آموزشی

چرا دستگاه بخور سرد بخار نمی دهد؟🤷‍♂️

چرا دستگاه بخور سرد بخار نمی دهد؟

 

امروزه استفاده از دستگاه بخور سرد به یکی از ضروریات در فضای داخلی تبدیل شده است. زیرا آلودگی موجود در فضا، خشکی بیش از حد و کاهش اکسیژن یکی از معضلات بزرگ در زندگی جوامع بشری به شمار می‌آید. دستگاه بخور سرد به طور حتم می‌تواند چاره ساز این قضیه باشد. اما ممکن است که در طی استفاده از این دستگاه دچار مشکلاتی مانند عدم انتشار بخور سرد در فضا گردید. در این مواقع ممکن است سوالاتی مانند مهم‌ترین علت خرابی دستگاه بخور سرد چیست؟ برای تعمیر آن چه کارهایی می‌توانم بکنم؟  چرا دستگاه بخور سرد بخار نمیدهد؟ ذهنتان را درگیر کند. با توجه به اهمیت این موضوع امروز قصد داریم به صورت جامع به مبحث چرا دستگاه بخور سرد بخار نمی‌دهد، بپردازیم. در همین راستا ابتدا با عملکرد دستگاه بخور سرد آشنا می‌‌شویم، سپس به بررسی انواع دستگاه بخور سرد، علت‌های عدم انتشار بخور سرد در فضا و راه‌های تعمیر و پیشگیری آن می‌پردازیم. برای داشتن تجربه مفید در زمینه نگهداری از دستگاه بخور سرد تا انتهای این مطلب با درمان مدیکال همراه باشید.

 

دستگاه بخور سرد چگونه عمل می کند؟

خشکی هوا در فصل زمستان تشدید می شود. همچنین در مناطقی با آب و هوای خشک، عدم رطوبت هوا یک معضل جدی است. برای حل این مسئله استفاده از دستگاه بخور سرد یکی از بهترین گزینه هاست. این دستگاه در زبان انگلیسی تحت عنوان cold mist humidifiers است. دستگاه بخور سرد یکی از مهم ترین روش ها برای تامین رطوبت محیط داخلی است. معمولا دمای این دستگاه پایین تر از دمای موجود در محیط است. برای همین به آن  بخور سرد می گویند.

جالب است بدانید که در این سیستم هیچ آبی حرارت داده نمی شود، بلکه نحوه عملکرد آن به گونه‌‌‌‌ای  است که بخار سرد به شکل مه یا غبار در فضا پخش می شود. دستگاه بخور سرد از یک سری اجزای مهم نظیر لامپ ال ای دی، سری خروجی بخار، مخزن آب، محافظ شناور مغناطیسی، شناور مغناطیسی، محفظه آبگیر، شاسی ولوم و … تشکیل شده است. تمامی این اجزا در هماهنگی با یکدیگر منجر به افزایش رطوبت و استریل سازی هوا می گردند.

اطلاعات بیشتر: کاربرد دستگاه بخور سرد

 

دستگاه بخور سرد چگونه عمل می کند؟

 

انواع دستگاه بخور سرد

انواع دستگاه بخور سرد از نظر تکنولوژی به کار رفته در آنها به دو دسته بخور سرد تبخیری و بخور سرد اولتراسونیک تقسیم می شوند. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه بخور و رطوبت ساز به مطالب ذکر شده در زیر توجه کنید.

  • بخور سرد تبخیری (Evaporative)

دستگاه بخور سرد تبخیری آب سرد را از طریق فن به داخل فیلتر هدایت می کند و در فضای داخلی به نوعی مه سرد تبدیل می گردد. معمولا فیلترهای تعبیه شده در این نوع دستگاه، از نوع فیتیله ای هستند و به خوبی می توانند آلودگی‌‌ها و ناخالصی های موجود در هوا را جذب کنند. سیستم بخور سرد تبخیری نسبت به اولتراسونیک ارزان تر می باشد. البته این دستگاه به علت برخوردار بودن از فن، نسبت به اولتراسونیک سر و صدای بیشتری را در زمان کار تولید میکند و همچنین انرژی بیشتری را نیز مصرف می کند.

اندازه دستگاه بخور سرد تبخیری نسبت به اولتراسونیک بزرگتر است و این امر سبب شده تا به خوبی بتواند فضای بیشتری از محیط را رطوبت رسانی کند. با این حال دستگاه بخور سرد تبخیری نسبت به اولتراسونیک به مراقبت بیشتری نیازمند است و باید در فواصل زمانی کوتاه تری اقدام به جرم گیری محفظه آن کنید تا از رشد باکتری ها جلوگیری نمایید. همچنین برای نگهداری دستگاه بخور سرد تبخیری می بایست نسبت به تعویض فیلتر آن حساسیت زیادی را به خرج دهید تا این دستگاه کارایی خود را در گذر زمان از دست ندهد.

  • بخور سرد اولتراسونیک (Ultrasonic)

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک از نمونه های پیشرفته است. این دستگاه به مراقبت و نگهداری کمی احتیاج دارد. در این نوع سیستم میزان سر و صدای تولید شده در هنگام کار کردن کمتر می باشد و همچنین به علت فناوری پیشرفته ای که در آن تعبیه شده است، میزان مصرف برق کمتری دارد. دستگاه اولتراسونیک از ابعاد جمع و جوری برخوردار است و فضای کمتری را اشغال می کند. تمام این موارد دست به دست هم داده تا دستگاه بخور سرد اولتراسونیک نسبت به نوع تبخیری قیمت بیشتری داشته باشد. همچنین این دستگاه از چراغ LED برخوردار است، در طول زمان کار کردن روشنایی اندکی را نیز به فضا اطراف خود می بخشد.

 

 

 

انواع دستگاه های بخور سرد در فروشگاه درمان مدیکال

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک 3.8 لیتری

1,575,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US412

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US414

2,818,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US416

3,837,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US418

2,994,500 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US434

2,999,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US442

2,349,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US444

3,135,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US464

2,389,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US468

3,089,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک زیکلاس مد مدل C06

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک زیکلاس مد مدل C07

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک زیکلاس مد مدل C08

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک مدل D081

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک مدل T-281

دستگاه بخور سرد تایمر دار Linhui مدل LH-192

دستگاه بخور سرد صورت مدل مثلثی

98,500 تومان

دستگاه بخور سرد طرح گربه ای

275,000 تومان

دستگاه بخور سرد طرح گربه ای 2

275,000 تومان

دستگاه بخور سرد لمسی کنترل دار مدل D083

1,675,000 تومان

دستگاه بخور سرد لین هو مدل LH191

دستگاه بخور سرد و رطوبت ساز سرد

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-2008B1

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-2008B2

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-602

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-602A

دستگاه بخور و رطوبت ساز سرد صورت استوانه ای

97,000 تومان

چرا دستگاه بخور سرد بخار نمیدهد؟

ممکن است در طول زمانی که از سیستم بخور سرد استفاده می کنید، متوجه شوید که دستگاه هیچ بخاری را در فضا منتشر نمی کند. برای حل این مشکل راهکارهای زیادی وجود دارد که ما در ادامه این بخش به اصلی ترین آنها خواهیم پرداخت.

از اصلی ترین دلایل عدم انتشار بخور دستگاه عبارتند از:

  • از دستگاه به اندازه کافی استفاده نکرده اید: دستگاه باید ۱ – ۲ ساعت کار کند و از این طریق میزان توان بخار خروجی به حداکثر مقدار خودش برسد.
  • از آب مقطر برای دستگاه استفاده نشده است: زمانی که از آب تصفیه نشده برای دستگاه استفاده می کنید، احتمال رسوب و خرابی در دستگاه بالاتر می رود و در نتیجه سطح انتشار بخار در فضا نیز توقف می گردد.
  • دستگاه را به موقع سرویس نکرده اید: در برخی مواقع ممکن است که دستگاه بخور سرد با ایراد جزئی روبرو است، عدم توجه به مشکلات ریز در دستگاه سبب می شود تا به مرور زمان میزان کارایی دستگاه دچار افت شود.
  • فیلتر خراب یا کثیف شده است. ممکن است علت بخار ندادن این سیستم مربوط به خرابی فیلتر نیز باشد؛ بنابراین در دوره های مختلف از سلامت فیلتر اطمینان حاصل کنید.

چرا دستگاه بخور سرد بخار نمیدهد؟

رفع مشکل عدم بخار دستگاه بخور سرد

حال که با علت های رایج عدم تولید بخار در دستگاه بخور سرد آشنا شدیم، وقت آن رسیده است که به راهکارهای اصلی برای رفع این مشکل بپردازیم. در همین راستا توجه شما را به موارد ذکر شده در زیر جلب می کنیم.

  • آیا دستگاه روشن است؟

اگر دستگاه شما مانند قبل بخار منتشر نمی کند، بهتر است که ابتدا از اتصال دستگاه بخور به برق اطمینان حاصل کنید. همچنین به به روشن بودن چراغ ال ای دی نیز توجه کنید.

  • آیا منبع آب دستگاه پر است؟

خیلی ساده است. گاهی اوقات ممکن است که به علت تمام شدن مخزن آب دستگاه، هیچ بخاری نیز از آن متصاعد نشود. اینجاست که میتوانید با یک چک کردن ساده این مشکل را در دستگاه حل می کنید. در دستگاه اولتراسونیک با استفاده از نشانگر موجود در بدنه آن میتوانید از وجود آب در مخزن اطلاع کسب کنید. در صورتی که آب مخزن کاهش پیدا کند این نشانگر به رنگ قرمز در می آید و زمانی که مشکل کمبود آب در مخزن نداشته باشید، رنگ چراغ سبز خواهد شد.

  • آیا حجم خروجی دستگاه پایین است؟

حجم خروجی دستگاه بخور سرد بر اساس واحد mm/h میلیمتر بر ساعت سنجیده می شود. در زمان خرید دستگاه حتما از میزان حجم خروجی دستگاه مطلع شوید. در صورتی که سطح توان و حجم خروجی دستگاه پایین باشد، طبیعتا انتظار نمی رود که دستگاه بتواند بخار زیادی هم تولید کند.

  • آیا سوپاپ به خوبی در جای خودش قرار گرفته است

در سیستم بخور سرد نوعی سوپاپ تعبیه شده است. کیفیت انتشار بخور تا حد زیادی به نحوه قرار گیری آن وابسته است. در صورتی که این قطعه به خوبی در جای خودش قرار نگرفته باشد، احتمال اینکه بخاری تولید نشود، بسیار است. برای رفع این مشکل بدنه دستگاه را باز کنید و در صورتی که سوپاپ گیر کرده باشد، آن را آزاد کرده و به نحو مطلوب در جای خودش قرار دهید.

توجه: در صورتی که موارد ذکر شده در بالا را امتحان کردید، اما همچنان هیچ بخوری از دستگاه خارج نشد، به احتمال زیاد برد فرکانس دستگاه بخور سرد دچار خرابی شده است. در این مواقع بهتر است که سیستم را خاموش کنید و برای تعمیر آن با نمایندگی پس از فروش تماس بگیرید.

بیشتر خوانید: بهترین دستگاه بخور سرد

نحوه جرم گیری دستگاه بخور سرد

نگهداری از دستگاه بخور سرد مهم است. به طوری که حتی اگر بهترین دستگاه را نیز خریداری کنید اما برای نگهداری و سرویس آن اقدام نکنید، به مرور زمان دستگاه کارایی خودش را از دست خواهد داد و هزینه های زیاد در دستتان خواهد گذاشت.

اختلاف نظرهای زیادی درباره فواصل زمانی تمیز کردن دستگاه وجود دارد، با این حال پیشنهاد می کنیم که هر 3 روز الی 2 هفته یکبار برای جرم گیری دستگاه بخور سرد اقدام کنید. برای جرم گیری این دستگاه کافی است که مراحل زیر را دنبال کنید.

  • در صورتی که دستگاه روشن است، آن را از برق بکشید و منتظر بمانید تا خنک گردد.
  • در گام بعدی آب موجود در داخل مخزن دستگاه را بیرون بریزید.
  • به اندازه یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در درون مخزن دستگاه بریزید.
  • تا ده دقیقه صبر کنید.
  • به کمک برس یا مسواک به خوبی ناحیه رسوب گرفته را پاکسازی نمایید.
  • در مرحله آخر مخزن دستگاه را با آب شستشو دهید و سپس اجازه دهید تا به صورت کامل خشک گردد.

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده فیلم جرم گیری دستگاه بخور سرد مقاله جرم گیری دستگاه بخور سرد را مطالعه کنید.

پیشگیری از خرابی دستگاه بخور سرد

یکی از راهکارهای دیگر برای افزایش طول عمر دستگاه این است که با استفاده از روش های کاملا ساده از خرابی دستگاه پیشگیری کنید. در ادامه این به بخش به بررسی این روش ها خواهیم پرداخت.

از مهم ترین کارهایی که میتوانید برای پیشگیری از خرابی دستگاه انجام دهید عبارتند از:

  • هر دو هفته یکبار دستگاه را بررسی کنید. در این مرحله حتما به تمیز بودن فیلتر موجود در دستگاه توجه کنید و در صورت نیاز اقدام به رفع آلودگی ها، گرد و غبار از آن کنید.
  • از ریختن اسانس به درون مخزن دستگاه خودداری کنید. اسانس ها حاوی مواد و املاحی هستند. این ترکیبات علاوه بر ایجاد رسوب در مخزن منجر به ترکیدگی و شکستگی در دستگاه هم می شوند.
  • به محل قرار گیری دستگاه توجه کنید. این محل باید صاف و هموار باشد. تعیین محل مناسب برای دستگاه سبب می شود تا سرو صدای کمتری تولید کند و بخار به خوبی در فضا پخش گردد.
  • برای تمیز کردن مخزن دستگاه بخور سرد، هرگز از ترکیبات شیمیایی استفاده نکنید. این شوینده ها سبب سایش محفظه دستگاه شده و آسیب جدی را به آن وارد می کنند.
  • برای پیشگیری از انتشار بوی نامطبوع از دستگاه بهتر است که هر چند روز یکبار آب موجود در مخزن را تعویض کنید. برای این کار از آب تازه و مقطر استفاده کنید.

پیشگیری از خرابی دستگاه بخور سرد

جمع بندی

امروز سعی کردیم درباره اینکه “چرا دستگاه بخور سرد بخار نمی دهد“مطالب مفیدی را خدمت شما ارائه کنیم. دانستیم که مهم ترین علت های عدم انتشار بخور مواردی مانند کمبود آب در مخزن، عدم قرار گیری صحیح سوپاپ، خرابی فیلترها، عدم استفاده از آب مقطر و … است. شما میتوانید با سرویس به موقع دستگاه و جرم گیری اصولی مخزن از بروز این مشکل در دستگاه پیشگیری کنید. همچنین برای تعمیر دستگاه بخور سرد بهتر است که به مراکز معتبر مراجعه کنید. این کار سبب می شود تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید و در نهایت به افزایش طول عمر دستگاه نیز کمک نمایید. در صورتی که با مطالعه این مقاله هنوز سوالاتی در ذهن دارید، میتوانید در بخش دیدگاه آنها را مطرح کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت به سوالاتتان پاسخگو خواهند بود. جهت دریافت مشاوره بیشتر پیرامون مشکلات یا خرابی دستگاه بخور سرد میتوانید با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *