هر صورت بخور برای پوست، سلامتی، گل و گیاه، تنفس راحت، برای بیماران و نوزادان مزایای بسیاری دارد، همین موضوع باعث شده است تا این دستگاه ها، محبوب و پرطرفدار شوند. با این حال بسیاری از کاربران خواهان دانستن تفاوت بخور سرد و گرم هستند که این تفاوت ها در چند مورد قابل بررسی می باشد، وجه تمایز بخور سرد و بخور گرم، تنها در گرم یا سرد بودن بخار حاصل از دستگاه خلاصه نمی شود، بلکه در مواردی مانند فصل به کارگیری دستگاه، شیوه استفاده از دستگاه بخور و استفاده برای موارد مختلف تفاوت هایی ایجاد می کند. به دست آوردن اطلاعات صحیح و درست در این زمینه باعث می شود تا در هنگام خرید بتوانید بهتر تصمیم بگیرید و انتخاب مناسبت تری داشته باشید، همچنین دانستن تفاوت این محصولات باعث می شود، تا با آگاهی کامل تری از دستگاه استفاده کرده و از آن نهایت لذت را ببرید، اگر شما نیز قصد دارید، درباره فرق دستگاه بخور سرد و گرم بیشتر بدانید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 پیش از آنکه به تفاوت بخور سرد و گرم بپردازیم، خوب است بدایند، مقدار بخار آب موجود در فضا باید بین سی تا پنجاه درصد باشد. به این میزان از بخار هوا، رطوبت می گویند. بنابراین وقتی می گوییم هوا خانه خشک است، به این معنی است که رطوبت هوا بسیار کم شده است. توجه داشته باشید، رطوبت هوای خانه یا دفتر کار شما می بایست بین سی تا پنجاه درصد باشد. بیشتر یا کمتر از این میزان باعث ایجاد ناراحتی در کودکان و افراد سالخورده و بیماران تنفسی می شود. خبر خوش اینکه در برخی از دستگاه ها، نمایشگر رطوبت سنج نیز وجود دارد، که کار شما را راحت می کند و می توانید با توجه به نیاز محیط، دستگاه را روشن کرده و رطوبت هوا را تامین کنید.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید دستگاه بخور

تفاوت بخور گرم و سرد

همانگونه که میدانید یکی از بارزترین تفاوت های دستگاه های بخورسرد و گرم، بخار حاصله از آنها می باشد. بخاری که از یک دستگاه بخور سرد خارج می شود بخاری سرد و بخاری که از یک دستگاه بخور گرم خارج می شود بخاری گرم است. عمده تفاوت این دستگاه ها همین مورد و مکانیزیم تولید بخار سرد و گرم می باشد. این دستگاه ها با توجه به بخار سرد یا گرمی که تولید می کنند در شرایط مختلفی می توانند مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه سعی داریم تفاوت های این دستگاه ها را به لحاظ مختلف با هم مقایسه نماییم.

  • تفاوت در فصول گرم و سرد سال

با توجه به گرما و سرمای هوا در فصول مختلف سال، استفاده از دستگاه بخور می تواند متفاوت باشد. مسلما استفاده از بخور گرم در فصل های پاییز و زمستان پیشنهاد می شود بخور گرم به خوبی می تواند ضمن تامین رطوبت محیط، حس گرمای مطبوعی نیز به اهالی خانه هدیه دهد. در فصول گرم نیز در اختیار داشتن دستگاه بخور سرد که هوای خانه را مرطوب و خنک نگه دارد، بسیار مفید می باشد. البته قابل ذکر است، دستگاه بخور سرد از آنجا که بیشتر فضای خانه یا دفتر کارتان را مرطوب نگه می دارد، بهتر می تواند برای سلامتی شما ایفای نقش کند. بخور سرد ضمن نگه داشتن رطوبت کافی محیط ، خشکی هوا را از بین برده و برای از بین بردن انواع ویروس ها مفید است. ­

  • تفاوت بخور سرد و گرم در کاربرد و روش های بکارگیری

بخور سرد برای از بین بردن خشکی هوا، سرسبزی و درخشندگی برگ گل و گیاهان زینتی آپارتمان ها، بهبود علائم سرماخوردگی کاربرد دارد. حتی از این روش برای تمیزی و براق کردن پوست صورت نیز استفاده می شود. بخور سرد می تواند برای کودکان، افراد سالخورده و کسانی که بیماری های ریوی دارند، مفید فایده باشد.

هدف اصلی بخور سرد تامین رطوبت هوا است. یکی دیگر از مزایای دستگاه بخور سرد، ایجاد حس شادابی و طراوت است

نفس کشیدن در هوایی که به وسیله دستگاه بخور سرد مرطوب شده بسیار مطلوب تر از هوایی می باشد که به وسیله بخور گرم مرطوب شده است.

بخور سرد برای کسانی که در خواب خر و پف می کنند نیز مفید است. هوای مرطوب شده به تنفس راحت تر این افراد کمک می کند. هر چه این افراد راحت تر نفس بکشند صدای خر و پف آنها نیز پایین تر می رود.

دستگاه بخور سرد در بهبود شرایط تنفسی بیماران مبتلا به آسم نیز موثر می باشد. این نکته را نیز متذکر شویم که استفاده از بخور سرد برای کودکان مبتلا به آسم ضروری است.

دستگاه بخور سرد از آنجا که بیشتر فضای خانه یا دفتر کارتان را مرطوب نگه می دارد، بهتر می تواند برای سلامتی شما ایفای نقش کند.

پزشکان در فصل های سرد توصیه می کنند برای بهبود دستگاه تنفسی و کاهش علائم سرماخوردگی حتما از بخور گرم استفاده شود.

بخور سرد می تواند رطوبت بیشتری وارد ریه کند.

دستگاه بخور گرم برای بیماری های مانند گرفتگی بینی، التیام سرفه های خشک، کاهش دادن عفونت های ریه و غیره مفید است

علاوه براین شما می توانید روغن ها و اسانس مورد نظر خود را به آب گرم بیفزایید و با دستگاه بخور گرم آن را در محیط پخش کنید. استشمام بوی خوش و آرامبخش گیاهان دارویی می تواند اعصاب را تسکین دهد. همچنین فضای خانه با بوی گل های بابونه، لاوندر و دیگر گیاهان و روغن های خوشبو معطر می شود. اما این مساله برای دستگاه های بخور سرد امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: بهترین بخور برای سرماخوردگی

دستگاه بخور سرد بهتره یا گرم

 

  • تفاوت در ایمنی

یکی از اولین تفاوت های دستگاه بخور سرد و گرم در ایمنی این دستگاه ها است، دستگاه بخور سرد به نسبت دستگاه بخور گرم از ایمنی بیشتری برخوردار است. دستگاه بخور گرم به دلیل داشتن یک مخزن آب داغ باید از دسترس کودکان دور نگه داشته شود. مخزن آب دستگاه بخور سرد بر خلاف بخور گرم دمای بسیار پایینی دارد به گونه ای که از آن می توان در اتاق کودکان استفاده کرد.

استفاده از بخار گرم امکان دارد، به دلایلی مانند بی دقتی پوست شما دچار سوختگی شود. لذا توصیه می شود، وقتی ظرف آب داغ یا دستگاه را آماده کردید تا بخار تولید کند، فاصله مناسب را رعایت فرمایید.

این نکته را نیز بیان کنیم که دستگاه بخور سرد از نظر ایمنی هیچ خطری نداشته و دوستدار گل و گیاهان نیز است. به این معنی کافی است که یک دستگاه بخور سرد در خانه داشته باشید و آنها در مجاورت گل های آپارتمانی قرار بدهید. بخور سردی که روی برگ ها و گل ها می نشیند، آنها را براق و سرسبزتر  می کند.

  • تفاوت در قیمت

از لحاظ قیمتی، قیمت دستگاه بخور سرد گران تر از دستگاه بخور گرم است.

  • تفاوت در استفاده برای  پوست صورت

اگر برای مصارف پوستی از دستگاه بخور استفاده می کنید باید بدانید که دستگاه بخور گرم بسیار بهتر از دستگاه بخور سرد است. دستگاه بخور گرم هوای گرمی پخش می کند که این هوا موجب می شود منافذ پوستی شما باز شوند، در نهایت به پوستی عاری از جوش و آکنه دست پیدا می کنید.

بخور سرد در بسته شدن منافذ باز پوست تاثیر مثبتی دارد. استفاده از بخور سرد بهتر از گذاشتن یخ روی صورت می باشد.

دستگاه بخور گرم در مقایسه با دستگاه بخور سرد، بهتر می تواند سلول های کثیف پوست را از آلودگی های مختلف پاکسازی کند. از همین رو در بسیاری از مراکز زیبایی استفاده از این دستگاه بسیار متداول است.

اگر از بخور گرم برای پوست استفاده می کنید، مراقب باشید، مدت زمان آن از یک ربع ساعت فراتر نرود. اگر زمان استفاده بیشتر شود، امکان دارد پوست آسیب ببیند. حتی نوع پوست ها نیز مدت زمان استفاده از بخور گرم را تغییر می دهند. اگر پوست شما خشک است بهتر است مدت زمان استفاده از بخور گرم را به دو دقیقه برسانید. اما استفاده از بخور سرد می تواند به صورت بیست و چهارساعته نیز باشد.

امکان سوختگی پوست بر اثر استفاده نامناسب از دستگاه بخور گرم وجود دارد.

  • تفاوت در انتقال ویروس

استفاده از دستگاه بخور سرد موجب کاهش ریسک سرایت بیماری به افراد دیگر می شود. خطر ابتلا و سرایت به بیماری های عفونی و ویروسی با دستگاه بخور سرد بسیار کمتر است. و دستگاه بخور سرد باعث می شود تا باکتری ها کاملا از محیط حذف شوند.

بخور سرد ضمن نگه داشتن رطوبت کافی محیط ، خشکی هوا را از بین برده و برای از بین بردن انواع ویروس ها مفید است.

دستگاه بخور سرد برای قطع کردن زنجیره انتقال بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا بسیار مفید می باشد.

  • تفاوت در مصرف انرژی

دستگاه بخور سرد در مقایسه با دستگاه بخور گرم برق کمتری مصرف می کند و از لحاظ مصرفی انرژی بسیار با صرفه تر است، دستگاه بخور سرد به شما این امکان را می دهد که با کمترین مقدار انرژی بتوانید هوای خانه خود را مرطوب کنید. شما با استفاده از این دستگاه در هزینه های خود نیز صرفه جویی می کنید.

  • تفاوت در آلودگی صوتی و ایجاد صدا

. یکی دیگر از وجوه تفاوت بخور سرد و گرم در تولید صدا است. به این معنی که دستگاه بخور سرد نسبت به دستگاه بخور گرم صدای بسیار کمی تولید می کند و این یکی از مهمترین ویژگی های دستگاه بخور سرد است.

  • میزان پوشش دهی

تفاوت بعدی بخور سرد و گرم در محیطی است که می توانند پوشش دهند. پوشش دهی بخور سرد بسیار بیشتر از دستگاه بخور گرم  است.

  • نظافت و مراقبت از دستگاه

در دستگاه های بخور سرد نظافت مخزن ها بسیار اهمیت دارد. به نحوی که هر روز می بایست مخزن دستگاه با آب و صابون شسته شوند. همچنین توصیه شده است، مخزن بخور سرد را با آب خالص یا همان آب مقطر پر کنیم. مراقبت از مخزن دستگاه بخور سرد سخت تر می باشد. این مخزن باید بعد از هر بار استفاده با آب و صابون به خوبی شسته شود، همچنین آبی که در این مخزن ریخته می شود باید سرد باشد.

  • تنوع در محصول

دیگر تفاوت بخور سرد و گرم در تنوع دستگاه های بخور سرد نسبت به گرم آن است. به این معنی که دستگاه بخور گرم تنها به یک شیوه بخار تولید می کنند. تنها در شکل و اندازه و ظاهر ممکن است با دیگر دستگاه های بخور گرم تفاوت هایی داشته باشند. ولی در عملکرد همه آنها یکسان هستند. در صورتی که دستگاه بخور سرد با شیوه های متفاوتی می تواند بخار سرد تولید کند. به عنوان مثال دستگاه بخور سرد می تواند به صورت تبخیری باشد. یک نوع دیگر دستگاه بخور سرد، بخور سرد اولتراسونیک می باشد. هر کدام از این موارد به صورت مستقل و بسیار متفاوت بخار آب سرد تولید می کنند.

همچنین دستگاه بخور سرد در اندازه های مختلفی تولید می شود و این امکان را به شما می دهد که بنابر سلیقه خود آن را خریداری کنید.

جهت بررسی، مقایسه و خرید انواع بخور  و رطوبت ساز سرد و گرم می توانید به صفحه دستگاه رطوبت ساز در فروشگاه درمان مدیکال مراجعه نمایید. 

 

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک 3.8 لیتری

1,575,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US412

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US414

2,818,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US416

3,837,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US418

2,994,500 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US434

2,999,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US442

2,349,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US444

3,135,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US464

2,389,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US468

3,089,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک زیکلاس مد مدل C06

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک زیکلاس مد مدل C07

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک زیکلاس مد مدل C08

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک مدل D081

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک مدل T-281

دستگاه بخور سرد تایمر دار Linhui مدل LH-192

دستگاه بخور سرد صورت مدل مثلثی

98,500 تومان

دستگاه بخور سرد طرح گربه ای

275,000 تومان

دستگاه بخور سرد طرح گربه ای 2

275,000 تومان

دستگاه بخور سرد لمسی کنترل دار مدل D083

1,675,000 تومان

دستگاه بخور سرد لین هو مدل LH191

دستگاه بخور سرد و رطوبت ساز سرد

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-2008B1

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-2008B2

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-602

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-602A

دستگاه بخور گرم آنی ساز مدل MF 2010

285,000 تومان

دستگاه بخور و رطوبت ساز سرد صورت استوانه ای

97,000 تومان

مزایای بخور سرد

دستگاه­ها بخور سرد با ایجاد بخار سرد، تأثیرات مفیدی برای سلامتی انسان­ها و گیاهان دارند. در ادامه برخی از مزایای استفاده از این بخور را بررسی خواهیم کرد:

  • تسریع درمان سرماخوردگی: بخور سرد با ایجاد رطوبت مورد نیاز برای بدن، می‌تواند به تسریع درمان سرماخوردگی و تسکین علائم آن کمک کند. بخور سرد به باز شدن مجاری هوا کمک می‌کند و این باعث تسکین سریع‌تر التهابات مجاری تنفسی و علائمی مانند گلو درد می‌شود.
  • شادابی پوست: بخور سرد برای شادابی پوست و مو بسیار مؤثر است. این دستگاه به هیدراته و نرم شدن پوست کمک می‌کند و می‌تواند به شادابی و درخشان شدن پوست کمک کند. همچنین، استفاده از بخور سرد می‌تواند به از بین بردن مشکلاتی مانند اگزما و حساسیت‌های پوستی، کاهش و بهبود خشکی لب، جوش و آکنه کمک کند.
  • کنترل رطوبت هوا: دستگاه بخور سرد با کنترل میزان رطوبت هوا، می‌تواند از خشکی پوست سر جلوگیری کند. این همچنین باعث شادابی مو و حالت دهی بهتر آن می­شود.
  • پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان و نوزادان: بخور سرد با کنترل رطوبت هوای اتاق، می‌تواند از مشکلاتی مانند گرفتگی بینی و سرماخوردگی کودکان و نوزادان جلوگیری کند.
  • حفظ سلامتی گل و گیاهان: بخور سرد برای شادابی و سلامت گل و گیاه‌های آپارتمانی نیز بسیار مفید است. در گلخانه‌های کوچک و بزرگ، از بخور سرد برای تأمین رطوبت مورد نیاز گل‌ها و گیاهان استفاده می‌شود.
  • ترمیم لب‌های پوسته شده: در فصل‌های خشک و سرد، ترک و خشکی لب‌ها، بیشتر رخ می­دهد. برای ترمیم لب‌های پوسته شده و نرم کردن آن‌ها می‌توانید از بخور سرد کمک بگیرید.
  • ترطیب هوا در محیط‌های گرم و خشک: جهت مرطوب کردن هوا در محیط‌های گرم و خشک، استفاده از بخور سرد کمک کننده است.

مزایای بخور سرد

مزایای بخور گرم

بخورهای گرم با ایجاد بخار گرم، تأثیرات مفیدی برای بهبود سلامتی و رفاه انسان دارند. در ادامه، به تفصیل در مورد برخی مزایا و کاربردهای بخور گرم صحبت خواهیم کرد.

  • ضد باکتری و آلودگی: بخور گرم به کاهش باکتری‌ها و آلودگی‌ها در محیط کمک می‌کند. ایجاد بخار گرم به عنوان یک روش طبیعی برای تصفیه هوا و کاهش باکتری‌ها از آن شناخته می‌شود. این ویژگی مخصوصاً در فصل‌های سرد سال مفید است.
  • افزایش دما و گرمای محیط: بخور گرم با افزایش دما و گرمای محیط، می‌تواند در فصل‌های سرد سال بسیار مفید باشد. این دستگاه به تسکین سردردهای ناشی از سینوزیت (عفونت مجاری بینی) و گرفتگی بینی کمک کرده و از تنش عضلاتی ناشی از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.
  • جلوگیری از خشکی گلو و سوزش چشم‌ها: بخور گرم با ایجاد رطوبت در محیط، به جلوگیری از خشکی گلو و سوزش چشم‌ها به هنگام سرماخوردگی کمک می‌کند. این ویژگی می‌تواند در افزایش راحتی در دوران مریضی و تسکین علائم مرتبط با سرماخوردگی کمک کند.
  • دسترسی آسان: با استفاده از بخور گرم، می‌توان محیط را مرطوب کرده و از خشکی هوا جلوگیری کرد. این مزیت می‌تواند نیاز به خرید دستگاه رطوبت ساز گرم را کاهش دهد. برای این کار، می‌توان ظرف حاوی آب را بر روی حرارت قرار داد یا حوله مرطوب را بر روی شوفاژ قرار داد تا رطوبت هوا افزایش یابد.

عوارض بخور سرد

استفاده از بخور سرد برای بهبود سلامتی مؤثر است، اما همچنین ممکن است برخی عوارض جانبی داشته باشد. مهم است آن‌ها را بشناسیم و اقدامات مناسبی انجام دهیم. در ادامه به عوارض احتمالی بخور سرد می‌پردازیم:

  • خطر آسم و حساسیت‌های تنفسی: برخی افراد ممکن است حساسیت‌های تنفسی مانند آسم داشته باشند و استفاده از بخور سرد در برخی موارد می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. برای افراد با چنین مشکلاتی، استفاده از بخور سرد باید با دقت انجام شود.
  • احتمال ترشحات بیش از حد بینی: استفاده از بخور سرد در برخی موارد می‌تواند منجر به ترشحات بیش از حد بینی شود و به گرفتگی بینی منجر شود.
  • رشد باکتری‌ها و بیماری‌ها: در صورت استفاده زیاد از بخور سرد، افزایش رطوبت می‌تواند محیطی مناسب برای رشد و تکثیر باکتری‌ها فراهم کند. این ممکن است در نهایت منجر به شیوع بیماری‌های مختلف شود. بنابراین، استفاده متعادل از بخور سرد توصیه می‌شود.
  • پاک‌سازی پوست: بخور سرد باید بعد از شستشو و پاک‌سازی کامل پوست انجام شود. اگر قبل از این، اقدام به انجام بخور کنید، منافذ پوست ممکن است بسته شده و آلودگی، باکتری و سبوم­ها داخل پوست باقی می‌ماند. این اتفاق می‌تواند منجر به بروز جوش‌های سرسیاه و سفید شود. بنابراین، قبل از استفاده از بخور سرد، پوست صورت خود را به دقت پاک‌سازی و تمیز کنید تا از عوارض ناخوشایند جلوگیری شود.

در صورت وجود مشکلات یا علائم ناراحت‌کننده پس از استفاده، بهتر است با پزشک مشورت کنید. همچنین، اگر به هر دلیلی از بخور سرد استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های تولیدکننده را رعایت کرده و از مدت زمان مناسب استفاده کنید.

عوارض بخور گرم

بخور گرم نیز ممکن است عوارضی داشته باشد که باید به آن توجه داشت. در این بخش، به عوارض احتمالی استفاده از بخور گرم می‌پردازیم:

  • خطر آسیب به پوست: یکی از عوارض احتمالی استفاده از بخور گرم، آسیب به پوست می‌باشد. بخار گرم می‌تواند دمای بسیار بالایی داشته باشد و در صورت تماس مستقیم با پوست، ممکن است باعث تحریک پوست شود. بنابراین، هنگام استفاده از بخور گرم، باید فاصله مناسب را رعایت کرده و از تماس مستقیم جلوگیری کنید.
  • سردرد احتمالی: برخی افراد ممکن است به علت تغییر دما و تأثیرات گرمایی بخور، سردرد یا اختلالات مشابه تجربه کنند. در صورتی که به سردرد یا عوارض مشابه حساسیت دارید، مدت زمان استفاده از بخور گرم را کاهش دهید و با پزشک مشورت کنید.
  • خشکی پوست: بخار گرم ممکن است رطوبت پوست را کاهش دهد و باعث خشکی پوست شود. بنابراین، پس از استفاده از بخور گرم، توصیه می‌شود که پوست خود را به طور مناسب مرطوب کنید تا از این عارضه جلوگیری شود.
  • احتمال افزایش ترشحات بینی: استفاده از بخور گرم ممکن است در برخی افراد باعث افزایش ترشحات بینی شود و به گرفتگی بینی منجر شود.
  • عوارض برای افراد با مشکلات تنفسی: افرادی که مشکلات تنفسی مانند آسم دارند، باید با احتیاط و تحت نظر پزشک از بخور گرم استفاده کنند. تغییرات دمایی و تنفس بخار گرم ممکن است برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد کند.

توصیه می‌شود که دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های تولید کننده را رعایت کرده و از مدت زمان مناسب استفاده کنید.

عوارض بخور گرم

تفاوت بخور سرد و گرم برای سرماخوردگی

یکی از سؤالات در مورد تفاوت بخور سرد و گرم این است که، کدام یک بهترین انتخاب برای درمان سرماخوردگی است. در اینجا تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر کدام را برای سرماخوردگی بررسی می‌کنیم:

  • بخور سرد برای سرماخوردگی: بخور سرد می‌تواند با ایجاد رطوبت مورد نیاز برای بدن به تسریع درمان سرماخوردگی کمک کند. وقتی سرماخوردگی شما باعث تنگی نفس و انسداد مجاری تنفسی می‌شود، بخور سرد می‌تواند این علائم را تسکین دهد.
  • بخور گرم برای سرماخوردگی: بخور گرم به عنوان یک منبع گرما و دما، می‌تواند در تسکین علائم سرماخوردگی مؤثر باشد. بخار گرم می‌تواند به گشودگی مجاری تنفسی کمک کند و علائم مانند گرفتگی بینی و سرفه را تسکین دهد. همچنین، استفاده از بخار گرم می‌تواند به تسریع درمان عفونت‌های تنفسی کمک کند.

تفاوت بخور سرد و گرم برای سرماخوردگی در نحوه ایجاد دما و رطوبت است. بخور سرد با ایجاد رطوبت بیشتر می‌تواند مجاری تنفسی را تسکین دهد، در حالی که بخور گرم با افزایش دما و گرمای محیط می‌تواند علائم سرماخوردگی را تسکین دهد.

نکته مهم: هر فرد ممکن است به طریق متفاوتی به بخور سرد یا گرم پاسخ دهد. بهتر است خودتان تست کنید که کدام یک برای شما مؤثرتر است.

تفاوت بخور سرد و گرم برای پوست

استفاده از بخور سرد یا گرم برای پوست به فصل استفاده و نیازهای پوستی شما بستگی دارد. در اینجا تفاوت بخور سرد و گرم و مزایای هر کدام برای پوست بررسی می‌شود:

بخور گرم برای پوست:

فصل مناسب: بخور گرم بیشتر در فصل پاییز و زمستان استفاده می­شود. این دستگاه با افزایش دما و گرمای محیط، رطوبت مورد نیاز را تأمین می‌کند.

پاک‌سازی عمیق: بخور گرم با باز کردن منافذ پوست به پاک‌سازی عمیق پوست و از بین بردن آلودگی‌ها کمک می‌کند.

تحریک عروق پوست: بخور گرم همچنین باعث گشاد شدن رگ‌ها و افزایش گردش خون می‌شود. این ممکن است به بهبود رنگ و شادابی پوست کمک کند.

تولید چربی پوست: بخور گرم می‌تواند تولید چربی پوست را افزایش داده و پوست را آب‌رسانی کند.

بخور سرد برای پوست:

فصل مناسب: استفاده از بخور سرد در فصول بهار و تابستان معمول‌تر است. زیرا بدون افزایش دما، رطوبت مورد نیاز را تأمین می‌کند.

مقاومت پوست: بخور سرد احتمال افتادگی پوست را کمتر می­کند و قابلیت کشسانی پوست را افزایش می‌دهد.

پوست جوان‌تر: بخور سرد منافذ باز پوست را کاهش می­دهد و ظاهری یکدست‌ به پوست صورت می‌دهد.

کاهش التهابات: بخور سرد می­تواند به کاهش التهابات و سوزش­های پوستی کمک کند.

نکته مهم: تفاوت بخور سرد و گرم به نوع پوست و وضعیت آن بستگی دارد. بنابراین با توجه به نوع پوست خود و نیازهای فصلی، می‌توانید بین بخور سرد و گرم انتخاب کنید.

تفاوت بخور سرد و گرم برای پوست

تفاوت بخور سرد و گرم برای گرفتگی بینی

گرفتگی بینی یکی از مشکلات رایج در فصل‌های سرد سال است که باعث ناراحتی می‌شود. انتخاب بخور سرد یا گرم می‌تواند برای تسکین این مشکل مفید باشد. در ادامه تفاوت‌ بخور سرد و گرم و همچنین مزایای هر نوع بخور برای گرفتگی بینی بررسی می‌شود:

بخور سرد برای گرفتگی بینی:

تسکین سریع: بخور سرد می‌تواند به سرعت گرفتگی بینی را تسکین دهد. تنفس بخار سرد به مخاط بینی شما کمک می‌کند تا راحت‌تر تنفس کنید.

بهبود علائم: استفاده از بخور سرد می‌تواند علائم گرفتگی بینی مانند گرفتگی مخاط، سرفه، و عطسه را کاهش دهد.

کاهش التهابات: بخور سرد می‌تواند به کاهش التهابات مخاط بینی کمک کند و از حساسیت‌های ناشی از آلرژی‌ها در بینی جلوگیری کند.

بخور گرم برای گرفتگی بینی:

تسکین مؤثر: بخور گرم معمولاً برای تسکین گرفتگی بینی در مقابل بخور سرد مؤثرتر است. بخار گرم می‌تواند مخاط بینی را مذاب کرده و باعث آزاد شدن آن شود.

راحتی بیشتر: بخور گرم ممکن است حس بهتری برای شما ایجاد کند زیرا برای بسیاری از افراد حس گرما و رطوبت لذت‌بخش‌تر است.

 

برای سینوزیت و شش ها بخور سرد بهتر است یا گرم ؟

چنانچه فردی به بیماری های ریوی مبتلا است، کمک گرفتن از دستگاه بخور گرم بسیار توصیه می شود. پزشکان پیشنهاد می کنند، برای بهبود علائم عفونی دستگاه تنفسی در کودکان و سالمندان حتما از بخور گرم استفاده شود. اگر در مخزن آب دستگاه کمی آویشن یا بابونه بریزید، ریه ها بهتر خواهند توانست عفونت ها را تخلیه کنند. اما در عین حال باید مراقب بود، رطوبت محیط بیش از حد مجاز بالاتر نرود. این امر باعث وخیم شدن حملات آسمی در بیماران می شود. از همین رو، اگر فردی در خانه دارید که دچار التهاب مجاری ریوی است، بهتر است از بخور گرم استفاده نکند.

 

بخور سرد یا بخور گرم؛ کدام یک برای بهبود سرفه خشک موثر است؟

سرفه خشک یک بیماری ریوی و بسیار آزار دهنده است. اگر محیط از هوای خشکی برخوردار باشد، باعث تحریک بیشتر ریه شده و بر شدت سرفه ها می افزاید. مسلما استفاده از دستگاه بخور گرم چنانچه با گیاهانی مانند آویشن و بابونه همراه شده باشد، می تواند اثرات التهابی ریه را کاهش داده و خواب راحتی را برای بیمار رقم بزند. مرطوب بودن هوا سینه را التیام داده و به مرور باعث می شود تا سرفه های خشک از بین بروند. همچنین بخور گرم از سرعت انتشار ویروس ها نیز می کاهد و به گونه ای هوای خانه را پاکسازی می کند. دستگاه های بخور گرم برای افرادی که به حساسیت های محیطی دچار هستند، پیشنهاد می شود. این محصول جهت تولید بخار، تنها کاری که می کند، گرم کردن آب است. لذا آلودگی کمتری وارد هوای منزل می شود.

مقاله پیشنهادی: برای نوزاد بخور سرد بهتر است یا گرم

نکاتی درباره استفاده از بخور گرم

با توجه به خطر دستگاه بخور گرم لازم دانستیم در انتهای این مقاله نکاتی در مورد استفاده از دستگاه بخور گرم به شما یادآوری نماییم. در استفاده از بخار گرم امکان دارد، به دلایلی مانند بی دقتی پوست شما دچار سوختگی شود. لذا توصیه می شود، وقتی ظرف آب داغ یا دستگاه را آماده کردید تا بخار تولید کند، فاصله مناسب را رعایت فرمایید. در شیوه کلاسیک وقتی ظرف آب داغ پر از بخار شد، وقت آن است که ظرف را روی سطحی هموار بگذارید. سپس یک حوله روی سر انداخته و درب ظرف را بردارید و اجازه بدهید بخار گرم در فاصله ای مناسب با پوست شما در تماس باشد. باز هم یادآوری می شود که داغی بخار آب و فاصله صورت شما با این بخارات باید به گونه ای باشند که صورت را نسوزاند. مدت زمانی که می توانید از این نوع بخار برای پوست یا بهبود علائم سرماخوردگی استفاده کنید، بین ده تا بیست دقیقه است. چه این عمل را با دستگاه و چه به صورت سنتی انجام میدهید حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

نکاتی درباره استفاده از بخور گرم

 

سؤالات متداول در مورد تفاوت بخور سرد و گرم

آیا استفاده از بخور برای مشکلات گوش مفید است؟

استفاده از بخور برای مشکلات گوش می‌تواند مفید باشد. بخور سرد با ایجاد رطوبت محیط، به تسکین علائمی مانند خشکی و گرفتگی گوش کمک می‌کند. همچنین، بخور گرم می‌تواند به رفع درد و التهاب‌های گوش و همچنین تسکین عفونت‌های گوش کمک کند.

چگونه می‌توانم بخور را برای درمان خشکی چشم‌ها استفاده کنم؟

برای درمان خشکی چشم‌ها با بخور، بهتر است از دستگاه بخور سرد استفاده کنید. این دستگاه می‌تواند هوا را مرطوب کرده و در نتیجه باعث ترطیب چشم‌ها شود. برای این منظور، دستگاه را در مکان مناسبی از اتاق و یا در فاصله مناسبی از چشم‌ها قرار دهید. این کار باعث کاهش خشکی چشم‌ها و تسکین علائم آن می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله به تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم پرداختیم. و به این سوال پاسخ دادیم که بخور سرد یا گرم کدام بهتر است؟ به جهت اینکه بسیاری از کاربران از ما می پرسند بخور گرم بهتر است یا سرد بر آن شدیم که به زبان ساده در این مقاله به صورت کامل به تفاوت های این دستگاه ها بپردازیم. تفاوت های این دستگاه ها را می توان به لحاظ قیمت، ایمنی، کاربرد، مصرف انرژی، آلودگی صوتی، انتقال ویروس، قدرت پاک کنندگی آلودگی از پوست و تفاوت در استفاده در فصول مختلف سال بر شمرد. در پایان اگر این مقاله مورد توجه شما واقع شده و یا نظر، تجربه و پیشنهادی در این باره دارید میتونید در زیر همین مقاله نظرات خود را با ما و دیگران خوانندگان این مقاله در میان بگذراید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *