آموزشی

علت درد دنبالچه چیست؟

علت درد دنبالچه چیست؟

 درد دنبالچه چیست؟ این درد (کوکسیگودینیا) در انتهای ستون فقرات رخ داده و فرد را دچار ناراحتی می سازد. دنبالچه در در بالای شکاف باسن قرار داشته و با شروع علائم دردناک در همین ناحیه، همراه می باشد. دنبالچه از ساختار استخوانی برخوردار بوده و سه الی پنج واحد مهره ای در این قسمت حضور یافته اند. درد دنبالچه هنگام نشستن و بلند شدن، بیشتر احساس شده و در انجام فعالیت های روزمره مثل رانندگی، مشکلاتی را ایجاد می نماید. حتی حرکات ساده ای مثل خم شدن نیز برای بیمار، سخت می گردد. چه بسا فرد در حین دفع مزاج نیز دچار مشکل شده و قادر به انجام مراقبت نخواهد بود. بنابراین به این نتیجه دست می یابیم که درد استخوان دنبالچه، اختلالات بسیاری را به وجود آورده و زندگی را از روال عادی، خارج می گرداند. در ادامه راجع به علت درد دنبالچه و ابعاد دیگر آن خواهیم کرد.

 

درد دنبالچه چیست؟

دنبالچه غضروف مانند است و ساختار منعطفی دارد. این قسمت میان باسن و لگن قرار گرفته است. گاهی بنا به دلایلی در این قسمت، التهاب و مشکلاتی رخ داده که باعث بروز درد دنبالچه خواهد شد. با ظهور این درد، انجام حرکات ساده مثل نشستن، برخاستن، پایین رفتن، دویدن و … به حرکات سخت و دشوار تبدیل خواهند شد. اگرچه استخوان دنبالچه، ظاهر ساده، مثلثی شکل و کوچکی دارد؛ اما همین ظاهر ساده، مهمترین نقش را بر عهده داشته و باعث عملکرد درست اندام های حرکتی در بدن خواهد شد. همزمان با ظهور درد دنبالچه، اندام های حرکتی به سختی عمل می کنند.

درد دنبالچه به دلایل مختلفی رخ داده و فارغ از سن و سال، به سراغ فرد می آید. درد دنبالچه غالبا خفیف است، اما اگر به استخوان دنبالچه، بیش از حد فشار وارد گردد؛ این حالت خفیف تبدیل به یک وضعیت شدید و بحرانی خواهد شد. در صورت شدت یافتن، این درد، غیر قابل تحمل گردیده و متاسفانه فرد را به مرحله زمین گیر شدن می رساند. این درد نه تنها بر روی بخش انتهایی ستون فقرات تاثیر می گذارد؛ بلکه نواحی اطراف آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. با یک اقدام به موقع می توان از پیشرفت این درد جلوگیری کرد و سلامت دوباره را بازیافت.

 

درد دنبالچه چیست؟

 

علت درد دنبالچه چیست؟

عوامل مختلفی باعث ظهور این درد در بدن می شوند. عواملی که می توان آنها را علت درد دنبالچه دانست. در ادامه به بررسی این علل خواهیم پرداخت:

 

بارداری:

زنان در دوران بارداری با چالش های جسمانی زیادی مواجه اند. یکی از این چالش ها، درد دنبالچه است. این درد معمولا به دلیل ترشح هورمون هایی خاص به وقوع پیوسته و آسیب هایی را به دنبال خواهد داشت.

نشستن های بی وقفه و طولانی مدت:

نشستن های طولانی مدت، عواقب و خطرات زیادی را در پی خواهد داشت. یکی از عواقبی که ناشی از این موضوع می باشد؛ درد دنبالچه است. برای جلوگیری از این بروز این درد، باید پس از 1 الی 2 ساعت نشستن برخاسته و راه بروید. یا اینکه حرکات کششی انجام دهید. نشستن بر روی سطح نرم هم تاثیر بسزایی در پیشگیری از این عارضه خواهد داشت.

بیماری های سرطانی:

گاهی ظهور تومورهای سرطانی، به ویژه در بخش انتهایی ستون مهره باعث می شود تا فرد درد دنبالچه را احساس کند.

سقوط از ارتفاع:

تقریبا هر فردی در برهه ای از زندگی، این مشکل را تجربه کرده است. زمانی که فرد از ارتفاع سقوط کرده و می افتد؛ دچار مشکلاتی مثل شکستگی یا زخم دنبالچه خواهد شد. البته اگر این سقوط همراه با شدت و فشار زیاد باشد؛ چنین مشکلی را به وجود می آورد.

ضربات فیزیکی وارد شده بر بدن:

دلایل مختلفی باعث وارد آمدن ضربات فیزیکی بر بدن خواهند شد. گاهی ممکن است فرد در اثر انجام برخی از حرکات ورزشی دچار این مشکل شود. گاهی نیز تصادف باعث این اتفاق می گردد. هر یک از این عوامل باعث فشار آوردن به استخوان دنبالچه شده و آن را دچار دفرمگی می سازند. بافت های اطراف دنبالچه نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. در نهایت، درد دنبالچه رخ می دهد.

آبسه پری آنال:

این بیماری که تحت عنوان «آبسه مقعدی» شناخته می شود؛ با درد دنبالچه، بی ارتباط نیست. گاهی در اطراف مقعد و یا در سوراخ آن، آبسه های چرکی و متورم ظهور می یابند. آبسه هایی که نه تنها به خودی خود دردناک اند؛ بلکه باعث بروز درد در نواحی دیگر مانند دنبالچه می شوند.

چه عواملی باعث بروز درد دنبالچه می شوند؟

 

علت درد دنبالچه چیست؟

 

بیماری آرتریت پسوریاتیک:

نام دیگر این بیماری، التهاب مفصلی پسوریازیس است. افراد مبتلا به پسوریازیس در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند. وجود لکه های قرمز رنگ همراه با فلس های نقره ای در پوست، از بیماری ای مثل پسوریازیس خبر می دهد. اغلب کسانی که به این بیماری دچارند، آرتریت پسوریاتیک را تجربه کرده و به دنبال آن با مشکلاتی مثل درد دنبالچه نیز دست و پنجه نرم می کنند.

افزایش وزن:

با افزایش وزن و چاقی، ستون فقرات در معرض فشار قرار گرفته و دنبالچه نیز تحت تاثیر این فشار خواهد بود. در نتیجه، درد دنبالچه رخ خواهد داد.

لاغری بیش از حد:

همانطور که چاقی می تواند استخوان دنبالچه را تحت الشعاع قرار دهد؛ لاغری بیش از حد هم باعث بروز این مسئله خواهد شد.

شکستگی دنبالچه:

گاهی استخوان دنبالچه دچار شکستگی شده و به حالت جلو یا عقب، نیمه دررفتگی هایی پیدا می کند. در این حالت، درد دنبالچه به وجود می آید.

 

علت درد دنبالچه در خانمها

درد دنبالچه در خانم ها دارای علل مختلفی است. یکی از علل اصلی ای که باعث بروز این درد در آنها می شود؛ عفونت است. غالبا عفونت رحم منجر به بروز این اتفاق می گردد. این مشکل که ناشی از عفونت باکتریایی است؛ زمینه ساز، التهاب، تورم و درد شدید در ناحیه لگن و دنبالچه خواهد شد. در حقیقت با بروز این التهابات، عصب های مربوط به کمر، لگن و دنبالچه تحریک شده و در نتیجه، دردهایی همچون درد دنبالچه، گریبان خانمها را می گیرد.

دلیل دیگری که باعث می شود تا خانم ها درد دنبالچه را احساس کنند؛ زایمان است. هنگامی که جنین از حفره لگنی عبور می کند، باعث فشار آوردن به استخوان دنبالچه شده و در نتیجه، احساسات دردناکی را ایجاد می نماید. گاهی این فشار باعث بروز آسیب های خفیف شده و گاهی نیز آنچنان اوج می یابد که باعث شکستگی استخوان دنبالچه می شود.

آرتروز مفصل که به سراغ خانم ها نیز می آید، علت دیگری برای درد دنبالچه است. این مشکل باعث درگیر شدن لگن و استخوان دنبالچه گردیده شده و در نهایت، دردهایی را در دنبالچه به وجود می آورد.

 

درد دنبالچه هنگام نشستن نشانه چیست؟

نشستن یکی از علل بسیار مهمی است که می تواند با درد دنبالچه در ارتباط باشد. همانطور که گفتیم؛ نشستن های طولانی مدت به هیچ وجه جایز نیست و این کار، جز آسیب و درد، نتیجه دیگری به دنبال نخواهد داشت. خیلی از افراد می پرسند درد دنبالچه هنگام نشستن، نشانه چیست؟

این درد نشان از این دارد که استخوان های دنبالچه به شدت تحت فشار بوده و با نشستن روی سطوح سفت و سخت، این فشار و درد، تشدید می یابد. برای اینکه فشار از روی استخوان های دنبالچه برداشته شود؛ باید سطوح مناسب و استاندارد ترجیحا نرم را برای نشستن انتخاب کرد. همچنین به جای آن می توان از بالش های نرم و طبی برای این کار کمک گرفت.

 

درد دنبالچه هنگام نشستن نشانه چیست؟

 

درد دنبالچه چه خطراتی میتواند در پی داشته باشد؟

اگر چاره مناسبی برای درد دنبالچه پیدا نشود؛ این مشکل تا آنجا پیش می رود که دنبالچه را دچار ناپایداری می گرداند. وضعیتی که ممکن است دائمی باشد. همچنین در صورت عدم درمان این درد و مراجعه نابهنگام به پزشک، مشکلات بزرگتری نیز به وقوع می پیوندند. مهمترین آن، التهابات طولانی مدت است. در نهایت اگر این درد ادامه یابد و اقدامی برای درمان آن صورت نگیرد؛ فرد تبدیل به یک بیمار علیل و زمین گیر شده و دیگر قادر به انجام ساده ترین حرکات مثل نشستن و بلند شدن هم نخواهد بود.

 

توصیه های مفید برای جلوگیری از درد دنبالچه

  • افزایش دقت هنگام رانندگی، جهت پیشگیری از وقوع تصادف و ضربات سهمگین
  • استفاده از تجهیزات ایمنی حین انجام فعالیت های پر ریسک
  • مصرف غذاهای فیبردار جهت پیشگیری از درد دنبالچه و یبوست
  • انجام فعالیت های ورزشی با احتیاط کامل
  • مراقبت از خود و توجه کافی به سلامت بدن
  • عدم ایجاد فشار بر روی مرکز بدن
  • نشستن بر روی سطوح سخت، ممنوع
  • پرهیز از نشستن های مداوم

 

آیا درد دنبالچه قابل درمان است و چه روشها درمانی برای آن وجود دارد؟

بله درد دنبالچه قابل درمان است و با استفاده از شیوه های درمانی موثر می توان برای همیشه از آن رهایی یافت. در ادامه به بررسی روش های کارآمد جهت درمان این مشکل، خواهیم پرداخت:

  1. برای درمان این درد می توان به روش های درمان خانگی متوسل شد. استفاده از کمپرس سرد و گرم به مدت ده تا پانزده دقیقه، روزی چند مرتبه، کافیست.
  2. همچنین مصرف غذاهای مناسب و مایعات را نباید فراموش کرد.
  3. انجام ورزش هایی همچون یوگا، ژیمناستیک، ورزش هوازی و پیاده روی در آب، در درمان درد این درد، موثر می باشند.
  4. استفاده از ابزاری مثل چسب کمر و بالش استاندارد مخصوص نشیمنگاه نیز در زمینه حل این مشکل، تاثیرگذار خواهد بود.
  5. ماساژ درمانی، طب سوزنی، شوک های الکتریکی با شدت کم و تزریق بی حس جهت کاهش درد، از روش های درمانی دیگر به شمار می آیند.
  6. مصرف داروهای ضد درد مثل ناپروکسن و ایبوپروفن باعث کاهش درد دنبالچه خواهد شد.
  7. در شرایط حاد، بنا به تشخیص و دستور پزشک، فیزیوتراپی و جراحی، قابل انجام خواهند بود.

 

بالش طبی نشیمنگاه برای درد دنبالچه

بالش طبی نشیمنگاه را می توان موثرترین ابزار جهت درمان درد دنبالچه محسوب نمود. ابزاری درمانی که برای افراد امروزی، کاملا مناسب است. افرادی که به دلیل موقعیت های شغلی خود، فاقد تحرک بوده و به همین دلیل، بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات جسمانی از جمله مشکلات دنبالچه قرار دارند. عدم تحرک کافی نه تنها درد دنبالچه را به دنبال خواهد داشت؛ بلکه باعث مرگ زودرس شده و در نتیجه، خطرات بدتری را به دنبال دارد. لذا جهت جلوگیری از تمام این مشکلات باید روش های مناسب را انتخاب کرد. بالش طبی نشیمنگاه علاوه بر اینکه این درد را تسکین می دهد؛ بلکه یک روش پیشگیرانه جهت جلوگیری از بروز مشکلات دنبالچه محسوب می شود.

 

بالش طبی مخصوص نشیمنگاه دارای ساختار استاندارد بوده و از فشار آوردن به استخوان دنبالچه جلوگیری می نماید. این بالش دارای وزن سبکی بوده و کاملا انعطاف پذیر است. آن را می توان بر روی صندلی گذاشت و مورد استفاده قرار داد. از این طریق، استخوان دنبالچه در بهترین حالت قرار گرفته و هیچ فشاری را متحمل نخواهد شد. همچنین به واسطه آن، حالت صحیح ارتوپدی بدن حفظ شده و بین لگن، استخوان دنبالچه و ستون فقرات، تعدیل به وجود می آید. نیروی وارد شده بر بدن نیز تقسیم گردیده و از ایجاد فشار بر روی یک ناحیه، جلوگیری می شود. این بالش کمک می کند تا پوست بدن نیز مصون مانده و دچار زخم و ساییدگی نشود.

استخوان دنبالچه و لگن در بخش فرو رفته بالش قرار گرفته و به موجب آن، بدن در وضعیت نرمال قرار می گیرد. دردها نیز تسکین یافته و فرد احساس بهتری خواهد داشت. این بالش از طراحی منحصر به فرد برخوردار بوده و کشش های ایجاد شده در بدن را کاهش می دهد. در نهایت این بالش، باعث بهبود وضعیت کلی بدن شده و تاثیر مفیدی در زمینه درمان درد دنبالچه و سایر ناهنجاری های جسمانی خواهد داشت.

 

بالش طبی نشیمنگاه برای درد دنبالچه

 

سخن پایانی

در این متن راجع به اینکه درد دنبالچه چیست صحبت کردیم. دریافتیم امروزه به دلیل روش های غلط زندگی همچون نشستن های طولانی مدت، مشکلات جسمی بسیاری به سراغ افراد می آید. یکی از این مشکلات، درد دنبالچه است. علت درد دنبالچه فقط نشستن زیاد و طولانی مدت نیست. بلکه این درد به عوامل دیگر نظیر ضربات وارد شده بر بدن، بیماری های جسمی، بارداری و … نیز وابسته می باشد. زمانی که به استخوان دنبالچه فشار وارد می گردد؛ این درد به وجود می آید. درد دنبالچه هنگام نشستن و برخاستن، بیشتر احساس می شود. درد استخوان دنبالچه در ابتدا با علائم خفیف همراه بوده و اگر به موقع درمان نگردد؛ شدت یافته و فرد را زمین گیر می سازد. با استفاده از روش های درمانی و غیر درمانی موثر و همچنین استفاده از ابزارهای مناسب، قابل حل خواهد بود. بالش طبی نشیمنگاه، بهترین ابزاری است که این درد را تسکین بخشیده و در پیشگیری از ظهور آن نیز بسیار موثر می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *