آموزشی

دستگاه رطوبت سنج چیست؟ کاربرد های رطوبت سنج

دستگاه رطوبت سنج چیست؟ کاربردهای رطوبت سنج

رطوبت سنج چیست؟ این دستگاه نوعی وسیله است که در علم هواشناسی برای اندازه گیری رطوبت یا مقدار بخار آب موجود در هوا استفاده می شود. آن‌ها از دستگاه‌های ساده‌ تا قطعات پیچیده‌تر مانند رطوبت سنج های دیجیتالی دقیق، که از دمای متراکم برای اندازه‌گیری رطوبت استفاده می کنند. متغیر می باشند. چند نوع اصلی رطوبت سنج برای اندازه گیری رطوبت تولید شده اند. با فروشگاه لوازم پزشکی درمان مدیکال همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

 

انواع رطوبت سنج چیست؟

رطوبت سنج چیست و انواع آن کدامند؟ دستگاه های  مکانیکی هستند که از مواد آلی (به‌ویژه مواد ظریف تر مانند پوست طلاکوب و موی انسان) که در پاسخ به رطوبت منقبض و منبسط می شوند. انقباض و انبساط در رطوبت سنج مکانیکی باعث می شود که فنر، سوزن را روی صفحه مدرج حرکت داده و میزان رطوبت هوا توسط آن مشخص شود. رطوبت سنج دیجیتال چیست؟ این دستگاه ها تغییر در مقاومت الکتریکی را اندازه گیری می کنند. این دستگاه ها با استفاده از یک لایه نازک از کلرید لیتیوم و یک دستگاه نیمه هادی تغییرات رطوبت را اندازه گیری می کنند. سایر رطوبت سنج ها تغییرات وزن، حجم یا شفافیت مواد مختلفی را که به رطوبت واکنش نشان می دهند را تشخیص میدهند و آن را اندازه گیری می کنند. دستگاه های نقطه شبنم معمولاً از یک آینه فلزی تشکیل شده اند که با فشار ثابت و مقدار بخار ثابت خنک می شوند تا زمانی که رطوبت روی آن ها متراکم شده مقدار آن را بیان کنند.

 

کمیت های قابل اندازه گیری رطوبت سنج چیست؟

فکر می کنید کارکرد رطوبت سنج چیست؟ این رطوبت سنج ها تنها برای اندازه گیری رطوبت نبوده و می توانند رطوبت نسبی، دمای هوا، دمای یک سطح، دمای نقطه شبنم، سرعت باد و اختلاف بین دمای سطح با نقطه شبنم را اندازه گیری کنند. سایکرومتر رطوبت سنجی است که از دو دماسنج – یکی حباب مرطوب و دیگری حباب خشک – برای تعیین مقدار رطوبت هوا از طریق تبخیر استفاده می کند. یک پارچه خیس به انتهای یکی از این دماسنج ها پیچیده شده است و طرف دیگر آن در مخزن آب موجود در دستگاه قرار گرفته است. با بالا آمدن مقدار آب در پارچه مقدار رطوبت هوا اندازه گیری می شود. اختلاف دما در این دو دماسنج بستگی به مقدار رطوبت هوا دارد. با چرخاندن سریع هر دو دماسنج یا با دمیدن هوا روی مخزن ها، دمای دماسنج مرطوب خنک تر از دماسنج خشک می شود. برای محاسبه میزان بخار آب موجود در هوا می توان از تفاوت دما بین دماسنج حباب مرطوب و خشک استفاده کرد.

 

رطوبت سنج دیجیتال

 

تجهیزات الکترونیکی مدرن می توانند رطوبت را با تشخیص تغییرات مقاومت الکتریکی و ظرفیت الکتریکی تعیین کنند. علاوه بر کاربرد هواشناسی، این رطوبت سنج ها در طیف وسیعی از کار های روزمره از جمله سونا، موزه ها، مکان های مسکونی و صنعت HVAC مفید بوده و کاربرد دارند.

 

رطوبت سنج چوب چیست؟

این دستگاه ها به طور غیرمستقیم میزان رطوبت موجود در یک تکه چوب را با اندازه گیری برخی خواص الکتریکی داخل آن اندازه گیری می کنند. خوشبختانه نوعی از این دستگاه ها وجود دارند که با دقت بالایی کار می کنند. یک رطوبت سنج با کیفیت، مقدار دقیقی را برای شما فراهم می کند تا تصمیمات هوشمندانه ای در مورد زمان و نحوه استفاده از چوب بگیرید. چه در حال ساختن یک ساختمان باشید، چه در حال ساختن یک طبقه از ساختمان یا چه در حال ساخت مبلمان، میزان رطوبت چوب اهمیت دارد. اگر می خواهید ساخته های چوبی شما عمر طولانی داشته باشند، باید با چوب به درستی رفتار کنید. بی توجهی به رطوبت چوب به معنای خراب شدن پروژه هایی مانند کابینت ها، کفپوش های چوبی یا میزهای ناهار خوری است. چقدر وحشتناک است که نام شما به پروژه ای که خراب شده است چسبانده شود! و اینجاست که رطوبت سنج چوب کاربرد خود را به ما نشان میدهد.

 

آیا رطوبت سنج های چوب دقیق هستند؟

بله، یک رطوبت سنج چوب باکیفیت می تواند تا 0.1 درصد رطوبت چوب را به طور دقیق اندازه گیری کند. همچنین در تکرار پذیری امتیاز بالایی کسب می کند، که به کاربر این اطمینان خاطر را می دهد که اطلاعات دقیقی از رطوبت داشته و آن را به صورت نقطه ای و دقیق بخواند. درست است که رطوبت سنج های چوب دقیق هستند اما دقت آن ها تا حد زیادی به کیفیت و برند رطوبت سنج چوب نیز بستگی دارد. به عنوان یک ماده، دانستن طول عمر، یکپارچگی فیزیکی و کیفیت شناختی از چوب به شما می دهد تا از شرایط نگهداری و کار با آن اطلاعاتی داشته باشید و در زمانی که می خواهید کار با آن را شروع کنید. دقت رطوبت سنج های درجه پایین بسیار نادرست هستند و اعدادی که نشان می دهند گمراه کننده و در حال تغییر هستند.

 

 

انواع رطوبت سنج

 

 

سوال این است: در مورد اندازه گیری رطوبت چوب چه چیزی را دقیق می نامیم؟ دقت یک کنتور دستی با مقایسه میزان رطوبت سنج دستی با نتایج تست بیش از حد خشک تعیین می شود. هرچه مقدار نمایش داده شده آن به تست خشک کن نزدیک تر باشد، دقت بیشتری را داراست.

 

جهت خرید انواع مدل های رطوبت سنج با قیمت مناسب می توانید روی لینک دستگاه رطوبت سنج کلیک نمایید.

کاربرد رطوبت سنج چیست؟

راستی فهمیدید رطوبت سنج چیست؟ رطوبت سنج ها دستگاه های ارزشمندی هستند که تغییرات فشار و دما را محاسبه و کالیبره می کنند. وقتی این عوامل با هم جمع شوند، درصد حاصله رطوبت هوا خواهد بود. رطوبت سنج وسیله ای مفید برای ادارات، منازل و فرآیندهای تولیدی و صنعتی است. این مناطق نیازمند اطمینان از عدم تغییر رطوبت هستند زیرا ممکن است بر تولید مواد تاثیر بگذارد.

برخی از کارشناسان در تعریف رطوبت سنج چیست؟ معتقدند که هر محصول قابل تصوری مستقیماً تحت تاثیر رطوبت قرار می گیرد یا در سطوح رطوبت نسبی خاصی عملکرد متفاوتی دارد، به همین دلیل است که رطوبت سنج ها ابزارهای ارزشمندی برای اندازه گیری رطوبت هوای محیط هستند. میزان رطوبت محیط و فرآیندهای صنعتی بر عملکرد مواد تأثیر می گذارد. با این حال رطوبت سنج به ناچار با عوامل مؤثر بر شرایط فضا سر و کار دارد. مسائل آلودگی، تخریب و کالیبراسیون به وجود می آیند، بنابراین اندازه گیری موثر به رطوبت سنج ها و فرآیندهای کالیبراسیون مختلف برای به دست آوردن نتایج خاص نیاز دارد. رطوبت سنج ها در محیط های  زیادی مانند خانه ها، ادارات، کارخانه ها، بیمارستان ها، آزمایشگاه های تحقیقاتی، تاسیسات تولید مواد غذایی، گلخانه ها و موزه ها و همچنین صنایع نساجی و کاغذ استفاده می شوند.

 

برخی از چالش های اصلی که رطوبت سنج ها به حل آنها کمک می کنند عبارتند از:

رطوبت سنج چیست؟ تغییرات جزئی رطوبت در سطوح که می تواند اثرات قابل توجهی روی فرآیندهای صنعتی داشته باشد، کدامند؟ برای بدست آوردن و دانستن دقیق میزان این رطوبت، حسگرها باید متغیرهایی مانند فشار و دمای محیط یا موادی که با آن ها کار می کنند را اندازه‌گیری کرده و در کنترل داشته باشند. نظارت بر میزان رطوبت سطوح و تنظیم رطوبت در هر فرآیند تولید مهم است. هنگامی که نان و کیک به دلیل رطوبت خراب می شوند، اثرات رطوبت را می توان به ساده ترین شکل خود مشاهده کرد. رطوبت اضافی در یک اتاق را می توان با یک رطوبت سنج ساده اندازه گیری کرد تا ببیند باکتری ها یا کپک ها در حال رشد هستند یا موجودات آلرژی زا ها تشدید می شوند.

 

 

رطوبت سنج چوب

 

 

نحوه کار رطوبت سنج

صرف نظر از اینکه رطوبت سنج چیست و چه کسی از این دستگاه برای مشاهده آب و هوا یا اندازه گیری شرایط داخل ساختمان استفاده می کند باید دانست که چگونه مقدار نمایش داده شده توسط دستگاه را بخواند. این ابزارها باید حداقل سالی یک بار کالیبره شوند تا نتیجه دقیق تری را به ما ارائه دهند. امروزه انواع مختلفی از این دستگاه ها موجود است و نحوه کار هر کدام به طراحی آن بستگی دارد. یک نمونه رطوبت سنج خازنی است. این دستگاه ها از حسگرهای مختلفی بهره می برند. رطوبت سنج های خازنی برای کاربردهایی ساخته می شوند که قیمت، شکنندگی یا فضای دستگاه نگران کننده است، بنابراین دقت دستگاه را فدای مقرون به صرفه بودن آن می کنند.

رطوبت سنج های خازنی میزان رطوبت یک ماده اکسید فلزی را اندازه گیری می کنند. آنها اغلب برای اندازه گیری اثر رطوبت بر روی ثابت دی الکتریک پلیمر (یا گذردهی نسبی) مانند پلاستیک های مصنوعی استفاده می شوند. هنگامی که کالیبره می شوند، سنسورها دارای رتبه دقت 2±% رطوبت نسبی در محدوده 5 تا 95% رطوبت نسبی قرار می گیرند. با کالیبره کردن آین دستگاه ها دقت آن ها تا سه برابر بالا می رود. سنسورهای این دستگاه ها  می توانند در برابر دماهای بالا و اثرات تراکم مقاومت کنند و این ویژگی آن ها را برای کاربردهای مختلف مناسب می کند. با این حال، رطوبت سنج ها دارای حسگر هایی هستند که به راحتی آلوده می شوند و علائم از کار افتادگی  را خیلی سریع نشان می دهند.

نوع دیگری از سنسورها مقاومتی هستند که نسبت به سنسورهای خازنی حساسیت کمتری دارند. این حسگرها تغییرات مقاومت الکتریکی یک ماده را که رطوبت در محیط ایجاد می کند اندازه گیری می کند. از آنجایی که حسگرهای مقاومتی نسبت به حسگرهای خازنی حساسیت کمتری دارند، به برد مدار پیچیده تری نیاز دارند. بسته به ماده مقاوم، دقت می تواند تا 3 درصد رطوبت نسبی باشد. یک ماده رطوبت سنج نیز مقاومت آن را در برابر تراکم تعیین می کند.

 

 

نحوه استفاده از رطوبت سنج

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *