آموزشی

عوارض بستن زانو بند 🤔 چیست؟🔴

عوارض بستن زانو بند چیست؟

اگر از درد زانو رنج می برید و به فکر این افتاده اید که برای رفع درد و حمایت از زانوهای خود، زانو بند تهیه کنید اما از عوارض بستن زانو بند می ترسید و از آن اطلاعی ندارید که واقعا برای شما ضرر دارد یا مفید است، این مقاله می تواند اطلاعات مفیدی در این باره به شما بدهد. همانطور که می دانید زانو یکی از مهمترین اعضای بدن است که علاوه بر راه رفتن، از اصلی ترین وظایف آن تحمل وزن بدن است. ضعیف و قوی بودن ماهیچه و رباط های اطراف زانو می تواند در کارایی و تحمل وزن بدن موثر باشد. استفاده از زانوبند مقرون به صرفه ترین راه برای کاهش درد در زانو است و برای زانوی آسیب دیده، درمان زانو پس از جراحی، جلوگیری از آسیب در حین دویدن یا ورزش های دیگر در ورزشکاران مورد استفاده قرار می گرد.

زانوبندها تنوع و مدل های زیادی دارند و اغلب بسته به عملکردشان طبقه بندی می شوند و جنس آنها معمولا از ترکیب موادی مانند پارچه نئوپرن، الاستیک، فوم، پلاستیک، فلز و تسمه ساخته می شوند. در کنار اینکه زانوبندها باعث تسکین، کاهش درد و حمایت بیشتر از زانو می شوند، ممکن است بستن زانوبند، عوارضی به همراه داشته باشد. عوارض بستن زانو بند در موارد خفیف می تواند تحریک یا ناراحتی پوست باشد و در مواردی که زانو بند نامناسب پوشیده شود یا به درستی بر روی پا جا نیفتاده باشد خطرات جدی تر شامل آسیب به زانو را در پی خواهد داشت. پس به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید انواع زانوبند مختلف چه کاری انجام می دهند و برای چه شرایطی مناسب هستند.

مقاله ای که در ادامه مطالعه می فرمایید، قصد دارد مهم ترین اطلاعات را در مورد انواع زانوبندها همراه با کاربرد و عوارض بستن زانو بند را به شما ارائه دهد. قبل از شروع، به خاطر داشته باشید بهتر است قبل از خرید زانو بند، با یک پزشک مشورت کنید، که بر اساس مشکل و بیماری شما، زانوبند مناسب را تجویز کند و همچنین در مورد مدت زمان و نحوه استفاده از آن، شما را راهنمایی کند.

زانو بند چیست؟

زانو بند چیست؟

یک ابزار کاربردی برای حمایت بیشتر از زانو و تسکین درد است که از پارچه های مختلف مانند نئوپرن، الاستیک و غیره  که در بالا نیز نام برده شد ساخته شده است. یکی از رایج ترین انواع آن زانو بند کشی می باشد که بدلیل راحتی در پوشیدن، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین عملکردهای زانوبند که کمتر درباره آن توضیح داده شده است، حس عمقی (فرد می تواند حرکت و موقعیت اعضای بدن خود را درک نماید) است که ایجاد می کند. زانو بند بازخورد حس عمقی را به مغز ارسال می کند که در ناحیه زانو مشکلی وجود دارد و برای عملکرد صحیح و بهتر زانو، به کمک بیشتری نیاز است. زانوبند انواع مختلفی دارد که برخی از آنها فقط برای پیشگیری از آسیب استفاده می شوند، در حالی که برخی دیگر به بهبود زانو پس از جراحی کمک می کنند.

انواع زانوبند

دسته بندی زانوبندها می تواند خیلی گسترده باشد اما طبق اعلام آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا، زانوبندها به سه دسته اصلی که در زیر آورده شده است تقسیم می شوند:

1. زانوبندهای پیشگیری

هدف این نمونه کاهش یا جلوگیری از آسیب های زانو در حین فعالیت هایی مانند ورزش و کار است. زانوبند کشی و الاستیک در این دسته قرار می گیرند.

2. زانوبند های کاربردی

این نوع برای پشتیبانی و ثبات بیشتر برای زانوهای ناپایدار و ضعیف طراحی شده اند. از نمونه های این زانو بند به زانوبند کشکک باز، نئوپرن و غیره می توان نام برد.

3. زانوبند های توانبخشی

این زانو بند مناسب برای محافظت از زانو و کنترل حرکت در حین بهبودی پس از آسیب شدیدتر یا حتی جراحی است. زانو بند چهار فنره، دو فنره، مفصل دار، ایموبلایزر (ثابت کننده زانو) در این دسته قرار می گیرند.

علاوه بر این سه دسته بندی اصلی، موارد دیگری مانند زانوبند سفارشی نیز وجود دارد که در ابتدا نسبت به مشکل و بیماری شما توسط پزشک تجویز می شود و سپس با مراجعه به مراکز ارتوپد فنی، بر اساس تجویزی که انجام شده، زانوبند مخصوص شما ساخته می شود. بسته به شرایط خاص و بیماری شما، ممکن است لازم باشد زانو بند را فقط برای یک دوره خاص بپوشید و حتی امکان دارد که نوعی که استفاده می کنید را با نمونه دیگری عوض کنید. برای مثال، ممکن است چند هفته پس از جراحی زانو از زانوبندهای توانبخشی استفاده کنید و سپس با زانو بندهای کاربردی جایگزین کنید.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع زانوبند طبی می توانید به مقاله انواع زانوبند طبی مراجعه نمایید.

 

مزایا و عوارض بستن زانو بند

مزایا و عوارض بستن زانو بند

این نکته را در نظر داشته باشید که در کل مهم نیست از چه نوع زانوبندی استفاده می کنید، ممکن است استفاده از هر نمونه ای که در بالا گفته شد علاوه بر مزایا، برای شما عوارض بستن زانو بند را بدنبال داشته باشد. در زیر برای شما همراهان مجله پزشکی درمان مدیکال وندیش، نمونه هایی از فواید و عوارض بستن زانو بند آورده شده است. پس با ما همراه باشید.

مزایا و عوارض بستن زانو بند پیشگیری

همانطور که در بالا گفتیم زانوبند کشی و الاستیک در این دسته قرار می گیرند. طبق تحقیقاتی که بر روی بازیکنان فوتبال انجام گرفت و نتایجی که بدست آمد نشان داد که برخی از افرادی که از زانوبندهای پیشگیری کننده استفاده می کنند، بهبود قابل توجهی در حرکت پا یا کاهش درد بسیار در زانو پس از ورزش گزارش می دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است هیچ نتیجه مثبتی را تجربه نکرده باشند. هدف اصلی زانوبندهای پیشگیری، محافظت از رباط جانبی داخلی (MCL) و حمایت از رباط های صلیبی است. این نوع زانوبند برای افرادی که آسیب‌هایی خفیف و کمتری دارند مناسب می باشد. عوارض بستن زانو بند پیشگیری شامل صدمات بیشتر در نتیجه فشار بیش از حد به رباط جانبی داخلی (MCL) و احساس امنیت کاذب توسط بریس است. ورزشکارانی که از زانوبندهای پیشگیری کننده استفاده می کنند ممکن است باعث آسیب های تماس ناخواسته به سایر بازیکنان شود.

بزرگترین خطری که زانوبندهای پیشگیری می توانند برای شما داشته باشند، احساس کاذبی است که ایجاد می کنند و فکر می کنید زانوی شما را محافظت می کند. به همین دلیل بسیاری از افراد با تکیه بر این که زانوهایشان به خوبی محافظت می شود، شروع به تمرین بسیار زیاد و سنگین می کنند. پس به خاطر داشته باشید که با استفاده از زانوبند، تا حدودی حمایت و محافظت از زانو خواهید داشت، و بطور کامل نمی توانند شما را از هر گونه آسیبی نجات دهند، بنابراین قبل از انجام هر فعالیت خاص یا ورزشی، حتما خود را گرم کنید یا حرکات کششی مناسب انجام دهید.

مزایا و عوارض بستن زانو بند کاربردی

زانوبند کشکک باز و نئوپرن شامل زانوبند کاربردی هستند. این زانوبندها در ابتدا با هدف کاهش بی ثباتی زانو پس از آسیب به رباط صلیبی قدامی (ACL) استفاده شدند. همچنین هدف این نمونه کاهش آسیب های اضافی در حین فعالیت های ورزشی است. زانوبندهای کاربردی برای افرادی که از بی ثباتی زانو رنج می برند، بخصوص در ورزشکاران بیشتر استفاده می شود. همچنین پزشکان پس از جراحی ترمیمی شامل پیوند ACL شروع به استفاده از این نوع را توصیه می کنند.

از اصلی ترین مزایای زانوبندهای کشکک باز و نئوپرن، می توان به مواردی مانند ثبات بهتر زانو، کاهش درد، افزایش عملکرد و اعتماد به نفس در حین فعالیت های روزانه و ورزش نام برد. کاهش درد زانو، عملکرد بهتر و اعتماد به نفس بالا و با تقویت حس عمقی از مزایای این زانو بند است. عوارض بستن زانو بند کاربردی شامل ایجاد احساس اعتماد به نفس کاذب و همچنین استفاده بیش از حد باعث تنبلی و ضعیف شدن ماهیچه و زانو می شوند.

مزایا و عوارض بستن زانو بند توانبخشی

زانو بند چهار فنره، دو فنره، مفصل دار، ایموبلایزر (ثابت کننده زانو) در این دسته قرار می گیرند. این نمونه برای تسکین درد قدامی زانو گزینه مناسبی می باشد. این درد معمولاً در اثر جابجایی مفصل کشکک زانو ایجاد می شود.

 استفاده از زانو بند باعث نگه داشتن مفصل در محل خود شده و به دنبال آن درد را تسکین می دهد. استفاده از این زانوبند به فرد اجازه می دهد فعالیت های خود را بدون محدودیت انجام دهد. مطالعات کلی که انجام شده نشان می دهد، استفاده از آنها برای برخی از افراد باعث بهبود قابل توجهی در زانو شده، در حالی که برای برخی دیگر هیچ تاثیری نداشته است. در کل بیشتر کاربران گزارش می‌دهند که پس از پوشیدن این زانو بند، تسکین قابل توجهی از نظر درد و بهبود حرکت احساس می‌کنند. عوارض بستن زانو بند توانبخشی شامل افزایش تحریک و ضایعات پوستی می باشد. زانو بند طبی برای آرتروز در این دسته بندی قرار می گیرد که برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه زانو بند طبی برای آرتروز مراجعه نمایید.

طریقه بستن زانو بند طبی

طریقه بستن زانو بند طبی

در کل طریقه بستن زانو بند طبی به نوع و مدل آن بستگی دارد. اگر زانو بندی که می خواهید استفاده نمایید دارای بند یا تسمه می باشد، در ابتدا زانوبند را به طور کامل بر روی زانوی خود قرار دهید به طوری که قسمت کشکک زانوبند برروی کاسه زانو قرار گیرد، سپس بند یا تسمه را بر روی ران و زیر زانو ببندید. دقت کنید که در قسمتی که زانو خم می شود نباید تسمه بسته شود. در زمان راه رفتن یا فعالیت باید هر از گاهی موقعیت زانبند را بر روی زانو چک نمایید تا سر جای خود باشد. زیرا جابجا شدن زانوبند بجای حمایت، می تواند باعث آسیب شود. بهتر است در زمان انجام فعالیت و ورزش آن را بپوشید، زیرا احتمال آسیب رساندن را به حداقل می رساند. این نکته را در خاطر داشته باشید که در هنگام ورزش استفاده از زانوبند طبی، باید طبق دستور پزشک باشد.

نکاتی درباره بستن زانو بند طبی

  • به منظور افزایش فواید و کاهش خطرات استفاده از زانوبند، باید مطمئن شوید که زانوبند کاملا مناسب و سایز شما است.
  • اگر زانوبند شما خیلی شل باشد، پشتیبانی و حمایت لازم را ایجاد نمی کند. ممکن است به پایین پای شما سر بخورد و حتی خطر زمین خوردن را برای شما به همراه داشته باشد. حتی اگر نیفتد، زانوبندی که شل بر روی پای شما قرار دارد، فقط این تصور را برای شما ایجاد می کند که زانوی شما محافظت شده است در حالی که هر حرکتی ممکن است در واقع منجر به بدتر شدن وضعیت آن یا افزایش دوره بهبودی پس از جراحی شود.
  • اگر زانوبند خیلی سفت باشد، ممکن است گردش خون را قطع کند یا عصب را فشار دهد. پوشیدن یک زانو بند تنگ برای مدت طولانی ممکن است علاوه بر ناراحتی ساده، مشکلات دیگری مانند تغییر رنگ، تورم یا بی حسی در پای شما ایجاد کند.
  • مدت زمان استفاده از زانو بند به تجویز پزشک شما بستگی دارد. ولی در کل استفاده بیش از حد می تواند باعث عادت کردن زانوی شما به زانوبند شده و در نتیجه باعث تضعیف در ماهیچه و رباط های زانوی شما شود.
  • بستن زانوبند در شب تنها به تجویز پزشک بستگی دارد. به طور کلی بستن زانوبند در شب نمی تواند تاثیر آنچنانی در بهبود زانو داشته باشد زیرا بر روی زانو فشار و وزنی وجود ندارد.

انتخاب بهترین زانوبند برای درد زانو

دو روش برای انتخاب بهترین زانوبند برای درد زانو وجود دارد که می تواند به شما در انتخاب مناسب کمک کند.

  • اکثر زانوبندها دارای جدول اندازه و سایز هستند. در ابتدا دور ران خود کمی بالاتر از زانو و همچنین دور زانوی خود در امتداد خط مفصل را اندازه گیری کنید و طبق جدول سایز انتخاب کنید که چه اندازه ای برای شما مناسب است.
  • راه دیگر برای اطمینان از مناسب بودن زانوبند، استفاده از روش دو انگشت است. ابتدا زانوبند را بپوشید و اگر دارای تسمه است، آن ها را محکم کنید. سپس بررسی کنید که دو انگشت شما می توانند بین پا و زانوبند قرار بگیرند. اگر انگشتان شما به سختی جا می‌شوند، به این معنی است که زانوبند شما خیلی سفت است. اگر فضایی برای انگشت سوم وجود دارد، زانو بند خیلی شل است.

انتخاب بهترین زانوبند برای درد زانو

نتیجه

اگر از درد زانو رنج می برید و گمان می کنید که دچار بیماری زانو شده اید، بهتر است در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان قادر خواهند بود تعیین کنند که کدام نوع زانوبند برای شما مناسب است. در کل مزایای استفاده اصولی و صحیح از زانوبند بیشتر از عوارض آن است. این نکته خالی از لطیف نیست که بدانید قیمت زانو بند طبی به مواردی مانند نوع، جنس، کیفیت، برند و غیره بستگی دارد. حال برای اطلاع از کارایی، مشخصات و خرید انواع زانوبند مانند خرید زانو بند اسپیلاوایزر فرانسوی، می توانید به لینک زانو بند مراجعه نمایید.

در پایان از شما سپاسگزاریم که مقاله عوارض بستن زانو بند چیست؟ را مطالعه فرمودید و امیدواریم که اطلاعات شما را در این زمینه بالا برده باشیم. خواهشمندیم در صورت تمایل در قسمت دیدگاهها در پایین همین صفحه، نظرات و پیشنهادات خود را ثبت نمایید. سپاس از همراهی شما.

سوالات متداول

زانوبند چیست؟

یک ابزار کاربردی برای حمایت بیشتر از زانو و تسکین درد است که از پارچه های مختلف مانند نئوپرن، الاستیک و غیره  که در بالا نیز نام برده شد ساخته شده است. یکی از رایج ترین انواع آن زانو بند کشی می باشد که بدلیل راحتی در پوشیدن، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا زانوبند عوارض دارد؟

در کل مهم نیست از چه نوع زانوبندی استفاده می کنید، ممکن است استفاده از هر نمونه ای از زانوبند، علاوه بر مزایا، برای شما عوارض بستن زانو بند را بدنبال داشته باشد.

1 نظر در “عوارض بستن زانو بند 🤔 چیست؟🔴

  1. دکتر حسن براتی گفت:

    آرتروز زانو به عنوان یک بیماری التهابی مزمن، اغلب با درد، سفتی و کاهش حرکت در زانو همراه است. درمان آرتروز زانو به دو دسته درمان‌های غیر دارویی و درمان‌های دارویی تقسیم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *