آموزشی

از عوارض بخور صورت چه می دانید؟ ‼️🤷‍♂️حتما قبل از بخور صورت بخوانید

از عوارض بخور صورت چه می دانید؟

امروزه اکثر افراد برای داشتن پوستی شاداب و جوان به دنبال راهکارهای مؤثری هستند. روش پاک‌سازی صورت به وسیله دستگاه های بخور بسیار رایج است اما قبل از هر چیز بهتر است درباره انواع بخور و عوارض بخور صورت مطالبی بیان شود. بخور صورت روشی است که به وسیله بخارآب داغ درون ظرف یا دستگاه های خانگی و حرفه ای انجام می گیرد. با قرار گرفتن صورت در معرض بخارآب منافذ آن باز شده و هر نوع آلودگی و پوست اضافی از سطح آن پاک می شود. قبل از اینکه بخور صورت انجام دهید از نوع پوست خود شناخت کافی داشته باشید زیرا ممکن است به جای نتیجه مطلوب پوستتان دچار آسیب شود. در این محتوا به مضرات بخور صورت و عوارض آن بیشتر می پردازیم.

چرا پوست صورت نیاز به بخور دارد؟

پوست صورت قسمتی از بدن است که همیشه در معرض آلودگی ها و عوامل طبیعی مثل باد و آفتاب قرار می‌گیرد. بخور صورت می تواند منافذ آن را باز و هر نوع باکتری و سلول مرده را از روی سطح آن پاک کند. عوارض بخور صورت برای افرادی که پوست حساسی دارند نتیجه را کاملا برعکس می کند و چه بسا دچار اگزما و مشکلات پوستی می شوند. بخور دادن صورت برای درخشش پوست بسیار مفید است زیرا گردش خون در صورت را افزایش و با عرق کردن، رگ های خونی باز می شوند. افرادی که پوست چربی دارند تجمع چربی ها می تواند صورت آنان را دچار جوش های سرسیاه کند که بخور دادن می تواند آن را پاک ‌سازی کند. وقتی بخور صورت انجام می گیرد پوست پاکیزه شده و مواد مراقبت پوستی به خوبی بر روی آن اثر می گذارد. بخور آب با ترکیب گیاهان می تواند اکسیژن کافی را دریافت و به پوست طراوت و شفافیت ببخشد.

افرادی که سردرد، گرفتگی بینی یا احتقان سینوس دارند بخور می تواند روشی بسیار سودمند باشد. عوارض بخور صورت برای همه پوست ها و به تعداد دفعات آن بستگی دارد. فردی که هر روز در محیط بیرون از خانه به سر می برد و احساس سنگینی در پوست صورت خود می کند بخور دادن صورت می تواند باعث سبکی و آرامش شود. صورتی که سرتاسر آن از جوش های سرسیاه پوشیده شده است بخور و پاک سازی آن را تمیز و شاداب کند. متخصصین پوست برای بیشتر افرادی که پوست مقاوم و چربی دارند بخور صورت را توصیه می کنند. وجود دستگاه بخور صورت برای تنظیم رطوبت در فضای خانه بسیار مؤثر است که برخی پزشکان برای درمان خشکی استفاده از آن را لازم می دانند. بخور صورت انواع مختلفی دارد که در مطالب بعدی درباره آن توضیح داده می شود.

 

چرا پوست صورت نیاز به بخور دارد؟

 

 انواع بخور صورت

هر فرد دارای پوست متفاوتی است که برای مراقبت از آن به مواد و روش های گوناگونی نیاز است. انواع بخور صورت در هنگام پاک سازی گزینه مناسبی است که به نوع پوست و سلامت آن بستگی دارد. امروزه بیشتر بانوان محدودیت هایی دارند که پاک ‌سازی و بخور را در خانه انجام می دهند اما باید به عوارض بخور صورت آشنایی داشته باشند تا دچار مشکل نشوند. از آنجا که زیبایی و مراقبت از پوست برای بانوان در درجه اول قرار دارد همیشه برای انجام آن زمان کافی در نظر می گیرند. با توجه به انواع پوست انواع بخور صورت هم متفاوت است که یکی از ساده ترین آن ها بخور آب است. بخور با استفاده از روغن ها و گیاهان می تواند با توجه به پوست چرب، نرمال، خشک و مختلط انجام شود.

هرچند که بخور دادن فواید زیادی دارد اما اگر اطلاعات لازم درباره نوع پوست و انواع بخور نداشته باشید. عوارض بخور صورت را با چشم خود مشاهده خواهید کرد. نکاتی مثل تمیز بودن صورت، نداشتن هیچ گونه آرایش، مدت زمان بخور، تعداد دفعات آن و رعایت فاصله صورت با بخار از این موارد است. از انواع دیگر بخور قرار دادن حوله گرم و نمدار بر روی صورت است که می تواند به پاک سازی صورت کمک کند. بخور دادن به وسیله دستگاه بخور و یا فضای حمامی که سرشار از بخار است می تواند صورت را شفاف و درخشان کند. به طور کلی انواع بخور صورت با ظرف حاوی آب جوش، حوله های گرم، به وسیله دستگاه بخار صورت در خانه و دستگاه حرفه ای در سالن های آرایشی انجام می شود.

 

عوارض بخور صورت چیست؟

پاک سازی پوست صورت در میان خانم ها و حتی آقایان باعث آرامش و رفع خستگی می شود. مزایای بخور صورت و رفع آلودگی ها و پوست های مرده برای همه مشخص است. شاید برخی از افراد از عوارض بخور صورت هیچ اطلاعی ندارند و به خیال اینکه پوستشان لطیف و شفاف تر می شود اقدام به این کار می کنند. مهم ترین عوارض و مضرات بخور صورت در این محتوا آورده می شود تا با رعایت آن پوستی سالم داشته باشید. یکی از این عوارض سوختگی و اگزما در ناحیه صورت است که برای پوست های حساس بیشتر اتفاق می افتد. فاصله نزدیک صورت به بخارآب نیز باعث سوختگی می شود. افرادی که پوست خشک و حساسی دارند تنها باید چند دقیقه کوتاه صورت را در معرض بخور قرار دهند.

یکی دیگر از عوارض بخور صورت باز نگه داشتن چشم است که می تواند آسیب جدی به آن وارد کند. استفاده از داروهای گیاهی در محلول بخور متناسب با نوع پوست انتخاب شود تا از خشکی و یا جوش زدن پوست جلوگیری کند. استفاده از بخور برای افرادی که دچار آسم هستند و یا به گیاهان دارویی حساسیت دارند به صلاح‌دید پزشک انجام شود. افرادی که پوست صورت آن ها دچار آکنه و جوش است استفاده از بخور باعث تحریک جوش و سرایت بیشتر می شود.

 

در چه مواردی نباید از بخور صورت استفاده کرد؟

از فواید و مضرات بخور صورت تا حدودی آگاهی کسب کردید اما آیا بخور صورت در همه موارد انجام می شود؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است بدانید که بخور صورت به مدت طولانی و مکرر باعث خشکی صورت می شود. افرادی که بخور صورت را به کرات انجام می دهند ممکن است بعد از مدتی پوستی تیره داشته باشند. برخی از مناطق کشور دارای آب و هوایی خشک است که بخور صورت می تواند باعث افزایش این خشکی شود. عوارض بخور صورت در این مناطق بیشتر به شکل اگزما و خارش صورت ظاهر می شود.

وقتی پوست صورت در معرض بخار داغ قرار می گیرد رگ های خونی گشاد می شوند بنابراین افرادی که مشکلات پوستی دارند از بخور صورت دوری کنند. مضرات بخور صورت برای این افراد به شکل گرگرفتگی، التهاب، اگزما و پارگی رگ های خونی بروز پیدا می کند. رطوبت بیش از حد در هنگام بخور منجر به مشکلات ریه در افرادی با دستگاه تنفسی حساس می شود. توصیه پزشکان به افرادی که بیماری های پوستی مانند تبخال دارند این است که از بخور صورت اجتناب کنند.

 

در چه مواردی نباید از بخور صورت استفاده کرد؟

 

ریسک های بخور صورت

هر کاری که برای زیبایی صورت انجام شود دارای اهمیت زیادی است بنابراین قبل از اقدام آگاهی لازم را کسب کنید. پوست هر فردی از ابتدای تولد صاف و شفاف است که عدم رعایت بهداشت، محیط و آلودگی های ناشی از آن باعث از بین رفتن لطافت پوست می شود. با توجه به عوارض بخور صورت برای پاک سازی پوست بهتر است همه جوانب را در نظر گرفت. یکی از مهم ترین ریسک های بخور صورت سوختگی ناشی از بخارآب است. اگر دقت کرده باشید افرادی که در آشپزخانه رستوران ها کار می کنند پوستی سوخته دارند که براثر بخار و گرما به وجود آمده است.

در واقع بخور دادن برای افرادی که پوست حساسی دارند توصیه نمی شود. ممکن است فردی مدت کوتاهی در معرض آفتاب قرار گیرد و پوست او دچار التهاب و قرمزی شود. در این گونه موارد بخور دادن صورت با مشکل مواجه می شود و شخص باید ریسک این کار را بپذیرد. یکی دیگر از ریسک ها عوارض بخور صورت که از ابتدا پیش بینی می شود خشکی و اگزما است. اگر فرد با اطلاع قبلی از نوع پوست خود اقدام به این کار کند پیامدهای غیرقابل جبرانی به دنبال خواهد داشت.

 

آیا بخور صورت را لاغر می کند؟

در سال های اخیر سالن های زیادی در زمینه پاک سازی و بخور صورت برای مراقبت های پوستی به وجود آمده است. برخی از این مراکز به هیچ وجه معتبر نبوده و تحت هر شرایطی به دنبال جذب مشتری هستند. عوارض بخور صورت برای کسانی که دوست ندارند صورتشان لاغر شود نگران کننده است. شاید این سؤال برای بیشتر شما پیش آمده است که آیا بخور دادن صورت را لاغر می کند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که بله بخور بر چاقی صورت اثر می گذارد. بانوانی که به دنبال صورت ظریف و لاغر هستند هر روز اقدام به بخور صورت می‌کنند. در واقع پزشکان برای افرادی که صورت چاق و زمختی دارند بخور صورت را توصیه می کنند. گاها پیش آمده است که پوست برخی از افراد حتی در هوای گرم و شرجی به سختی عرق می کند. در این گونه موارد بخور صورت باعث لاغرتر شدن صورت می شود.

 

بخور صورت چند بار در هفته

بخور دادن صورت به دلیل افزایش خون رسانی و باز شدن منافذ پوست از گذشته تاکنون کاربرد داشته است. به غیر از توجه به عوارض بخور صورت تعداد دفعات بخور در هفته نیز اهمیت فراوانی دارد. برخی از افراد شاغل خصوصا بانوانی که هر روز در معرض آلودگی قرار می گیرند هر روز اقدام به بخور صورت می کنند. بخور صورت به طور مکرر و روزانه باعث ایجاد مشکلات پوستی مانند خشکی و اگزما می گردد. بخور دادن صورت برای افراد آن هم ماهی یک بار باعث مطلوب شدن نتیجه و رضایت بیشتر از پوست می شود.

برای اینکه دچار عوارض بخور صورت نشوید بهتر است قبل از بخور دادن مایعات بنوشید و پس از پایان کار مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. همان طور که گفته شد مدت زمان بخور، فاصله صورت با بخارآب و تعداد دفعات بخور می تواند باعث بروز عوارض شود. افرادی که بخور صورت برای آن ها ضرری ندارد می توانند برای نتیجه بهتر ماهی دو بار صورت خود را پاک سازی کنند. آن دسته از بانوان که پوست سالم و چربی دارند می‌توانند به صورت دو بار در هفته بخور دهند تا پوستی لطیف داشته باشند.

 

بخور صورت چند بار در هفته

 

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که درباره فواید عوارض بخور صورت گفته شد می توان نتیجه گرفت که بخور صورت اگر به درستی انجام شود بسیار سودمند است. برای افرادی که پوست سالمی دارند بخور هفتگی می تواند باعث طراوت و شفافیت پوست شود. از سوی دیگر به مضرات بخور صورت برای پوست های حساس اشاره شد. اطلاع از چگونگی انجام بخور و اقدامات قبل و بعد آن از دیگر موارد ذکر شده در این محتوا است. سوختگی پوست یکی از ریسک های احتمالی و عوارض بخور دادن به صورت است که درباره آن توضیحات لازم آورده شد. اکنون که با نکات مهم در زمینه بخور صورت آشنا شدید بهتر می توانید دیگران را راهنمایی کنید. اگر شما هم در سالن های آرایشی مشغول به کار هستید حتما از فواید و عوارض بخور صورت اطلاع کافی دارید. راهنمایی کردن مشتریان در این زمینه می تواند پیامدهای مثبتی برای آن ها بر جای بگذارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *