آموزشی

طرز استفاده از دستگاه قند خون

روش انجام تست قند خون با دستگاه

چگونه قند خون خود را آزمایش کنیم

وقتی صحبت از مدیریت بیماری دیابت یا قند خون می شود ، همه چیز به اندازه قند خون مربوط است. اگر میزان قند خون شما بیش از حد بالا یا خیلی پایین بیاید ، می تواند بر روی خلق و خوی شما ، رفاه و آسایش و مهمتر از همه حتی سلامت طولانی مدت شما به شدت اثر بگذارد. روشهای زیادی برای اندازه گیری و کنترل قند خون وجود دارد. برخی افراد برای اندازه گیری فوری از دستگاه تست قند خون یا گلوکز متر استفاده می کنند. برخی دیگر از مانیتورهای مداوم گلوکز (CGM) استفاده می کنند که یا در بدن آنها کاشته می شود یا به آنها متصل است. همچنین مانیتورهای ترکیبی به نام “متر قند فلاش” (FGMs) وجود دارند که می توانند به طور مداوم قند خون را کنترل کرده و نتیجه را فوری به فرد بیمار ارائه دهند. روش های اندازه گیری قند خون برای هر فرد متفاوت است ، بنابراین پزشک شما بعد از بررسی نوع بیماری و شرایط ، راه حل مناسب را برای کمک به شما در کنترل بر قند خون توصیه می کند.

 

 

بهترین زمان انجام آزمایش قند خون

توصیه می شود بصورت مرتب قند خون خود را اندازه گیری و نتیجه را بررسی نمایید تا ببینید که وعده های غذایی ، داروها و فعالیت های شما چگونه بر قند خون شما تأثیر می گذارد. انجمن دیابت آمریکا (ADA) توصیه می کند که به طور معمول سطح قند خون را برای کمک به مدیریت بیماری دیابت آزمایش کنید.

 

 

آزمایش روزانه قند خون

افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند و از داروی انسولین در طول روز استفاده می کنند ، انجمن دیابت آمریکا (ADA) توصیه می کند چندین بار در روز سطح قند خون را آزمایش کنید. اگر از داروهای دیگری به غیر از انسولین استفاده می کنید ، سطح قند خون خود را به تعداد دفعاتی که پزشک معالج یا مراکز درمانی توصیه می کنند آزمایش کنید.

خود شما و پزشک معالج یا مراکز درمانی مشخص می کنید که چه زمانی باید میزان قند خون خود را بر اساس سلامت فعلی ، سن و سطح فعالیت و همچنین ساعت ، روز و عوامل دیگر بررسی کنید. ممکن است برای تست قند خون شما ، زمان های زیر توسط پزشک معالج یا مراکز درمانی پیشنهاد گردد:

 

  • قبل از هر وعده غذایی
  • 1 یا 2 ساعت بعد از غذا
  • قبل از میان وعده ، قبل از خواب
  • در نیمه های شب
  • قبل از فعالیت بدنی ، ببینید آیا به میان وعده نیاز دارید
  • حین و بعد از فعالیت بدنی
  • در زمانی که اگر فکر می کنید قند خون شما ممکن است خیلی بالا ، خیلی پایین یا افت کند
  • وقتی مریض هستید یا تحت استرس هستید

 

 

انجام آزمایش روزانه قند خون مفید است؟

بررسی روزانه سطح قند خون می تواند به شما دید خوبی از وضعیت سلامت شما بدهد و نتایجی که بدست می آید می تواند برای دریافت دارو ، تعویض نوع دارو و حتی قطع دارو مورد بررسی قرار گیرد. آنها می توانند به سوالات مانند:

 

  • آیا داروهایی که دریافت می کنید برای شما آنطور که باید موثر است؟
  • نوع یا میزان غذایی که می خورید چگونه بر قند خون شما تأثیر می گذارد؟
  • فعالیت یا استرس چگونه بر قند خون شما تأثیر می گذارد؟

 

 

طرز استفاده از دستگاه قند خون

برای بررسی سطح قند خون به دستگاه قند خون ، نوار تست قند خون و قلم خون گیری نیاز دارید. زمانی که یک دستگاه تست قند خون تهیه می کنید این موارد همراه آن است و همچنین یک دفترچه راهنما برای استفاده از دستگاه در آن وجود دارد.

 

مراحل انجام تست قند خون برای بسیاری از دستگاه ها با برند های مختلف مشابه است و عموماً به این شکل است که:

 

  1. دستان خود را بشویید و به خوبی خشک کنید (استفاده از آب گرم می تواند به جریان خون کمک کند).
  2. مطابق راهنمای ارائه شده همراه دستگاه تست قند خون ، ابتدا یک سوزن تست قند خون در قلم خون گیری قرار دهید و آن را آماده سوراخ کردن کنید ولی فعلا دست را سوراخ نکنید.
  3. دستگاه تست قند خون را با وارد کردن یک عدد نوار تست قند خون در جایگاه مشخص شده روشن کنید (بسیاری از دستگاه ها قند خون با قرار دادن یک نوار به طور خودکار روشن می شوند).
  4. قسمتی از انگشت را که میخواهید نمونه خون را از آن بگیرید انتخاب کنید (همیشه از یک انگشت یکسان چک نکنید. استفاده از نوک انگشت ممکن است درد کمتری نسبت به قسمت اثر انگشت ها داشته باشد).
  5. حال قلم خون گیری را بردارید و سپس نوک انگشت خود یا سایر قسمت های تأیید شده توسط پزشک را بوسیله قلم خون گیری سوراخ نمایید تا یک قطره خون دریافت شود.
  6. اینک خون بیرون آمده از انگشت را به نوک نوار تست قند خون نزدیک کرده تا جایی که نوار قند را لمس کرده و نگه دارید تا خون کافی برای شروع آزمایش جذب نوار قند خون شود.
  7. بعد از چند ثانیه جواب آزمایش برروی صفحه نمایش دستگاه قند خون ظاهر می شود.
  8. بر اساس توصیه متخصصان مراقبت های بهداشتی ، نتیجه آزمایش خود را مشاهده کرده و در صورت بالا یا پایین بودن قند خون ، اقدامات مناسب را انجام دهید.
  9. سوزن استفاده شده را به درستی دور بیندازید.
  10. نتایج را در یک دفترچه ثبت کنید یا آنها را در حافظه دستگاه قند خون نگه دارید و یا در برنامه یا رایانه ذخیره کنید تا بعداً بتوانید آنها را مرور و تجزیه و تحلیل کنید.

 

 

5 نکته برای کاهش درد نوک انگشتان در زمان خون گیری

شما می توانید آزمایش قند خون را برای خودتان با پیروی از این 5 مرحله آسان را راحت تر کرده و اطمینان حاصل کنید که در اولین آزمایش نمونه خوبی دریافت می کنید.

 

  1. مطمئن شوید که دستان شما کاملا تمیز و خشک است. شستن دست ها با آب گرم و آویختن دست ها به سمت پایین برای چند دقیقه ممکن است جریان خون را در نوک انگشتان شما افزایش دهد.
  2. به جای سوراخ کردن قسمت اثر انگشت ها ، از نوک انگشتان برای نمونه گیری خون اقدام کنید . پد نوک انگشت شما – جایی که اثر انگشتان شما بیشتر قابل مشاهده است – از حساس ترین قسمت های بدن شما هستند.
  3. با فشار دادن محکم قلم خونگیری بر روی پوست ، پوست را محکم نگه دارید.
  4. عمیق ترین درجه برروی قلم خون گیری را انتخاب نکنید. کم عمق ترین درجه را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد نمونه خون کافی برای اندازه گیری تهیه کنید. خوشبختانه اکثر دستگاه های قند خون امروزی فقط به یک قطره کوچک نیاز دارند.
  5. انگشتانی که برای اندازه گیری استفاده می کنید را روزانه عوض کنید ، بنابراین هر کدام فرصتی برای استراحت خواهند داشت.

همچنین ممکن است بخواهید آزمایش را در قسمتی از بدن غیر از نوک انگشتان دست انجام دهید. اگر شما و پزشک معالج شما بر این عقیده باشید که می توانید از قسمت های دیگر بدن استفاده نمایید ، می توانید از کف دست ، ساعد یا بازوی خود برای انجام خون گیری استفاده کنید و با استفاده از این قسمت ها ممکن است درد کمتری را تجربه کنید.

 

 

میزان قند خون با دستگاه خانگی چقدر است؟

به طور کلی ، میزان قند خون توصیه شده توسط انجمن دیابت آمریکا (ADA) 90 است:

 

  • بین 70 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) قبل از غذا
  • کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) بعد از غذا

این عددی که در زمان تست قند خون به شما می دهد ، بر اساس سلامتی ، سن ، سطح فعالیت و عوامل دیگر قابل تعبیر است و طبق این شرایط برای هز فرد فرق می کند.

 

 

نحوه استفاده از نتایج آزمایش قند خون

طبیعی است که نتایج گلوکز خون شما هر از گاهی خارج از محدوده باشد. اما اگر میزان نتایج از حد معمول قبل بالا یا پایین تر نشان داده می شود و از محدوده هدف شما خارج شده است ، ممکن است بخواهید از خود بپرسید:

 

  • آیا در زمان غیرعادی غذا خوردم ، مقدار بیشتری یا کمتری خوردم یا غذای جدیدی امتحان کردم؟
  • آیا بیش از حد معمول فعالیت بدنی داشتم یا کمتر؟
  • آیا من فراموش کردم که داروهایم را مصرف کنم ، در زمان اشتباه مصرف کنم ، خیلی کم یا زیاد مصرف کنم؟
  • آیا داروی جدیدی مصرف می کنم؟
  • آیا من در مورد چیزی استرس دارم؟
  • آیا عفونت دارم یا بیماری؟
  • آیا الکل مصرف کردم؟

هر یک از این موارد می تواند بر تعداد گلوکز خون شما تأثیر بگذارد. اگر در حال تغییر شیوه زندگی خود هستید یا نمی توانید بفهمید که چرا نتیجه آزمایش شما تغییر کرده است ، با پزشک ، پرستار یا مربی دیابت خود صحبت کنید.

 

یک فکر در مورد “طرز استفاده از دستگاه قند خون

  1. بهنام گفت:

    عالی

    1. مدیر گفت:

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که مقاله طرز استفاده از دستگاه قند خون مورد توجه شما قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *