آموزشی

آیا رفع گودی کمر در افزایش قد موثر است؟

آیا رفع گودی کمر در افزایش قد موثر است؟

 

وجود گودی کمر و قوز در قسمت ستون فقرات به میزان کم امری طبیعی است. اما اگر میزان آن به اندازه ای باشد که باعث گرد نشان دادن شانه ها شود، نشانه ای از عارضه ی شوئرمن می باشد. از سوی دیگر اگر قوز کمر بیش از اندازه باشد فرد دچار بیماری لوردوز شده است. بیماری های این چنینی در ناحیه ی کمر و در قسمت ستون فقرات نمایان می شوند و گردن فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. این بیماری هیچ گونه محدودیت سنی ندارد و ممکن است در افراد با هر سن و سالی بروز کند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی رفع گودی کمر و افزایش قد ممکن شده است. قوس بیش از اندازه ی کمر، برجستگی باسن و پشت خمیده از علائم ظاهری این بیماری هستند که موجب ایجاد ناهماهنگی در تناسب اندام افراد می شوند. همچنین با ایجاد کمر درد و محدودیت های حرکتی نیز خود را آشکار می سازند.

شرکت در جلسات فیزیوتراپی از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند و در نهایت به درمان گودی کمر منجر می شود. در جلسات فیزیوتراپی بیشتر تمرکز بر روی قوی سازی عضلات شکم است. همچنین برای جلوگیری از بازگشت گودی کمر تمریناتی برای قوی سازی عضلات ران پا صورت می گیرد. فردی که به عارضه ی گودی کمر مبتلا است زمانی که به پشت دراز می کشد، فضایی میان تشک و کمر وی ایجاد می گردد. در صورتی که در این حالت کمر فرد از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار باشد می تواند با انجام یک سری از تمرینات به رفع گودی کمر و افزایش قد خود کمک کند. اما اگر انحنا موجود در قسمت گودی کمر متحرک نباشد باید تحت معاینه ی پزشک متخصص قرار بگیرد. در این فرصت قصد داریم به یکی از محتمل ترین راهکارها برای از بین بردن گودی کمر، درمان قوز کمر و افزایش قد بپردازیم.

 

عارضه گودی کمر چیست؟

بیماری لوردوزیس یا گودی کمر عارضه ای است که ستون فقرات در ناحیه ی کمر دچار انحنای بیش از اندازه می شود. در چنین حالتی فشار وارده بر ستون فقرات دو چندان شده و با گذشت زمان با درد های شدید در آن نواحی همراه می گردد. همچنین در صورت شدید بودن بیماری محدودیت های حرکتی در فرد ایجاد می کند. افراد مبتلا به این عارضه در ناحیه ی کمر به شکلی آشکار دارای فرورفتگی قوسی شکلی هستند به طوری که از کنار، بدن آنها فرمی شبیه به حرف C لاتین به خود می گیرد.

 

 

عارضه گودی کمر چیست؟

 

 

عوامل گودی کمر

  • چاقی
  • نشستن طولانی مدت و کم تحرکی
  • ایستادن مداوم و طولانی مدت
  • بارداری
  • ضعف در عضلات شکم، لگن و ران
  • آسیب دیدگی عضلانی
  • نا هماهنگی در طول پا ها
  • پوکی استخوان
  • بلند کردن مداوم اجسام سنگین
  • سیاتیک

 

تاثیر گودی کمر در قد

همانطور که پیشتر اشاره شد با پیشرفت علم پزشکی در حوزه ی فیزیوتراپی رفع گودی کمر و افزایش قد ممکن شده است. به جز افرادی که به طور مادرزادی به این عارضه دچار هستند، قوس کمر به دلیل ایجاد فشار مداوم در ناحیه ی ستون فقرات به وجود می آید. فعالیت های مداوم روزانه و عدم استراحت کافی موجب فشرده شدن ستون فقرات می گردد و دیگر به حالت پیشین خود باز نمی گردد. ایجاد این فشردگی موجب کوتاه تر شدن قد فرد مبتلا به گودی کمر می شود که با تحت درمان قرار گرفتن به رفع گودی کمر و افزایش قد می انجامد. یکی از راهکار های موثر برای کاهش فشار وارده بر ستون فقرات انجام ورزش بارفیکس و یا آویزان شدن به مدت 3 الی 4 دقیقه در روز است. باز شدن ستون فقرات موجب افزایش قد حتی در سنین بالا می شود.

 

با رفع گودی کمر چند سانت به قد اضافه می شود؟

پژوهش ها نشان داده اند که انجام حرکات کششی می تواند تا 12 سانتی متر به قد افراد بیفزاید. با آویزان ماندن و یا بارفیکس زدن به صورت روزانه و به مدت 5 دقیقه در دراز مدت به ایجاد فاصله میان مهره های ستون فقرات می انجامد. از این رو با بازگشت ستون فقرات به حالت طبیعی، فرد از حالت خمودگی خارج می گردد و به طبع به قد وی افزوده می شود. از سوی دیگر رفع گودی کمر و افزایش قد تا 20 سانتی متر امری شدنی است و با کمی تلاش قابل دستیابی است. پس می توانید با انجام حرکات به صورت روزانه علاوه بر برطرف نمودن گودی کمر به میزان قد خود بیفزایید. با اینکه بیماری گودی کمر یک عارضه و بیماری مستقل از کوتاهی قامت است اما کاملا بی تاثیر نیست. رفع گودی کمر به افزایش قد می انجامد و مانع از ایجاد بسیاری از ناهنجاری ها در ستون فقرات و قامت فرد می شود.

 

 

با رفع گودی کمر چند سانت به قد اضافه می شود؟

 

 

چگونه گودی کمر را رفع کنیم؟

بسته به شدت و میزان گودی کمر روش های درمانی بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند. متخصص فیزیولوژی با انجام تکنیک های درمانی درد در قسمت ستون فقرات را کاهش می دهد. سپس دامنه ی حرکتی ستون فقرات را به حالت طبیعی تسهیل می بخشد که در نهایت منجر به رفع گودی کمر و افزایش قد بیمار می گردد. در مواردی که این عارضه شدید باشد از راهکار هایی مثل فیوژن ستون فقرات یا خشک کردن و عمل جراحی استفاده می شود. همچنین تمرینات توانبخشی و کششی می توانند در بهبود گودی کمر بسیار موثر باشند.

یکی از راهکار های موثر، مراجعه به کلینیک های فیزیوتراپی می باشد. فیزیوتراپ با انجام روش های درمانی متناسب با نوع گودی کمر سعی بر رفع گودی کمر و افزایش قد بیمار می نماید. سپس با قوی سازی عضلات شکم و ران از بروز مجدد و بازگشت گودی کمر جلوگیری می کند. این عضلات در صورتی که به حد کافی قوی شوند می توانند با کشیدن مفصل ران به سمت ستون فقرات موجب صاف شدن کمر گردند. این شیوه ی درمان علاوه بر رفع گودی کمر موجب برطرف شدن قوز کمر و افزایش قد نیز می شود. نرمش های تقویتی باید به صورت مداوم و در جلسات هفتگی زیر نظر دکتر فیزیوتراپ انجام شوند. همچنین با تجویز دکتر یک سری از حرکات ورزشی باید به صورت روزانه در منزل انجام گیرند.

 

ورزش برای درمان گودی کمر

همانطور که پیشتر گفته شد انجام حرکات ورزشی یکی از راهکار های موثر در درمان گودی کمر به شمار می رود. با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی تعدادی حرکات ورزشی به شما آموزش داده می شود که با انجام آنها به صورت مستمر می توانید درد ناشی از قوز و گودی کمر را از بین ببرید. اصلی ترین دلیل بروز عارضه ی گودی کمر عدم تعادل عضلات می باشد. برخی از عضلات ضعیف هستند و برخی دیگر قویتر، به همین دلیل موجب عدم تناسب در فرم ستون فقرات می شوند. برای رفع گودی کمر و افزایش قد این عضلات باید به یک حد توازن برسند. با انجام حرکات ورزشی و تمرینی فیزیوتراپی می توانید عضلات مفصل ران یا ایلیوپسواس، همسترینگ، سرینی بزرگ و… را تقویت کنید. شما می توانید با انجام حرکات ورزشی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم موجب رفع گودی کمر و افزایش قد خودتان شوید.

 

حرکت پل

این حرکت به تقویت عضلات گلوتئال کمک می کند و موجب درگیر شدن ماهیچه های کمر، باسن و عمقی شکمی می شود. برای انجام این حرکت ابتدا باید به پشت دراز بکشید و شانه های خود را بر روی توپ پیلاتس قرار دهید. در ادامه با بالا و پایین بردن باسن سعی کنید حرکت پل را تداعی کنید. با حرکت توپ در ناحیه ی کمر می توانید تک تک مهره های ستون فقرات خود را احساس کنید. برای تاثیر پذیری بیشتر این حرکت را 12 مرتبه در روز و هر بار به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیقه  انجام دهید.

 

حرکت پل

حرکت پل

 

حرکت گاو و گربه

یکی از حرکات ورزش بسیار موثر در درمان قوز کمر و افزایش قد حرکت گاو و گربه است که انجام آن به صورت روزانه برای افرادی که از گودی کمر و قوز رنج می برند پیشنهاد می شود. برای انجام این حرکت ابتدا باید به صورت چهار دست و پا بر روی زمین قرار بگیرید. سپس شکم خود را منقبض کرده و کمرتان را به سمت بیرون گرد کنید. این حالت را به مدت 10 ثانیه حفظ کنید تا فشار وارده بر عضلات کمر خود را احساس کنید. پس از 10 ثانیه این عمل را در جهت خلاف انجام دهید. یعنی کمر خود را به سمت بیرون برگردانید و گرد کنید. این حرکت را باید روزی 10 مرتبه تکرار کنید.

 

حرکت گاو و گربه

حرکت گاو و گربه

 

جمع کردن زانوها در سینه

همان طور که پیشتر گفته شد درمان قوز و گودی کمر در افزایش قد در هر سن و سالی تاثیرگذار است. از این رو با انجام این حرکات می تواند در رفع گودی کمر و افزایش قد بسیار موثر باشد. برای انجام این حرکت کافیست به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را تا جایی که از زمین جدا شوند خم کنید. با دستان خود زانو ها را درون سینه جمع کرده و تا 30 ثانیه در این حالت باقی بمانید. این حرکت را 5 مرتبه در روز تکرار کنید.

 

جمع کردن زانوها در سینه

جمع کردن زانوها در سینه

 

حرکت کرانچ

قوی سازی عضلات شکم موجب کاهش فشار وارده بر ستون فقرات می شود و در بلند مدت به از بین رفتن انحنا قوس کمر کمک می کند. حرکت کرانچ یکی از موثر ترین حرکات در از بین بردن قوز کمر و افزایش قد به حساب می آید. برای انجام این حرکت باید به پشت بر روی زمین دراز بکشید و کف پاهای خود را بر روی زمین قرار دهید. سپس عضلات لگن خود را جمع کنید و به سمت زمین فشار دهید. سپس سعی کنید بالا تنه ی خود را از زمین جدا نمایید؛ چیزی شبیه به حرکت دراز نشست. می توانید دستان خود را بر پشت گردن قرار دهید تا کنترل بهتری داشته باشید. سپس با مکث کوتاهی به حرکت ابتدایی برگردید و مجددا آن را تکرار کنید. 10 مرتبه در روز تکرار این حرکت می تواند کافی باشد.

 

حرکت کرانچ

حرکت کرانچ

 

درمان گودی کمر چقدر طول میکشد؟

انجام تمرینات ورزشی جهت رفع گودی کمر و افزایش قد باید به صورت روزانه باشد و بیش از 1 ساعت به طول انجامد. باید با تقویت عضلات موجب باز شدن مهره های کمر و تغییر شکل آنها شد. پس دستیابی به نتیجه ی دلخواه نیاز به صرف وقت و انرژی کافی دارد. در نظر داشته باشید که حرکات کششی در درمان قوز کمر و افزایش قد بسیار موثر هستند. از این رو باید این حرکات را به برنامه ی ورزشی روزانه ی خود بیفزایید. این که رفع گودی کمر و افزایش قد در چه مدت زمانی ممکن می شود بستگی به عوامل مختلفی دارد. شدت و نوع گودی کمر یکی از مهمترین عوامل در کمتر یا طولانی تر شدن مدت درمان به حساب می آید.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به یکی از عامل های مهم در کوتاهی قد بپردازیم و راهکارهای درمان قوز کمر و افزایش قد را به طور تخصصی مورد بررسی قرار دهیم. همچنین به شرح تعدادی از حرکات تمرینی که انجام آنها در منزل ممکن است پرداختیم. توجه داشته باشید که سبک زندگی امروزی خطر ابتلا به این عارضه را در تمام افراد جامعه در هر سن و سالی افزایش داده است. شدت و میزان گودی کمر هرچه کمتر باشد به طبع درمان آن ساده تر و سریع تر است.

با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی می توانید به میزان قابل توجهی کوتاهی قد خود را جبران کنید. عارضه ی قوز و گودی کمر بر اثر فشرده شدن ستون فقرات و کاهش فاصله ی میان مهره ها ایجاد می شود. از این رو درمان آن می تواند ستون فقرات را به حالت طبیعی بازگرداند و این به معنی بازگشت قد از دست رفته تا 20 سانتی متر است. اگر دقت کرده باشید قد افراد در سنین بالا کاهش می یابد و دلیل آن فشاری است که مهره های کمر سالیان سال تحمل کرده اند. فشار وارده بر اثر فعالیت های روزانه موجب فشردگی مفاصل و مهره های کمر و در نهایت بروز عارضه ی قوز و گودی کمر می شوند. پس با ایجاد تغییرات جدی در سبک زندگی خود می توانید موجبات رفع گودی کمر و افزایش قد خود را فراهم کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *