آموزشی

تمام روش های درمان قوز کمر (معرفی کامل)

قوز کمر چیست و روش های درمان قوز کمر کدام است؟

روشهای درمان قوز کمر کدام است؟ بیماری های ستون فقرات از جمله بیماری های رایجی اند که عمدتا به علت عدم ایستادن یا نشستن درست به وجود می آیند، قوز کمر که با اصطلاح علمی کیفوز نیز شناخته می شود، در اثر افزایش انحنای پشتی قسمت فوقانی کمر به وجود می آید، اگرچه بسیاری از ما دارای قوس کمر در ناحیه پشت سینه هستیم، اما افرادی که دارای قوز کمر هستند، معمولا انحنای بیشتری را تجربه می کنند. درمان قوز کمر دغدغه بسیاری از افرادی است که این مشکل را تجربه کرده اند. چون به هر حال اگر این بیماری در ابتدا درمان نشود، می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. به همین خاطر اطلاع از روش های درمان قوز کمر، بسیار برای افرادی که مبتلا به این مشکل هستند، مهم است. در ادامه این مقاله از سایت تجهیزات پزشکی درمان مدیکال، قصد داریم در مورد روش های درمان قوز کمر، انواع کیفوز، نحوه تشخیص و علائم مختلف این بیماری صحبت کنیم.

قوز کمر چیست؟

ستون فقرات دارای چندین انحنای طبیعی است که هر کدام از این انحناها، وضعیت طبیعی بدن ما را حمایت می کنند. وجود انحنای بیش از حد در هر یک از بخش های ستون فقرات، می تواند باعث ایجاد مشکل و بیماری گردد.

قوز کمر یا کیفوز در اثر تغییر در انحنای طبیعی ستون فقرات به وجود می آید. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، دارای انحنای زیادی در قسمت بالای کمر خودشان هستند. به همین خاطر، افراد دارای کیفوز قسمت بالایی پشت کمر، گرد به نظر می رسد.

بیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله قوز کمر چیست را مطالعه کنید.

قوز کمر چیست؟

علت قوز کمر چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، قوز کمر در اثر افزایش انحنای مهره های سینه ای اتفاق می افتد. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد قوز کمر می شوند، از جمله:

·       وضعیت نامناسب یا پوزیشن غلط

حفظ کردن وضعیت خمیده، تکیه دادن به پشتی صندلی، حمل کیف ها و کوله های سنگین، می توانند باعث ایجاد کشش در عضلات و رباط هایی که وظیفه حمایت ستون فقرات را دارند، شوند.

·       وجود شکل غیر طبیعی در مهره ها

اگر مهره ها در سنین رشد به درستی رشد نکنند، ممکن است از موقعیت طبیعی خودشان خارج شوند.

·       رشد غیرطبیعی مهره های ستون فقرات قبل از تولد

گاهی اوقات در قبل از تولد و زمانی که جنین در شکم مادر است، مهره های ستون فقرات به صورت طبیعی رشد نمی کنند. حتی این موضوع می تواند منجر به متصل شدن چندین عدد مهره در ستون فقرات شود.

·       افزایش سن

با افزایش سن انحنای ستون فقرات افزایش پیدا می کند.

·       آسیب به ستون فقرات

کیفوز یا قوز کمر می تواند در اثر آسیب های ثانویه به ستون فقرات ایجاد شود.

انواع قوز کمر

انحنای ستون فقرات در سه بخش مختلف گردنی، قفسه سینه و کمری دیده می شود. انحنای گردنی که در بالا قرار دارد، مهره هایی را درگیر می کند که باعث حرکت گردن شما می شود. انحنای سینه‌ای نیز در بخش میانی و پشت قفسه سینه شما واقع شده است. انحنای کمری نیز دقیقا همان بخشی است که شما به آن گودی کمر می گویید.

به طور کلی، 4 نوع قوز کمر وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. اطلاع از انواع قوز کمر، می تواند به درمان قوز کمر کمک بسیار زیادی بکند.

انواع قوز کمر

✔قوز کمر وضعیتی

یکی از رایج ترین انواع قوز کمر، کیفوز وضعیتی است. همانطور که از نام این نوع قوز کمر مشخص است، این نوع کیفوز در اثر وجود وضعیت نامناسب در کمر ایجاد می شود. قوز کمر وضعیتی در اثر خم شدن بیش از حد روی صفحه مانیتور و یا قوز کردن ایجاد می شود و جزء بیماری های رایج در میان نوجوانان و جوانان است.

✔کیفوز مرتبط با افزایش سن

این نوع کیفوز در اثر افزایش سن رخ می دهد. در اثر افزایش سن، شرایطی در استخوان ها به وجود می آیند که می توانند باعث ایجاد مشکلات ستون فقرات شوند. کیفوز مرتبط با افزایش سن می تواند در اثر پوکی استخوان به وجود آمده باشد.

✔کیفوز شوئرمن

کیفوز شوئرمن یکی از انواع قوز کمر است که در اثر رشد نامناسب مهره های سینه‌ای به وجود می آید. کیفوز شوئرمن، بیشتر در پسران شایع است و می تواند جدی تر از کیفوز وضعیتی باشد.

✔کیفوز مادرزادی

یکی از انواع قوز کمر که نادرترین شکل آن نیز هست، کیفوز مادرزادی است. این نوع کیفوز در بدو تولد تشخیص داده می شود؛ اما در اصل در زمان جنینی به وجود آمده است. در این نوع کیفوز، مهره های سینه ای به جای اینکه در طول رشد از هم جدا شوند، به هم جوش می خورند.

نحوه تشخیص قوز کمر

اگرچه در زمان مدرسه، ممکن است مربی بهداشت متوجه قوز کمر کودکان شود، اما باز هم برای تشخیص دقیق قوز کمر باید به پزشک مراجعه شود تا روش درمان قوز کمر نیز متناسب با بیماری فرد، پیشنهاد گردد. برای تشخیص کیفوز، لازم است که در ابتدا یک معاینه فیزیکی برای بررسی دقیق شرایط ستون فقرات انجام گیرد. ممکن است که پزشک بر اساس پوزیشن شما متوجه شود که قوز کمر دارید یا خیر. گاهی نیز پزشکان توصیه می کنند که به جلو خم شوید تا بتوانند انحنای ستون فقرات شما را با دقت بیشتر بررسی کنند.

به غیر از معاینه فیزیکی، قوز کمر را می توان با تصویربرداری نیز تشخیص داد. در تصویربرداری باید زاویه انحنای کمر اندازه گیری شود، اگر این زاویه بیشتر از 50 درجه بود مشخص می شود که فرد کیفوز دارد.

بیشتر بخوانید: انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز چیست؟

علائم قوز کمر

یکی از ساده ترین و بارزترین علامت های کیفوز، وجود انحنای زیاد در قسمت بالایی ستون فقرات است. به همین خاطر، افرادی که دارای قوز کمر هستند، معمولا پشت خمیده و شانه های رو به جلو و گرد شده دارند. البته علائم قوز کمر می تواند بسته به شدت این بیماری در افراد متفاوت باشد. به طور مثال، در قوز کمر خفیف، افراد فقط کمی به جلو خم می شوند و تغییرات محسوسی در وضعیت آن ها دیده نمی شود.

ممکن است کیفوز بدون هیچ علامت مشخصی اتفاق بیفتد یا دارای علائم زیر باشد.

  • احساس کمر درد
  • احساس سفتی در قسمت بالایی کمر
  • گرد شدن بخش بالایی کمر
  • سفت شدن همسترینگ

علائم قوز کمر

عوارض قوز کمر چیست؟

اگرچه در بسیاری از موارد به خصوص زمانی که درمان قوز کمر در کوتاه ترین زمان ممکن انجام گیرد، عوارضی برای کیفوز وجود ندارد. اما در صورتی که کیفوز شدیدتر شود، احتمال بروز عوارض زیر نیز وجود خواهد داشت.

  • بروز انحنای برگشت ناپذیر در پشت
  • احساس درد مداوم در کمر
  • بروز اختلال در تنفس
  • بروز مشکلات قلبی
  • کاهش کیفیت زندگی

در صورتی که قوز کمر باعث فشرده شدن طناب نخاعی شود، می تواند مشکلات بیشتری را به همراه داشته باشد که عبارتند از:

  • بروز ضعف یا بی حسی در بازوها و پاها
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • بروز مشکل در حفظ تعادل

اگر افراد این علائم را به همراه قوز کمر تجربه می کنند، باید حتما به پزشک مراجعه کنند تا درمان قوز کمر شروع شود. همچنین، افرادی که برای درمان قوز کمر از روش های جراحی استفاده می کنند، ممکن است شاهد یک سری عوارض عمل جراحی مانند خونریزی باشند.

بیشتر بخوانید: قوز کمر و افزایش قد چه رابطه ای با هم دارند؟

چرا نباید قوز کنیم؟

متاسفانه، بسیاری از ما به دلیل نوع شغل و دغدغه هایی که داریم، هر روز با وسایل الکترونیکی زیادی در ارتباط هستیم. استفاده از این وسایل و انجام برخی از کارهای روزمره باعث می شود که غیرارادی به قوز کردن عادت کنیم. اما با توجه به اینکه قوز کمر می تواند عوارض زیادی را به خصوص ایجاد درد در کمر و گردن به همراه داشته باشد، باید از قوز کردن خودداری کنیم.

قوز کردن فشار وارد شده به مهره های کمری را تغییر می دهد. به همین خاطر، افرادی که قوز می کنند خیلی سریع تر شاهد دیسک کمر و بیماری های دیگر ستون فقرات هستند.

چرا نباید قوز کنیم؟

آیا قوز کمر قابل درمان است؟

بسیاری از افراد به دلایل مختلف مانند نشستن طولانی مدت نامناسب، فعالیت‌های نادرست، ضعف عضلات کمر و شرایط زندگی نامناسب، با این مشکل روبرو می‌شوند. این وضعیت بر روی کیفیت زندگی فرد تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به مشکلات دردناک و کاهش عملکرد روزانه شود. اما آیا قوز کمر قابل درمان است؟

پاسخ به این سؤال متناسب با شدت و علت قوز کمر و زمانی که با این مشکل روبرو می‌شوید متفاوت خواهد بود. اما خبر خوب این است که بسیاری از موارد قوز کمر با اقدامات درمانی و تغییرات در سبک زندگی بهبود می‌یابند.

اولین گام در درمان قوز کمر، تشخیص صحیح و شناسایی علت آن است. برخی از علل قوز کمر ممکن است شامل عوامل ارثی، ضعف عضلات کمر، بیماری‌های استخوانی مانند پوکی استخوان و شرایطی مانند نشستن طولانی مدت پشت میز کامپیوتر باشد. بنابراین برای درمان و یا جلوگیری از تشدید علائم، بهتر است با پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست مشورت کنید تا برنامۀ درمانی مناسب را دریافت کنید.

آیا قوز کمر قابل درمان است؟

آیا رفع قوز کمر در یک هفته امکان پذیر است؟

درمان قوز کمر به علت ماهیت پیچیده و عوامل مختلفی که ممکن است آن را تحت تأثیر قرار دهند، به طور کلی نیاز به زمان و تلاش مستمر دارد. اگرچه تعدادی از تمرینات و روش‌ها می‌توانند به طور موقت به کاهش قوز کمر کمک کنند، اما رفع کامل آن در یک هفته برای اکثر افراد امکان‌پذیر نیست.

درمان قوز کمر معمولاً شامل ترکیبی از روش­های مختلف است. این روش­ها می­تواند شامل تمرینات تقویتی عضلات کمر و شکم، تمرینات افزایش انعطاف‌پذیری، تغییرات در سبک زندگی مثل نحوه نشستن، برخی از روش‌های فیزیوتراپی و شاید مصرف داروها به منظور کنترل التهاب و درد مرتبط با قوز کمر نیز باشد. برای این که این روش­ها مؤثر واقع شوند، مدت زمان طولانی­تری نیاز است؛ به عبارت دیگر پیشرفت و بهبود به تدریج رخ خواهد داد.

درمان قوز کمر: چگونه قوز کمر را از بین ببریم؟

در اکثر موارد، قوز کمر نیاز به درمان خاصی ندارد. به خصوص اگر کیفوز ناشی از وضعیت نامناسب بدن باشد. اما اگر کودکی از قبل تولد شاهد مشکلات انحنای غیرطبیعی ستون فقرات و قوز کمر شوئرمن بود، درمان قوز کمر باید بر اساس سن فرد، جنسیت او، میزان انحنای و … انجام شود.

روش جراحی درمان قوز کمر، بیشتر برای افرادی که به صورت مادرزادی مبتلا به کیفوز می شوند، نیاز است. در ادامه به روش های مختلف درمان قوز کمر اشاره می کنیم.

  • درمان قوز کمر خفیف

اگر قوز کمر شما خفیف تا متوسط است، می توانید با کمک داروهای مسکن و ورزش، علائم کیفوز را کنترل کنید.

  • درمان کیفوز با مسکن

درمان قوز کمر با مسکن زمانی جوابگو است که فرد دارای درد شدیدی باشد. ایبوپروفن از جمله مسکن های مفید برای درمان کیفوز است.

  • درمان کیفوز با ورزش

هر نوع ورزشی که بتواند عضلات پشت، کمر و گردن را تقویت کند؛ می تواند باعث درمان قوز کمر نیز شود. معمولا با چند جلسه فیزیوتراپی اصولی، می توان قوز کمر را درمان کرد.

بیشتر بخوانید: حرکات اصلاحی قوز کمر

  • حفظ وزن سالم

افرادی که دارای وزن زیاد هستند، می توانند با حفظ وزن سالم خودشان اقدام به درمان قوز کمر کنند. این افراد اگر از ورزش هایی که باعث تقویت عضلات مرکزی بدن (یوگا، پیلاتس و …) می شوند، کمک بگیرند؛ می توانند کمردرد را نیز درمان کنند.

  • درمان قوز کمر با بریس

نوجوانان مبتلا به قوز کمر خفیف تا متوسط ممکن است نیاز به استفاده از بریس داشته باشند. در واقع، چون نوجوانان در حال رشد هستند، می توانند با کمک بریس یا قوزبند از بدتر شدن قوز کمر جلوگیری کنند. بریس های متنوعی در بازار وجود دارند که می توانند احساس راحتی بیشتری به نوجوانان بدهند. جهت استعلام قیمت و خرید قوزبند ارزان کلیک کنید.

همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله قوزبند چیست و انواع قوزبند کدام است را مطالعه نمایید.

انواع مدل های قوزبند طبی به همراه لیست قیمت

قوزبند آتل دار نئوپرنی طب نیک کد 1303

675,000 تومان

قوزبند الاستیک طب نیک کد 1304

349,000 تومان

قوزبند با کش تنفسی سما طب پاکان کد 4035

309,000 تومان

قوزبند پل دار سما طب پاکان کد 4036

321,000 تومان

قوزبند ترقوه بند سما طب پاکان کد 4041

199,000 تومان

قوزبند طبی Real Doctors

157,000 تومان

قوزبند طبی ولکرو پین مد کد 7005

389,000 تومان

قوزبند کشی سما طب پاکان کد 4011

287,000 تومان

قوزبند کلاویکال طب نیک کد 1305

210,000 تومان

قوزبند کمربند با کش تنفسی سما طب پاکان کد 4040

679,000 تومان

قوزبند نئوپرن سما طب پاکان کد 4027

599,000 تومان

قوزبند نئوپرنی آتل دار پاک سمن

کتف بند قوز بند سما طب پاکان کد 4012

249,000 تومان
  • درمان کیفوز با عمل جراحي

یکی از روش های درمان کیفوز، جراحی است. درمان کیفوز با عمل جراحی، می تواند باعث اصلاح شدن ظاهر کمر شود و همچنین، به تسکین کمردرد نیز کمک کند. اما به هر حال ممکن است که جراحی عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین، زمانی باید از روش جراحی برای درمان قوز کمر استفاده شود که مزیت های جراحی بیشتر از خطرات آن باشد.

درمان قوز کمر با عمل جراحی، معمولا در شرایط زیر به افراد توصیه می شود.

  • انحنای ایجاد شده در ستون فقرات، بسیار مشخص باشد و بر روی ظاهر تاثیر بدی گذاشته باشد.
  • قوز کمر باعث ایجاد درد مداوم شده باشد که این درد با دارو قابل کنترل نیست.
  • قوز کمر باعث مختل شدن عملکردهای مختلف بدن مانند تنفس شود.
  • احتمال بدتر شدن وضعیت کیفوز در اثر عدم جراحی وجود داشته باشد.
  • کیفوز به اعصاب ستون فقرات فشار زیادی وارد کند.

 

عمل جراحی برای درمان کیفوز چگونه انجام می شود؟

برای درمان کیفوز، از تکنیک فیوژن استفاده می شود. در حین انجام عمل جراحی برای درمان کیفوز، یک برش در ناحیه پشت ایجاد می شود. سپس، با کمک یک سری میله های فلزی، قلاب ها و پیچ ها انحنای ستون فقرات شما به حالت طبیعی باز می گردد. پس از گذشت زمان، استخوان های ستون فقرات شما با کمک پیوندهای استخوانی در جای طبیعی خودشان قرار می گیرند و کیفوز درمان می شود.

عمل جراحی برای درمان قوز کمر، تحت بیهوشی کامل انجام می شود. این عمل جراحی حدود 4 تا 8 ساعت می کشد و دوره نقاهت آن نیز به مدت 4 تا 6 هفته طول می کشد. شما می توانید پس از گذشت 4 تا 6 هفته کارهای روزمره خود مانند رفتن به سر کار و مدرسه را انجام دهید. اما باید در مورد ورزش کردن پس از جراحی درمان قوز کمر، با پزشک خودتان مشورت کنید.

 

 

عمل جراحی برای درمان کیفوز چگونه انجام می شود؟

 

درمان قوز کمر با فیزیوتراپی

درمان قوز کمر با فیزیوتراپی یک روش مؤثر برای تسکین درد و بهبود وضعیت قوز کمر است. این روش بدون نیاز به دارو یا جراحی، از طریق تمرینات و تکنیک‌های فیزیکی، عضلات و استخوان‌ها را تقویت کرده و ناحیه کمری را به حالت طبیعی باز می‌گرداند. توصیه می‌شود تمرینات فیزیوتراپی را با مشورت پزشک یا فیزیوتراپیست اجرا کنید تا برنامه‌ی درمانی مخصوص شما در نظر گرفته شود.

مراحل اصلی درمان با فیزیوتراپی شامل موارد زیر است:

  • ارزیابی و تشخیص: ابتدا پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست تاریخچه‌ی پزشکی شما را بررسی می‌کند و شرح حال کلینیکی شما را دریافت می‌کند. در این مرحله از ابزارهای تشخیصی مخصوص یا آزمایش‌ استفاده می‌شود.
  • طراحی برنامه درمانی: بر اساس تشخیص، فیزیوتراپیست برنامه‌ی درمانی شخصی ‌سازی شده را تدوین می‌کند.
  • تمرینات تقویتی: تمرینات تقویتی عضلات کمر و شکم به منظور استحکام دادن به ناحیه کمر و پشت مؤثر هستند. این تمرینات می‌تواند شامل دراز کشیدن، انقباض عضلات کمر و پشت و تمرینات پیلاتس باشد.
  • تمرینات افزایش انعطاف‌پذیری: افزایش انعطاف‌پذیری ناحیه کمر می‌تواند از انحنای غیرطبیعی ستون فقرات جلوگیری کند.
  • تکنیک‌های درمانی: فیزیوتراپیست ممکن است از تکنیک‌های درمانی مانند ماساژ و درمان‌های الکتروفیزیکال نظیر درمان با امواج فرکانس بالا (Ultrasound) استفاده کند.
  • تغییرات سبک زندگی: فیزیوتراپیست به توضیح روش‌های بهینه‌تر انجام فعالیت‌های روزمره می‌پردازد. به عنوان مثال، توصیه‌های مرتبط با نحوه نشستن در محل کار یا کم کردن زمان نشستن طولانی مدت می‌توانند بهبود قوز را سریع­تر کند.

اجرای صحیح و دقیق تمرینات و رعایت نکات توصیه‌شده، همراه با مشاوره و پیگیری منظم با پزشک و فیزیوتراپیست، نقش مهمی در موفقیت فرآیند فیزیوتراپی و درمان قوز کمر دارد. اما باید توجه داشت که هر فرد ممکن است نیازهای منحصر به فرد خود را داشته باشد و برنامه درمانی نیز باید به‌طور شخصی ‌سازی شده باشد. بنابراین، توصیه‌ها و درمان‌هایی که از طریق یک پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست دریافت می‌کنید، باید به دقت دنبال شوند.

 

درمان قوز کمر در طب سنتی

در طب سنتی با رویکردهای قدیمی و مؤثر، استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های طبیعی و گیاهی جهت درمان خمیدگی پشت متداول بوده است. برخی از جنبه‌های مختلف این درمان در طب سنتی عبارتند از:

  • ماساژ با روغن‌های گیاهی: ماساژ با استفاده از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و روغن نارگیل به منظور کاهش التهاب و درد عضلات کمر مفید است. این تکنیک‌ها می‌توانند به مرور زمان تنش‌ها را کاهش داده و به بهبود عملکرد عضلات کمر کمک کنند.
  • تمرینات یوگا: یوگا یک تکنیک قدیمی و مؤثر درمانی است که به کاهش استرس، افزایش انعطاف پذیری و تقویت عضلات بدن کمک می‌کند. برخی از حرکات یوگا، به تقویت و کاهش فشار در ناحیه کمر کمک می‌کنند.
  • استفاده از عصاره‌ها و دم‌نوش‌ها: در طب سنتی از برخی گیاهان دارویی مانند کرفس، زنجبیل، ریحان و نعناع برای تسکین درد و التهاب­ها استفاده می‌شود. دم‌نوش‌ها و عصاره‌های گیاهی می‌توانند به عنوان یک روش تکمیلی درمان خمیدگی پشت مفید باشند.
  • طب سوزنی: طب سوزنی نیز یکی از روش‌های مؤثر در درمان قوز کمر است. این روش بر اساس اصول طب سنتی چینی با استفاده از سوزن‌های نازک است که در نقاط مخصوصی از بدن قرار داده می‌شوند. هدف طب سوزنی بهبود جریان انرژی است. این روش می‌تواند باعث تسکین درد، کاهش التهاب و افزایش انعطاف‌پذیری در ناحیه کمر شود.

توجه داشته باشید، در صورتی که شدت قوز کمر شما زیاد است و باعث مشکلات جدی مانند درد شدید یا محدودیت حرکتی می‌شود، بهتر است با پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست مشورت کنید. این افراد به خوبی می­توانند برنامه درمانی مناسب و در صورت نیاز ترکیبی از روش‌های طب سنتی و مدرن را برای شما تنظیم کنند.

 

درمان قوز کمر در طب سنتی

 

بهترین روش خوابیدن برای رفع قوز کمر

 

برای درمان قوز کمر و کاهش ناراحتی‌های مرتبط با آن، روش خوابیدن مناسب بسیار مهم است. رعایت اصول خوابیدن صحیح می‌تواند به حفظ سلامت ناحیه کمری کمک کند و از تشدید وضعیت جلوگیری نماید. در ادامه نکاتی را برای داشتن یک خواب خوب برای درمان خمیدگی پشت بیان می­کنیم.

بهترین روش خوابیدن برای درمان قوز کمر، خوابیدن به سمت پهلو است. در این حالت، پای‌ها روی هم قرار گرفته و بین زانوها بالشتک قرار می­گیرد و پاها نیز مقداری به سمت شکم خم می­شوند. این شیوه به شکل مناسب فشار روی ناحیه کمر را کاهش داده و از تنش ماهیچه‌ها در این ناحیه جلوگیری می‌کند. برای این حالت می‌توان از بالش‌های مناسبی که ناحیه کمری را پشتیبانی می­کنند، استفاده کرد.

استفاده از بالش مناسب برای ناحیه سر و گردن، به حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات کمک می‌کند. بالش‌های استفاده شده باید مناسب برای ساختار بدن و نیازهای هر فرد باشند.

علاوه بر این، انتخاب تخت با تعادل مناسب بین نرمی و سختی نیز مهم است. تخت‌های بسیار نرم یا بسیار سخت ممکن است نتیجه‌ نامطلوبی داشته باشند. انتخاب تختی با تعادل مناسب میان نرمی و سختی، نیازهای بدن را در خواب برآورده می‌کند و از ناحیه کمر حمایت می‌کند.

 

درمان قوز کمر در نوجوانان

قوز کمر یکی از مشکلات رایج است که ممکن است در نوجوانان نیز رخ دهد. این مشکل می­تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند نشستن نادرست، نادیده گرفتن حالت بدن در طول رشد، فعالیت جسمانی کم و ضعف عضلات باشد. در ادامه به بررسی اقداماتی که می‌تواند در درمان قوز کمر در نوجوانان مؤثر باشد می­پردازیم.

  • تمرینات تقویتی و کششی: تمرینات تقویتی و کششی می‌تواند در بهبود قوز کمر مفید باشد. تقویت عضلات پشتی و شکمی، موجب بهبود استحکام ناحیه کمری می­شود و از تداخلات ساختاری در این منطقه جلوگیری می‌کند.
  • تغییرات در سبک زندگی: سبک زندگی نوجوانان نقش مهمی در سلامت اسکلتی-عضلانی آن‌ها دارد. افزایش فعالیت جسمانی، کاهش استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و توجه به محدودیت زمانی در نشستن، به بهبود قوز کمر و جلوگیری از تشدید آن کمک می‌کند.
  • مشاوره پزشکی: در صورتی که قوز کمر در نوجوان شدید باشد یا باعث محدودیت حرکتی و درد شدید ‌شود، بهتر است به یک پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست مراجعه کند. این افراد می‌توانند برنامه درمانی مناسب را برای آن‌ها تنظیم کنند تا از تشدید قوز جلوگیری کنند.

 

حرکات بدن‌سازی برای رفع قوز کمر

حرکات بدن‌سازی می‌توانند نقش مهمی در کاهش قوز کمر و تقویت عضلات اطراف آن ایفا کنند. با انجام تمرینات مخصوص بدن‌سازی، می‌توانید عضلات پشتی و شکمی را تقویت کنید و از تداخلات ساختاری در ناحیه کمری جلوگیری کنید. در این قسمت، برخی حرکات بدن‌سازی برای رفع قوز کمر بررسی می‌شود.

حرکت پلانک (Plank):

  • این حرکت بدن‌سازی به تقویت عضلات شکمی و پشتی، بهبود قوام عضلات کمر و کمک به تعادل اسکلتی-عضلانی ناحیه کمری می‌پردازد. پلانک یکی از تمرینات اصلی در تمرینات کار با وزن بدن است که عضلات بسیاری را هم‌زمان درگیر می‌کند و میزان قدرت و استقامت شما را افزایش می‌دهد. برای انجام پلانک به مراحل زیر توجه کنید.
  • روی زمین دراز بکشید به طوری که نگاه شما به سمت زمین باشد. حال و با آرنج‌ها و نوک ‌پاها روی زمین قرار بگیرید. بدنتان را تقریباً در یک خط مستقیم نگه دارید و شکم­تان را به داخل بکشید. نفس عمیق کشیده و بر روی حفظ حالت صحیح پلانک تمرکز کنید. تلاش کنید که این حالت را تا حد امکان حفظ کنید.

حرکت سوپرمن (Superman):

  • این حرکت برای تقویت عضلات پشتی و انعطاف پذیری ناحیه کمری بسیار مفید است. برای انجام حرکت سوپرمن، طبق مراحل زیر عمل کنید.
  • ابتدا دراز بکشید و با دست‌ها و پاها به زمین چسبیده باشید. با یک حرکت دم، سینه و سر خود را از زمین بلند کنید، و هم‌زمان سعی کنید پاهای خود را از قسمت ران از زمین بلند کنید. مدتی در همین حالت بمانید و سپس به حالت اولیه بازگردید. تعداد تکرارها را تا زمانی که می‌توانید ادامه دهید.

حرکت پل زدن (Bridge):

  • این حرکت برای تقویت عضلات پشتی، شکمی و ران‌ها بسیار مفید است. برای انجام حرکت پل، به مراحل زیر توجه کنید.
  • ابتدا دراز بکشید. سپس با کشیدن کمر و لگن، به سمت بالا به حالت پل بروید. در این حالت کف دو دست و کف پاها باید کاملاً روی زمین قرار داشته باشند. در همین حالت کمی در حالت بالا بمانید و سپس به حالت اولیه برگردید.

 

حرکات بدن‌سازی برای رفع قوز کمر

 

روش های پیشگیری از قوز کمر

خوشبختانه، قوز کمر از جمله بیماری هایی است که می توان از آن پیشگیری کرد. والدین باید از همان سنین پایین به کودکان و نوجوانان یاد بدهند که وضعیت بدن خود را به درستی حفظ کنند تا دچار کیفوز نشوند. از جمله روش های جلوگیری از قوز کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • از خم شدن بیش از حد آن هم در زمان طولانی خودداری کنید.
  • در هنگام نشستن وضعیت بدنی خود را به درستی حفظ کنید. صاف بنشینید و مطمئن باشید که صندلی از کل قوس کمر و گردن شما حمایت می کند.
  • از حمل کوله پشتی های سنگین روی کمر خودتان، خودداری کنید.
  • اگر مجبور به حمل کوله پشتی هستید، حتما مطمئن شوید که بند و میزان وزن کوله پشتی به درستی تنظیم شده اند.
  • ورزش منظم داشته باشید و عضلات کمر را تقویت کنید.
  • ورزش هایی مانند یوگا، شنا، دویدن، پیاده روی و … می توانند به درمان قوز کمر و پیشگیری از آن کمک کنند.

بیشتر بخوانید: جلوگیر از قوز کمر

سؤالات متداول در مورد درمان قوز کمر

آیا رژیم غذایی خاصی برای درمان قوز کمر وجود دارد؟

بله، رژیم غذایی مناسب می‌تواند در بهبود قوز کمر مفید باشد. تغذیه‌ای که از کلسیم و ویتامین D غنی باشد، به استحکام استخوان‌ها و عضلات کمک می‌کند. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین، ویتامین C و آهن هم مؤثر است. همچنین، نوشیدن مقدار کافی آب می‌تواند به حفظ سلامتی ناحیه کمر کمک کند.

 

درمان قوز کمر چه مدت زمانی طول می‌کشد؟

مدت زمان درمان قوز کمر به ویژگی‌های هر فرد، شدت قوز کمر و روش‌های درمانی بستگی دارد. معمولاً برای بهبود قوز کمر، نیاز به تمرینات منظم و صحیح است. این فرآیند ممکن است مدت زمان طولانی‌ مثل چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد. مهم است تمرینات را به صورت مداوم و با تمرکز انجام داده و در صورت لزوم، با راهنمایی پزشک یا فیزیوتراپیست ادامه داد.

 

نتیجه گیری

قوز کمر از جمله بیماری های رایج در ستون فقرات است که متاسفانه افراد بسیاری به آن مبتلا شده اند. پوزیشن نامناسب، از جمله عواملی است که باعث ایجاد قوز یا کیفوز در کمر می شود. با این حال عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارند که باعث بروز قوز کمر می شوند که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم. در این مقاله سعی کردیم در مورد کیفوز یا قوز کمر، علائم رایج، نحوه تشخیص و تمامی مواردی که باید در مورد این بیماری بدانید، صحبت کردیم. طبق توضیحات این مقاله، کیفوز باید با روش های درمان مناسب، در کوتاه ترین زمان ممکن درمان شود. بنابراین، در صورتی که دارای علائم قوز کمر هستید، سعی کنید که در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید و مراحل درمان قوز کمر را شروع کنید. در نظر داشته باشید که حتما باید با مراجعه به پزشک اقدام به درمان این بیماری کنید و هرگز سرخود از روش های درمان استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *