آموزشی

کاربرد دستگاه بخور گرم و سرد چیست؟ 🌟 + بررسی تفاوت ها

کاربرد دستگاه بخور گرم و سرد چیست؟ + بررسی تفاوت ها

 

رطوبت هوا یکی از مهم ترین معیارهای کیفیت هوا به شمار می رود. اگرچه برخی از افراد تصور دقیقی از میزان رطوبت نرمال هوا و تاثیر آن روی سلامتی انسان ندارند؛ اما مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می دهند رطوبت کم هوا برای سلامتی مضر و رطوبت زیاد هوا نیز باعث ایجاد آسیب در سلامت انسان ها می شود. بنابراین، اطلاع از رطوبت نرمال هوا و نحوه اندازه گیری و تعیین این رطوبت بسیار حائز اهمیت است. کاربرد دستگاه بخور در تنظیم میزان رطوبت هوا بسیار عالی است. به طوری که اگر میزان رطوبت هوا کم باشد، می توان از انواع دستگاه بخور استفاده کرد تا شاهد بهبود وضعیت جسمی بود. با توجه به اهمیت اطلاع از میزان رطوبت نرمال یک خانه و کاربرد دستگاه بخور در تنظیم این میزان از رطوبت، در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد کاربرد دستگاه بخور سرد و کاربرد دستگاه بخور گرم، تفاوت میان این دو دستگاه و از همه مهم تر در مورد رطوبت نرمال هوا صحبت کنیم.

 

رطوبت نرمال هوا

رطوبت نرمال هوا در هر خانه متفاوت است. اما معمولا می توان بهترین میزان رطوبت را برای هر خانه بین 30 الی 40 درصد دانست. بدیهی است که میزان رطوبت هوا نباید کمتر یا بیشتر از مقدار ذکر شده باشد. در غیر این صورت، احتمال بروز مشکلات مختلفی در سلامت انسان به وجود خواهد آمد.

برای اینکه بتوانید رطوبت نرمال هوا را در منزل خودتان اندازه گیری، توصیه می کنیم که یک دستگاه اندازه گیری رطوبت داشته باشید. با کمک این دستگاه، می توانید سطح رطوبت منزل خود را اندازه گیری کنید و در صورت نیاز از دستگاه بخور برای تنظیم رطوبت استفاده نمایید.

 

رطوبت نرمال هوا چه فوایدی دارد؟

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که رطوبت نرمال هوا می تواند تاثیر بسیار زیادی روی سلامتی انسان ها داشته باشد. به طوری که اگر میزان رطوبت کم یا افزایش پیدا کند، خطرات جدی برای سلامت و ظاهر پوست و موی انسان به وجود می آید. اگرچه در برخی از مناطق کشور ایران، میزان رطوبت متفاوت است. اما بهتر است که برای نگه داشتن میزان رطوبت نرمال هوا در داخل منزل، از روش های مناسبی استفاده کنید. در ادامه به فواید رطوبت نرمال هوا اشاره می کنیم.

 

  • کاهش مشکلات تنفسی. برخی از مشکلات تنفسی به ویژه در هنگام خواب، در اثر کمبود رطوبت در خانه به وجود می آیند. رطوبت نرمال هوا می تواند از گرفتگی بینی و ریه جلوگیری کند و باعث بهبود کیفیت تنفس نیز شود.
  • بهبود کیفیت خواب. بسیاری از افراد به واسطه داشتن مشکلات تنفسی، با مشکلات مختلفی از جمله آپنه تنفسی مواجه هستند. با تنظیم رطوبت نرمال هوا در منزل، می توان این مشکلات را نیز برطرف کرد.
  • سلامت پوست، مو و ناخن ها. مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می دهند دستگاه بخور می تواند تاثیر زیادی روی سلامت پوست، مو و ناخن ها داشته باشد. به همین خاطر، برای حفظ زیبایی ظاهری هم که شده، باید میزان رطوبت نرمال منزل را تنظیم کرد.
  • رفع مشکلات و بیماری های ریوی خاص مانند آسم. با کمک تنظیم رطوبت نرمال منزل، می توان بسیاری از مشکلات ریوی از جمله آسم را کنترل کرد.
  • کاهش فعالیت میکروارگانیسم ها و ویروس های مضر. بسیاری از ویروس ها و میکروارگانیسم ها در اثر کاهش میزان رطوبت یا افزایش آن فعال می شوند. با تنظیم میزان رطوبت نرمال داخل منزل، می توان فعالیت این میکروارگانیسم ها را نیز کنترل کرد.

 

رطوبت نرمال هوا چه فوایدی دارد؟

 

دستگاه بخور چیست؟

دستگاه بخور یکی از انواع دستگاه های پزشکی و طبی است که می تواند برای تنظیم میزان رطوبت داخل منزل مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه که به دو نوع دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم تقسیم بندی می شود، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی انسان ها دارد. به همین خاطر، بسیاری از افرادی که نیاز به تنظیم رطوبت منزل خودشان را دارند، از دستگاه بخور استفاده می کنند.

دستگاه های بخور موجود در بازار دارای تنوع زیادی از نظر برند و مدل هستند. کیفیت هر یک از این دستگاه ها بر اساس عملکرد آن ها تعیین می شود. اما بدیهی است که کاربرد دستگاه بخور برای رفع بسیاری از مشکلات اثبات شده است.

 

انواع دستگاه بخور

فارغ از اینکه می توان دستگاه بخور را به دو دسته دستگاه بخور سرد و  دستگاه بخور گرم تقسیم بندی کرد، این دستگاه ها از نظر نوع عملکردی که دارند به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شوند. بدیهی است که هر یک از انواع دستگاه بخور، عملکرد خاص خودشان را دارند؛ اما معمولا نتیجه نهایی، یعنی تولید بخار توسط این دستگاه ها مشابه با یکدیگر می باشد. از جمله انواع دستگاه های بخور موجود در بازار کشور ایران عبارتند از:

 

  • دستگاه های بخور اولتراسونیک. یکی از انواع دستگاه های بخور، دستگاه هایی است که با ارتعاش اولتراسونیک کار می کنند. غبار و بخار تولید شده توسط این دستگاه، با ارتعاش اولتراسونیک است.
  • دستگاه های بخور پروانه ای. این دستگاه ها با کمک یک سری دیسک های چرخان و مانند پروانه، باعث تولید بخار خنک یا گرم می شوند.
  • دستگاه های بخور الکتریکی. این دستگاه ها از الکتریسیته و برق برای تولید بخار استفاده می کنند. این نوع دستگاه بخور می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد؛ اما احتمالا گزینه خوبی برای استفاده در کنار بچه ها نخواهد بود.

 

طرز کار دستگاه بخور

طرز کار دستگاه بخور بسته به نوع دستگاه و عملکردی که دارد، متفاوت خواهد بود. اما بدیهی است که همه دستگاه های بخور برای تولید بخار و تنظیم رطوبت هوا مورد استفاده قرار می گیرند. برای اینکه یک دستگاه بخور کارایی مناسبی داشته باشد، لازم است که آب داخل محفظه دستگاه ریخته شود. پس از روشن شدن دستگاه، سیستم دستگاه بخور فعالیت خود را برای تولید بخار آغاز می کند. تولید بخار توسط این دستگاه ها می تواند با کمک جریان برق، اولتراسونیک و یا به صورت مکانیکی باشد. پس از تولید بخار، بخار از دهانه دستگاه بخور خارج می شود.

در اکثر دستگاه های بخور امکان تنظیم میزان بخار خارج شده از دستگاه وجود دارد. بنابراین، می توان از این دستگاه برای تنظیم میزان رطوبت داخل منزل استفاده نمود.

 

طرز کار دستگاه بخور

 

تفاوت دستگاه بخور گرم و سرد

شاید تا به حال این سوال برای شما مطرح شده است که دستگاه بخور چه کاربردی دارد و چرا باید آن را مورد استفاده قرار دهیم؟ قبل از اینکه بخواهیم در مورد کاربرد دستگاه بخور سرد و گرم صحبت کنیم، باید بدانید که این دو دستگاه دارای کاربردهای متنوعی اند. بنابراین، اگر به دنبال خرید دستگاه بخور سرد و گرم هستید، باید ابتدا در مورد تفاوت های این دو دستگاه اطلاعات کافی کسب کنید.

 

  • دستگاه بخور گرم باعث تولید بخار گرم می شود؛ اما دستگاه بخور سرد بخار سرد تولید می کند.
  • دستگاه بخور گرم می تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که در روزهای سرد سال نیاز به استفاده از دستگاه بخور را دارند.
  • کاربرد دستگاه بخور سرد نسبت به دستگاه بخور گرم بیشتر است. چرا که ایمنی دستگاه بخور سرد نسبت به دستگاه بخور گرم بیشتر می باشد.
  • معمولا قیمت دستگاه بخور سرد نسبت به دستگاه بخور گرم بالاتر می باشد.

 

کاربرد دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد به واسطه داشتن عملکرد فوق العاده، می تواند تاثیر زیادی بر روی بهبود سلامت انسان ها داشته باشد. ضمن اینکه این دستگاه باعث بهبود سلامت پوست و رفع مشکلات پوست و مو نیز می شود. از جمله کاربردهای مختلف دستگاه بخور سرد عبارتند از:

 

  • کاهش گرفتگی بینی کودکان

با کمک دستگاه بخور سرد، می توان به صورت ایمن مشکلات تنفسی کودکان از جمله گرفتگی بینی را رفع کرد. این دستگاه بخور به واسطه کنترل مشکلات جسمی کودکان، می تواند برای حفظ سلامت آن ها در روزهای سرد سال فوق العاده باشد.

  • رفع حساسیت های فصلی

برخی از پزشکان توصیه می کنند که والدین برای رفع حساسیت های فصلی از دستگاه بخور سرد برای کودکان و یا دیگر اعضای خانواده استفاده کنند.

  • کمک به بهبود شرایط پوست

بخور سرد با تنظیم میزان رطوبت پوست، نقش زیادی در رفع مشکلات پوستی و جوش های زیرپوستی دارد. بنابراین، یکی کاربردهای بخور سرد حفظ زیبایی و سلامت پوست و هیدراته کردن آن است.

  • موثر در رفع خشکی موها

بخور سرد پوست کف سر را آبرسانی می کند و مانع از خشکی آن ها می شود. بنابراین، می توان با کمک دستگاه بخور سرد، مشکل خشکی کف سر را نیز برطرف کرد.

  • کمک به کاهش آسم و علائم ناشی از آن

با کمک دستگاه بخور سرد، می توان علائم ناشی از بیماری های تنفسی مانند آسم را کاهش داد.

 

کاربرد دستگاه بخور گرم

دستگاه بخور گرم با تولید بخار گرم، تاثیر زیادی روی بهبود سلامت جسمی و ظاهری بدن دارد. به همین خاطر، در اکثر موارد توصیه می شود که افراد از بخور گرم به ویژه در روزهای سرد سال استفاده کنند. در ادامه به برخی از انواع کاربردهای دستگاه بخور گرم اشاره می کنیم.

 

  • رفع سینوزیت

سینوزیت یکی از مشکلات رایج به ویژه در افراد جوان است که می تواند باعث ایجاد درد در پیشانی و چشم ها شود. برای رفع سینوزیت، می توان از دستگاه بخور گرم استفاده کرد. این دستگاه با گرم کردن ناحیه پیشانی، فشار وارد شده از سوی سینوس ها را به سر کاهش می دهد.

  • کاهش مشکلات بیماری های تنفسی و ویروسی

بسیاری از بیماری های تنفسی و ویروسی به دلیل کاهش رطوبت هوا به وجود می آیند. دستگاه بخور گرم با کنترل این شرایط و تنظیم میزان رطوبت هوا، از بروز این مشکلات جلوگیری می کند و حتی می تواند به عنوان یک عامل پیشگیری کننده برای بیماری های تنفسی و ویروسی نیز باشد.

  • تنظیم رطوبت هوای خانه در روزهای سرد سال

با کمک دستگاه بخور گرم می توان میزان رطوبت خانه را در روزهای سرد سال تنظیم کرد. چرا که در این روزها، معمولا میزان رطوبت هوا از حد اعتدال خارج می شود.

  • کمک به کاهش دردهای ریوی

دردهای ریه در اثر سرماخوردگی، بیماری های ویروسی و … به وجود می آیند. دستگاه بخور گرم می تواند باعث کنترل این دردها شود.

  • کمک به رفع جوش های پوستی و پاکسازی پوست

با کمک دستگاه بخور گرم، می توان بسیاری از مشکلات پوستی را برطرف کرد. این دستگاه باعث پاکسازی پوست می شود و جوش های پوستی را نیز برطرف می کند. از مزایای این دستگاه، می توان به کنترل شرایط خشکی پوست اشاره کرد.

 

کاربرد دستگاه بخور گرم

 

کاربردهای خانگی دستگاه بخور

دستگاه بخور گرم و سرد، هر دو می توانند کاربردهای بسیار زیادی داشته باشند. بنابراین، در پاسخ به سوال کاربرد دستگاه بخور چیست؟ باید بگوییم که این دستگاه می تواند با تنظیم میزان رطوبت یک فضا، باعث بهبود بسیاری از مشکلات ناشی از تنظیم نبودن رطوبت شود. اما فارغ از این موضوع، بسیاری از افراد در مورد اینکه می توانند از دستگاه بخور در خانه چه استفاده ای کنند، ابهام دارند.

واقعیت این است که کاربردهای خانگی دستگاه بخور بسیار متنوع می باشد. می توان در صورت امکان درون دستگاه بخور، یک سری عصاره های گیاهی اضافه کرد تا از خواص گیاهان دارویی نیز بهره مند شد. همچنین، می توان برای بهره مندی از خواص این دستگاه، به صورت منظم از آن استفاده کرد. از جمله کاربردهای خانگی دستگاه بخور که قبلا هم به برخی از آن ها اشاره کردیم، عبارتند از:

 

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های عفونی
  • کاهش فعالیت ویروس ها در یک فضا
  • کمک به بهبود سلامت پوست
  • موثر در هیدراته کردن پوست و رفع بسیاری از مشکلات پوستی
  • کمک به بهبود آسم و علائم ناشی از آن
  • موثر در کنترل خشکی پوست کف سر
  • کمک به بهبود کیفیت ناخن ها
  • موثر در کاهش مشکلات ریوی
  • موثر در درمان آپنه خواب
  • موثر در کنترل خر و پف های شبانه

 

 

 

لیست قیمت انواع مدل های دستگاه بخور سرد و گرم

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک 3.8 لیتری

1,575,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US412

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US414

2,818,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US416

3,837,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US418

2,994,500 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US434

2,999,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US442

2,349,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US444

3,135,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US464

2,389,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US468

3,089,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک زیکلاس مد مدل C06

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک زیکلاس مد مدل C07

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک زیکلاس مد مدل C08

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک مدل D081

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک مدل T-281

دستگاه بخور سرد تایمر دار Linhui مدل LH-192

دستگاه بخور سرد صورت مدل مثلثی

98,500 تومان

دستگاه بخور سرد طرح گربه ای

275,000 تومان

دستگاه بخور سرد طرح گربه ای 2

275,000 تومان

دستگاه بخور سرد لمسی کنترل دار مدل D083

1,675,000 تومان

دستگاه بخور سرد لین هو مدل LH191

دستگاه بخور سرد و رطوبت ساز سرد

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-2008B1

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-2008B2

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-602

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-602A

دستگاه بخور گرم آنی ساز مدل MF 2010

285,000 تومان

دستگاه بخور و رطوبت ساز سرد صورت استوانه ای

97,000 تومان

دستگاه بخور سرد یا گرم؟ کدام یک کاربرد بیشتری دارد؟

حال که با کاربرد دستگاه بخور سرد و گرم آشنایی پیدا کردید، شاید این سوال برای شما مطرح شود که کدام نوع دستگاه بهتر است و کاربرد بیشتری دارد؟ به طور کلی، هر دو این دستگاه ها می توانند با تولید بخار و تنظیم رطوبت برای سلامت انسان ها مفید باشند. اما وجه تمایزات میان این دستگاه ها باعث شده تا در برخی از موارد، توصیه به استفاده از دستگاه بخور سرد یا گرم شود.

برای اینکه ایمنی بیشتری در حین استفاده از دستگاه بخور داشته باشید، توصیه می کنیم که از دستگاه بخور سرد استفاده کنید. متاسفانه، دیده شده است که برخی از والدین بدون توجه به خطرات احتمالی از دستگاه بخور گرم برای کودک استفاده می کنند. این در حالی است که کودکان ممکن است در معرض سوختگی در اثر استفاده از این دستگاه ها باشند.

 

دستگاه بخور سرد یا گرم؟ کدام یک کاربرد بیشتری دارد؟

 

جمع بندی

دستگاه بخور گرم و سرد، هر دو می توانند برای بهبود بسیاری از مشکلات جسمی و پوستی مورد استفاده قرار گیرند. در این مقاله در مورد کاربرد دستگاه بخور سرد و گرم صحبت کردیم. شما می توانید بر اساس نیاز خودتان اقدام به انتخاب هر یک از این دستگاه ها کنید. بدیهی است که هر یک از انواع دستگاه های بخور سرد و گرم، می توانند برای تنظیم رطوبت منزل گزینه خوبی باشند. اما کاربردهای دستگاه بخور سرد و گرم با هم متفاوت است. با توجه به اهمیت تنظیم رطوبت نرمال هوا، توصیه می شود که حتما از دستگاه بخور بدین منظور استفاده کنید. اما فراموش نکنید که ایمنی شما و اعضای خانواده شما در حین استفاده از دستگاه بخور بسیار حائز اهمیت است. پس سعی نکنید که فقط به دلیل نیاز به استفاده از دستگاه بخور، اقدام به خرید ارزان ترین مدل این دستگاه کنید و شاهد مشکلات زیادی از قبیل نشتی دستگاه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *