آموزشی

آشنایی با انواع تب سنج

آشنایی با انواع تب سنج

انواع تب سنج یکی از ابزارهای کاربردی و مطمئن برای تشخیص میزان حرارت بدن به هنگام بروز تب هستند. تب و دمای بالا نشانه ای از وجود عفونت در بدن است و اگر به موقع تشخیص داده نشود، می تواند بسیار خطر آفرین باشد. انواع تب سنج با تشخیص درجه تب به روند سریع درمان در فرد کمک می کند. پیشرفت علم و فناوری نقش مهمی در ساخت تب سنج های بهتر و دقیق تری داشته است.

 

انواع مختلف تب سنج دارای ویژگی ها و کاربردهای خاص خود هستند. به طور کلی، انواع تب سنج طبی در دو نوع دیجیتال و غیر دیجیتال تقسیم بندی می شوند. از انواع تب سنج های غیر دیجیتال می توان نوع جیوه ای و نواری را نام برد. تب سنج های دیجیتال هم به دو دسته تماسی و غیر تماسی تقسیم می شوند که هر یک دارای کاربرد خاصی است. در واقع، انواع غیر تماسی بیشتر در مکان های عمومی که احتمال انتقال بیماری های واگیر دار وجود دارد، استفاده می شوند.

 

انواع مختلف تب سنج به تشخیص بهتر و سریع تر بیماری ها کمک می کنند

 

انواع تب سنج غیر دیجیتال

تب سنج جیوه ای (مایع) یک نمونه مشهور از انواع تب سنج به شمار می آید. این تب سنج بر پایه انبساط حرارتی مایع طراحی شده است. انواع تب سنج جیوه ای از یک لوله شیشه ای باریک ساخته شده که یک سر آن به محفظه جیوه متصل است. با توجه به اعداد نوشته شده و تعیین سطح جیوه در لوله می توان دمای بدن را تشخیص داد. پوشش شیشه ای این نوع سبب می شود که بتوان آن را به راحتی ضد عفونی کرد. یکی از معایب آن طولانی بودن زمان اندازه گیری (3 تا 5 دقیقه) می باشد که تحمل این زمان اغلب برای کودکان و یا افراد بیمار دشوار است. پیش از استفاده حتماً باید تب سنج را تکان داد تا جیوه در جای درست خود قرار گیرد. استفاده از تب سنج پیشانی (نواری) ساده است. در واقع، پس از گذاشتن آن بر روی پیشانی، با توجه به تغییر رنگ نوار در کمتر از 30 ثانیه می توان میزان درجه حرارت بدن را تعیین کرد.

 

تب سنج جیوه ای (مایع)تب سنج پیشانی (نواری)

 

انواع تب سنج دیجیتالی

امروزه انواع تب سنج دیجیتالی به نام های دماسنج های پزشکی و ترمومتر طبی یکی از پرکاربردترین ابزارها در عرصه پزشکی است. هر چند انواع تب سنج برای سنجش درجه حرارت بدن در استفاده های خانگی هم به کار برده می شود. انواع تب سنج دیجیتالی در دو دسته لمسی و غیر لمسی، مجهز به سنسورهای حرارتی الکترونیکی و یا لیزری هستند. این حسگرها سبب می شوند که به راحتی بتوان میزان درجه حرارت بدن را تشخیص داد. نحوه عملکرد این دستگاه ها بسیار ساده است. با قرار دادن دستگاه در محل مورد نظر (دهان، زیر بغل، گوش، پیشانی و مقعد) و به مدت چند ثانیه، به سادگی دمای دقیق تعیین و عدد آن نمایش داده می شود. از مهم ترین مزایای انواع تب سنج دیجیتالی می توان به دقت بالا و کمترین میزان خطا هنگام تعیین درجه حرارت بدن اشاره کرد. به طور کلی، هنگام انتخاب تب سنج به نوع نیاز و انتظارات خود (استفاده برای کودک و یا بزرگسال) و نحوه عملکرد آن توجه داشته باشید.

 

روش های اندازه گیری در تب سنج های مختلف

انواع تب سنج برای روش های مختلف اندازه گیری تب در دسترس وجود دارد. تب سنج دهانی، تیمپانیک، پیشانی، پایه ای و پستانکی از انواع مختلف تب سنج ها به شمار می آیند. تب سنج دهانی یکی از اولین و پرکاربردترین انواع تب سنج است. از انواع آن می توان به جیوه ای (غیر دیجیتالی) و پلاستیکی (دیجیتالی) اشاره کرد. انواع تیمپانیک برای تعیین دما از مجرای گوش طراحی شده اند. تب سنج های پیشانی غیر نواری، یک نوع دستگاه دیجیتال هستند که غالباً در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرند و دمای بدن را از روی گرمای پیشانی اندازه گیری می کنند. انواع پایه ای دارای دقت و حساسیت بالایی هستند و بیشتر برای تشخیص زمان تخمک گذاری در خانم ها استفاده می شود. تب سنج پستانکی یک نوع ایده آل برای تعیین تب در کودکان و نوزادان است. کودک تب سنج را مانند پستانک به مدت 60 تا 90 ثانیه می مکد و به این طریق می توان دمای بدن او را اندازه گیری کرد.

 

برای سنجش میزان درجه حرارت بدن می توان از انواع تب سنج استفاده کرد

 

انواع تب سنج کودکان

مهم ترین موضوع در تعیین درجه تب در کودکان اندازه گیری دقیق است. انواع تب سنج کودکان در اشکال مختلفی وجود دارند که اندازه گیری درجه حرارت بدن را آسان تر می کنند. امروزه استفاده از تب سنج های جیوه ای برای کودکان توصیه نمی شود و انواع دیگری به کار برده می شود. از انواع تب سنج کودکان می توان تب سنج های دیجیتال پلاستیکی، گوش و پیشانی را نام برد. استفاده از انواع پلاستیکی به دلیل جنس نشکن آن برای کودکان مناسب تر است. از این نوع می توان در دهان، زیر بغل و مقعد استفاده کرد. تب سنج های گوش از یک اسکنر مادون قرمز برای تعیین درجه حرارت داخل گوش استفاده می کنند. تب سنج پیشانی دیجیتال یک روش ساده و دقیق برای تشخیص درجه حرارت بدن در کودکان است. در این نوع تب سنج هم از اسکنر مادون قرمز برای تعیین دمای بدن استفاده می شود. برای تعیین دما فقط کافی است چند ثانیه (حتی در حالت خواب) دستگاه روی پیشانی گذاشته شود.

 

تب سنج های دیجیتال پلاستیکی یک انتخاب مناسب برای تشخیص درجه حرارت بدن کودک است

 

انواع روش های اندازه گیری تب در کودکان

انواع تب سنج به روش درست اندازه گیری درجه حرارت در کودکان کمک می کند. هر چند انتخاب روش مناسب اندازه گیری ارتباط مستقیمی با سن کودک دارد. همچنین باید به این نکته توجه شود که برای تعیین درجه حرارت در کودکان از انواع تب سنج دیجیتال استفاده شود. از روش های مختلف تشخیص تب در کودکان می توان به اندازه گیری دما از طریق دهان، زیر بغل، مقعد (رکتال)، پیشانی (شریان تمپورال) و گوش (تیمپانیک) اشاره کرد. روش رکتال مناسب کودکان از زمان تولد تا دو سالگی است. در این سن از اندازه گیری زیر بغل هم می توان استفاده کرد. در سنین دو تا پنج سالگی می توان از روش های اندازه گیری دهانی، مجرای گوش و زیر بغل کمک گرفت. اندازه گیری درجه حرارت از طریق دهان باید 15 تا 20 دقیقه بعد از خوردن یا نوشیدن کودک انجام شود. تب سنج های دیجیتالی از جمله انواع تب سنج نوزاد برای اندازه گیری دمای بدن کودک با برندهای معتبر همراه گارانتی در بازار موجود است.

 

تب سنج خانگی

یکی از کاربردهای مهم تب سنج برای استفاده خانگی است. تب سنج خانگی برای اندازه گیری دمای بدن در مواقع ضروری در هر خانه ای مورد نیاز است. انواع تب سنج را می توان در استفاده های خانگی به کار برد. هنگام انتخاب تب سنج برای استفاده خانگی به نحوه عملکرد و دستورالعمل ها توجه نمایید. انواع مختلف این دستگاه های دیجیتال، با دقت و سرعت بالا می توانند میزان درجه حرارت بدن را تشخیص دهند. استفاده از تب سنج های جیوه ای به علت خواندن دشوار اعداد و احتمال مسمومیت جیوه در مصارف خانگی توصیه نمی شود. همچنین دستگاه های نواری پلاستیکی که فقط دمای پوست را اندازه گیری می کنند، انتخاب مناسبی برای استفاده خانگی نمی باشد. به طور کلی، تب سنج هایی که دقت پایینی در تشخیص درجه حرارت بدن دارند، برای استفاده در خانه توصیه نمی شوند. همچنین در دستگاه هایی که با باتری کار می کنند، این احتمال وجود دارد که باتری های ضعیف شده، عدد دقیق درجه حرارت بدن را نشان ندهند.

 

اندازه گیری تب در خانه اهمیت زیادی برای کودکان دارد

 

نکات مهم در استفاده از تب سنج

هنگام استفاده انواع تب سنج که از راه دهان دمای بدن را اندازه گیری می کنند، دهان باید بسته باشد. همچنین نوک دماسنج طبی زیر زبان قرار گیرد. چنانچه فرد بیمار غذا و یا نوشیدنی مصرف کرده، برای اندازه گیری دقیق ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از خوردن دمای بدن سنجیده شود. روش دقیق برای اندازه گیری تب در نوزادان، از راه مقعد است. به یاد داشته باشید که از یک تب سنج به طور مشترک برای دهان و مقعد استفاده نشود. باتری های دستگاه به طور مرتب تعویض شوند. تب سنج هایی که از راه گوش دما را اندازه گیری می کنند، باید به درستی در مجرای گوش گذاشته شوند؛ در غیر این صورت اندازه گیری دقیقی نخواهند داشت. هنگام استفاده از تب سنج پیشانی دستورالعمل ها به دقت اجرا شود. در نظر داشته باشید که عوامل محیطی از جمله قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، هوای گرم، باد، پوشیدن لباس گرم می تواند در دمای بدن تاثیرگذار باشد و دستگاه نتیجه دقیقی را نشان ندهد.

 

دقیق ترین نوع تب سنج

انواع تب سنج با توجه به نحوه استفاده، امکان انتخاب های متنوعی را در اختیار افراد قرار می دهد. همواره به یاد داشته باشید که خواندن دما بر اساس نوع استفاده متفاوت است. اندازه گیری دما از طریق پیشانی و زیر بغل کمتر از دهان است. همچنین تعیین درجه حرارت بدن از راه گوش و مقعد بیشتر از اندازه گیری از طریق زبان است. به طور کلی، انواع تب سنج دیجیتالی دقیق ترین و بهترین نوع این دستگاه ها به شمار می آیند. برخی از دماسنج های دیجیتال طبی مجهز به زنگ هشدار هستند و چنانچه دمای بدن از حد مشخصی بالاتر باشد، هشدار می دهند. همچنین اغلب دستگاه های دیجیتالی که با باتری کار می کنند، چند ثانیه پس از نشان دادن دما، خاموش می شوند. بسیاری از انواع تب سنج دیجیتالی ضد آب هستند و به راحتی می توان آن ها را ضد عفونی کرد. تب سنج پیشانی دیجیتالی غیر لمسی یک گزینه مناسب برای استفاده در مکان های عمومی است.

 

در فروشگاه درمان مدیکال انواع مدل های تب سنج با قیمت مناسب را برای شما کاربران گرامی مهیا کرده ایم برای استعلام قیمت تب سنج می توانید کلیک کنید.

 

ترمومتر لیزری

ترمومتر پزشکی لیزری یکی از انواع تب سنج دیجیتالی پرکاربرد و محبوب است. از مهم ترین مزایای این دستگاه می توان به دقت، سرعت تشخیص بالا و سهولت کار با آن اشاره کرد. این دستگاه در کسری از ثانیه دمای بدن را با رنگ های متفاوت نشان می دهد. نمایش دمای بدن به رنگ های سبز، زرد و قرمز به ترتیب نمایانگر دمای طبیعی، حرارت بیش از حد معمول و تب بالا می باشد. این دستگاه به دلیل فناوری پیشرفته ای که دارد، یک گزینه مناسب برای کودکان و بیمارانی است که تحمل استفاده از دماسنج های طبی را ندارند. اندازه گیری دما از راه دور و بدون کوچکترین تماس از ویژگی های این دستگاه به شمار می آید. ترمومتر لیزری قادر است دمای اجسام متحرک را با دقت بسیار اندازه گیری کند. این دستگاه بر اساس نوع لیزر به دو گروه تک لیزری و دو لیزری تقسیم می شود. تب سنج های لیزری دقت بسیار بالایی در اندازه گیری دمای بدن دارند.

 

سخن پایانی

انواع تب سنج امکان انتخاب بیشتر و متنوع تری را هنگام خرید برای افراد فراهم می کند. یکی از مهم ترین نکات در انتخاب و خرید تب سنج، توجه به دقت اندازه گیری آن است. ابعاد، وزن دستگاه، محدود و واحد اندازه گیری دما از موضوعات دیگری است که باید به آن توجه شود. اگر تب سنجی را انتخاب کرده اید که با باتری کار می کند، بهتر است دستگاه قابلیت خاموشی خودکار داشته باشد تا از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود. در آخر ذکر این نکته ضروری است که قیمت انواع دستگاه با توجه به نوع قابلیت هایی که دارد، متغیر خواهد بود‌.‌

 

در پایان اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته، نظرات و سوالات خود را با ما و دیگران خوانندگان این مقاله در میان بگذارید در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *