آموزشی

دستگاه بخور چیست؟ ♨️ صفر تا 💯 دستگاه بخور

دستگاه بخور چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

با سرد شدن هوا فضای منزل و محیط کار خشک می شود. بهتر است برای مرطوب شدن فضا از دستگاه بخور استفاده کنید. حال شاید بپرسید دستگاه بخور چیست؟ این دستگاه یکی از بهترین اختراعات بشر می باشد که می توان در مکان های مختلف از آن استفاده نمود. دستگاه بخور به رطوبت ساز، دستگاه های مرطوب کننده و غیره نیز معروف است. این دستگاه آب داخل خود را تبدیل به بخار می کند و در محیط پخش می کند در نتیجه باعث می شود رطوبت هوا بالا برود. زمانی که رطوبت محیط بالا برود راه تنفسی باز می شود و می توان راحت تر نفس کشید. این دستگاه با داشتن کاربردهای زیادی که دارد در سلامت فرد موثر است. به دلیل خواص زیادی که این محصول برای افراد مختلف دارد ما تصمیم گرفتیم که درباره آن مقاله ای را برای شما تهیه کنیم و به طور کامل به معرفی دستگاه بخور و کاربردهای آن بپردازیم تا شما بتوانید اطلاعات مفیدی درباره آن بدست آورید.

 

عوارض کافی نبودن رطوبت هوا چیست؟

برای اینکه بدانید دستگاه بخور چیست ابتدا بهتر است با رطوبت هوا آشنا شوید. مقدار بخار آب در هوا را رطوبت هوا می گویند. مقدار مناسب آن برای سلامتی بدن بسیار ضروری می باشد. مقدار بیش از حد مورد نیاز و کمتر از آن باعث می شود به سلامت بدن صدمه بزند. با سرد شدن هوا مقدار رطوبت داخل هوا کاهش می یابد. حتی در فصل تابستان به دلیل استفاده از دستگاه های سرمایشی میزان رطوبت داخل فضای بسته کاهش می یابد. رطوبت هوا بر سلامت بدن تاثیر دارد. در قسمت بعدی می خواهیم به بعضی از عوارض کافی نبودن رطوبت هوا اشاره کنیم.

  • کم و زیاد شدن رطوبت هوا بر روی پوست صورت و بدن انسان تاثیر زیادی دارد. شاید متوجه شده باشید در فصل تابستان پوست شما لطیف تر و چرب تر است ولی در فصل زمستان پوست شما خشک و به صورت پوسته پوسته می شود. این به دلیل رطوبت داخل هوا می باشد. علاوه بر پوست صورت و بدن بر روی پوست لب نیز تاثیر می گذارد و باعث ترک خوردن و خونریزی آن می شود. متخصصان در این زمینه نظر داده اند که میزان رطوبت هوا بر روی پوست تاثیر زیادی دارد. این نظریه برای مو نیز صادق است.
جهت استعلام قیمت و خرید دستگاه بخور صورت کلیک کنید.
 
  • اگر دقت کرده باشید با سرد شدن هوا میزان بیماری های عفونی و آنفولانزا در افراد بیشتر می شود. پس می توان گفت رطوبت هوا می تواند از ابتلای افراد به انواع بیماری های عفونی تا حدودی جلوگیری کند.
  • افرادی که مبتلا به سینوزیت هستند برای اینکه بتوانند از این بیماری تا حدودی جلوگیری کنند، بهتر است فضای منزل و محیط کاری خود را مرطوب نگه دارند. حتی افرادی که دچار بیماری های آلرژی یا اگزما هستند باید در محیط مرطوب باشند. خشک بودن محیط باعث تشدید بیماری اگزما و آلرژی در بیماران می شود.
  • برای اینکه تارهای صوتی بتوانند به صورت عالی کار کنند نیاز به رطوبت کافی دارند. اگر هوا خشک و بدون رطوبت باشد بر روی تارها تاثیر می گذارد و باعث می شود که صدا به صورت صاف نباشد.
  • بعضی افراد اگر در محیط خشک قرار بگیرند بر روی تنفس آن ها تاثیر می گذارد و باعث می شود مداوم سرفه کنند و دچار گلودردهای شدید می شوند. در نتیجه بهتر است از دستگاه بخور در محیط های سربسته استفاده کنند.
  • در قسمت بالا گفتیم با خشک شدن هوا مقدار عفونت و ویروس در هوا افزایش می یابد. این عفونت می تواند داخل بینی شود و به دنبال آن بینی خونریزی کند.
  • رطوبت هوا حتی می تواند باعث کاهش خروپف شود. پس دستگاه بخور برای افرادی که به صورت مداوم خروپف می کنند بسیار ضروری می باشد. علاوه بر آن این دستگاه می تواند بر کیفیت بهتر خواب تاثیر بگذارد.
  • خشکی هوا می تواند مقدار آب بدن را کاهش دهد در نتیجه بهتر است برای کاهش درد مفاصل و سردرد، فضای مکان مورد نظر را با استفاده از دستگاه بخور مرطوب نگه دارید.

عوارض کافی نبودن رطوبت هوا چیست؟

 

رطوبت نرمال اتاق باید چقدر باشد؟

برای اینکه بدانید دستگاه بخور چیست ابتدا باید از میزان نرمال رطوبت اتاق آگاهی داشته باشید. مقدار نرمال رطوبت اتاق به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست بین 30 درصد الی 50 درصد می باشد. در بعضی از مقاله ها و مطالعات دیگر گفته شده است که مقدار مورد نیاز رطوبت داخل هوا حدودا بین 40 درصد الی 60 درصد می باشد. ولی به هیچ عنوان نباید بیشتر از 60 درصد باشد. می توانید با استفاده از یک رطوبت سنج مقدار رطوبت داخل فضای مورد نظر را اندازه بگیرید.

 

انواع دستگاه بخور

تا اینجای مقاله تا حدودی با دستگاه بخور چیست آشنا شدید. همانطور که در قسمت بالا گفته شد رطوبت هوا نقش زیادی برای سلامتی دارد. در نتیجه حتما باید خشکی محیط اطراف را با استفاده از دستگاه رطوبت ساز برطرف کنید. در ادامه می خواهیم به معرفی انواع آن بپردازیم. دستگاه بخور به طور کلی به دو دسته بخور گرم و بخور سرد تقسیم می شود. دستگاه بخور گرم برای تولید رطوبت هوا از گرما استفاده می کند. دستگاه بخور سرد برای تولید رطوبت از روش های بدون گرما استفاده می کند.

امروزه دستگاه های بخور متنوعی در بازار موجود است. وظیفه تمامی این مدل ها تولید رطوبت است فقط در عملکرد و نحوه تولید رطوبت با یکدیگر متفاوت است. در قسمت زیر به معرفی انواع دستگاه بخور به طور خلاصه اشاره شده است.

  • دستگاه بخور ماورای صوت: نحوه تولید رطوبت این دستگاه با استفاده از نیروی ارتعاشی می باشد.
  • دستگاه پروانه ای: از این دستگاه بیشتر برای اتاق کودکان استفاده می شود و جزو محبوب ترین دستگاه بین مردم است.
  • دستگاه مرکزی: در فضاهای بزرگ مثل شرکت ها از این مدل استفاده می شود.
  • دستگاه بخار ساز: با استفاده از نیروی الکتریسیته می تواند رطوبت تولید کند.
 

دستگاه بخور سرد چیست و کاربرد دستگاه بخور سرد

حال که با دستگاه بخور چیست تا حدودی آشنا شدید بهتر است با انواع آن نیز آشنا شوید. رطوبت و بخار تولید شده توسط دستگاه بخور سرد کمی از دمای محیط پایین تر می باشد. تولید رطوبت در این دستگاه ها با استفاده از فرآیندی انجام می شود که رطوبت به صورت توده ای مه آلود می باشد و در واقع آب، بخار نمی شود. با استفاده از دو تکنولوژی متفاوت تبخیری و اولتراسونیک موجب تولید بخار می شود. از این دستگاه بیشتر در فصل های گرم استفاده می شود. صدای نسبتا کمی دارد و علاوه بر آن مصرف برق آن پایین می باشد. مدل پروانه ای و مرکزی جزو بخورهای سرد می باشند.

 

بیشتر بخوانید: دستگاه بخور اولتراسونیک چیست و طرز کار دستگاه بخور اولتراسونیک

 

این دستگاه علاوه بر فواید زیادی که دارد معایبی نیز دارد. یکی از معایب آن این است که می دانیم قارچ ها و باکتری ها بیشتر در رطوبت های سرد تولید می شوند.

این دستگاه کاربرد های مختلف دارد که در قسمت زیر به آن اشاره شده است.

  • برای کاهش دادن خشکی پوست صورت و بدن و درخشان شدن آن
  • برای افراد مبتلا به سینوزیت، سردرد،آلرژی و اگزما
  • خشکی گلو را از بین می برد و می تواند سرفه هایی که بر اثر خشکی محیط ایجاد می شود را کاهش دهد.
  • کنترل خونریزی از بینی و لب
جهت استعلام قیمت و خرید دستگاه بخور سرد کلیک کنید.
 

دستگاه بخور سرد چیست و کاربرد دستگاه بخور سرد

 

دستگاه بخور گرم چیست و کاربرد دستگاه بخور گرم

بخار تولید شده توسط این دستگاه بیشتر از دمای محیط می باشد و گرم می باشد. بهتر است از این بخور در هوای سرد استفاده کنید. به دلیل اینکه بخار این دستگاه گرم است مقدار رشد باکتری ها در این محیط کمتر است. ولی نسبت به بخور سرد مصرف برق و صدای دستگاه بالاتر می باشد.

دستگاه بخور گرم کاربردهای زیادی دارد. برای کاهش سرفه های خشک و عفونت های گلو و بینی موثر است . علاوه بر آن می توان داخل آن از انواع خوشبو کننده ها استفاده نمود.

 

جهت استعلام قیمت و خرید دستگاه بخور گرم کلیک کنید.

دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم

هر کدام از این دستگاه ها ویژگی های مخصوص به خود را دارند. مثلا بخور سرد مناسب فصل های گرم و بخور گرم مناسب فصل سرد می باشد. پزشکان برای افرادی که سینوزیت دارند توصیه می کنند از بخور سرد استفاده کنند. علاوه بر آن بخور سرد باعث می شود باکتری ها را از بین ببرد و در درمان سرماخوردگی موثر است. بخور سرد باعث کاهش استرس و افزایش شادابی می شود. اما برای بیماری های تنفسی پزشکان بیشتر توصیه به استفاده از بخور گرم دارند.

برای کسانی که تنگی نفس دارند استفاده از بخور سرد توصیه می شود. می توانید داخل دستگاه بخور آویشن بریزید که برای باز شدن مجاری بسیار مناسب می باشد. بخور گرم به دلیل اینکه کمی گرم می باشد برای کودکان خطرناک است چون با نزدیک کردن دست و صورت امکان آسیب دیدن به پوست کودکان می باشد. در حالی که بخور سرد کمی معتدل می باشد در نتیجه به پوست آسیب نمی زند.

برای استفاده از دستگاه بخار ساز بهتر است با تجویز پزشک انجام شود. بعد از معاینه پزشک تشخیص می دهد که آیا بیمار به این دستگاه نیاز دارد یا خیر و از چه نوعی باشد بخور سرد یا گرم؟

 

بیشتر بخوانید: بخور سرد یا گرم کدام بهتر است؟

 

چرا استفاده از دستگاه بخور توصیه می شود؟

تا اینجا با موضوع مقاله که دستگاه بخور چیست آشنایی کامل پیدا کرده اید. در قسمت بالا دلایل استفاده از دستگاه بخور به طور کامل برای شما ذکر شده است. از این دستگاه برای مرطوب نگه داشتن مکان های مختلف مثل منزل و محیط کاری و غیره استفاده می شود. برخی از افراد هستند برای اینکه گل و گیاه سالم داشته باشند از دستگاه بخار ساز استفاده می کنند تا رطوبت کافی برای گیاهان تامین شود.

برای اینکه عمر دستگاه زیاد شود بهتر است سه نکته ی زیر را رعایت کنید.

  • اول اینکه از درجه کم دستگاه همیشه استفاده کنید.
  • دوم اینکه از آب تمیز و تصفیه شده استفاده کنید.
  • سوم اینکه هر چند وقت یکبار فیلتر دستگاه را چک کنید. در صورت رسوب زدایی آن را تمیز کنید.

 

چرا استفاده از دستگاه بخور توصیه می شود؟

 

دستگاه بخور برای چه افرادی مناسب است؟

حال که متوجه شدید دستگاه بخور چیست باید بدانید برای چه افرادی مناسب است؟

این نکته را رعایت کنید که برای افراد بیمار، سالمندان و کودکان حتما با دستور پزشک دستگاه را تهیه کنید. اگر میزان رطوبت در فضا زیاد باشد می تواند برای این افراد مضر باشد. افرادی که دچار مشکلات زیر هستند می توانند از این دستگاه استفاده کنند.

  • افرادی که در محیط های خشک زندگی می کنند.
  • افرادی که به صورت ارثی دچار بیماری های آلرژی و اگزما هستند.
  • افرادی که دچار به بیماری خشکی چشم هستند.
  • برای افرادی که بیماری های سینوزیت و سردرد دارند.
  • افرادی که دچار بیماری های ریه و تنگی نفس هستند.
  • برای افرادی که دوست دارند پوست و مو سالم داشته باشند.

دستگاه بخور را از کجا تهیه کنیم؟

برای خرید دستگاه بخور باید نکات مهمی را رعایت کنید. اول اینکه باید از مکان های معتبر خریداری کنید. جنس دستگاه بسیار مهم است حتما دقت کنید که برای تولید دستگاه از مواد مرغوب و با کیفیت استفاده شده باشد. اگر دستگاه بخور کیفیت لازم را نداشته باشد در زمان تولید بخار بوی نامطبوعی را در فضا پخش می کند. این دستگاه باید استانداردهای لازم را داشته باشد. علاوه بر نکات بالا داشتن قیمت مناسب بسیار مهم است. شما می توانید دستگاه بخور را از سایت درمان مدیکال تهیه کنید.

تمام هدف سایت درمان مدیکال کسب رضایت و اعتماد شما عزیزان می باشد. می توانید انواع مختلف دستگاه های بخور را با کیفیت بالا و استانداردهای لازم و قیمت مناسب به صورت آنلاین به سایت ما سفارش دهید.

 در صورت نیاز به راهنمایی های بیشتر در مورد دستگاه بخور می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید. اگر سوال یا نظری در مورد دستگاه بخور دارید می توانید در زیر همین پست نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان این مقاله در میان بگذارید.

 

لیست قیمت انواع دستگاه بخور

انواع مدل های دستگاه بخور سرد و گرم فروشگاه درمان مدیکال با بهترین قیمت بازار

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به شما آموزش دهیم دستگاه بخور چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ برای اینکه بتوانید از خشکی هوای سرد در امان باشید بهتر است در منازل و محیط کاری خود از دستگاه بخور استفاده کنید. البته باید میزان مناسب رطوبت در محیط را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. در زمان قدیم ظرف آب را بر روی بخاری می گذاشتند تا بتوانند رطوبت تولید کنند. اما امروزه انواع دستگاه های بخور سرد و گرم در بازار وجود دارد و می توانید خریداری کنید. هر کدام از این دستگاه ها فواید و کاربرد هایی دارند که در این مقاله به آن اشاره شده است. حتما برای استفاده از دستگاه بخور و تشخیص اینکه دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم با پزشک خود مشورت کنید. سعی کنید از مراکز معتبر مثل داروخانه ها و یا سایت درمان مدیکال این محصول را خریداری کنید. در هنگام خرید به کیفیت دستگاه دقت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *