آموزشی

جوراب واریس چیست؟

جوراب واریس چیست؟

جوراب واریس چیست؟ یکی از شایع ترین بیماری های انسان واریس است! احتمالا تا کنون شما نیز افرادی را دیده اید که رگ های پشت پای آنها ورم کرده و سیاهرگ های ریز و درشت پای آنها بیرون زده است. بیماری واریس، یکی از بیماری های شایع در جوامع مدرن است. به گونه ای که طبق آمار به دست آمده بسیاری از افرادی که در طول روز مدت زمان زیادی را مجبور میباشند روی پای خود بایستند و یا فشار زیادی را تحمل کنند، دچار این بیماری میشوند. همچنین علاوه بر موارد ذکر شده، عواملی مانند وراثت، اضافه وزن، آسیب دیدگی رگ ها، سابقه تشکیل لخته های خونی و… نیز میتواند در بروز این بیماری موثر باشد. البته که واریس در بانوان و مخصوصا در دوران پریودی، بارداری و دوران یائسگی میتواند شدیدتر نیز باشد. افرادی که دچار بیماری واریس میشوند به طور معمول زودتر خسته میشوند، احساس سنگینی در پاهای خود میکنند، درد در پشت زانوهای خود حس میکنند و نشانه هایی از این قبیل را تجربه میکنند. در این مقاله قصد داریم تا به جواب پرسش جوراب واریس چیست و جوراب واریس برای چی خوبه بپردازیم. پس در ادامه مقاله با درمان مدیکال همراه ما باشید.

 

جوراب واریس چیست و چگونه کار می کند؟

در صورتی که دچار بیماری واریس شدید، به هیچ عنوان نگران نباشید! زیرا در این مقاله قصد داریم تا یکی از ساده ترین و در عین حال اثربخش ترین راهکارها برای پیشگیری از این بیماری را به شما عزیزان معرفی کنیم. جوراب واریس به توصیه بسیاری از پزشکان میتواند علائم بیماری واریس را بدون نیاز به عمل جراحی تا حد زیادی کاهش دهد.

جوراب های واریس مانند جوراب های معمولی بوده و تنها تفاوت در اندازه آنها میباشد. همانطور که گفته شد بیماری واریس در اثر ایستادن زیاد و فشار زیاد روی پا بروز میکند. احتمالا میدانید که جریان برگشت خون از نیمه پایین بدن به دلیل وجود جاذبه به وسیله دیواره سیاهرگ ها انجام میشود. به همین دلیل نیز هنگامی که شما به مدت طولانی سرپا می‌ایستید جریان خون به خوبی به قلب برنمی‌گردد.

هدف از طراحی و پوشیدن این جوراب در واقع بهبود جریان و گردش خون در پا و نیمه پایین بدن انسان میباشد. در صورتی که از این جوراب ها استفاده کنید، متوجه خواهید شد که آنها به صورت پله ای میباشند. به گونه ای که هرچه به سمت ران های فرد نزدیک تر شوید با فشردگی کمتری مواجه خواهید شد. به صورتی که بیشترین فشار و تنگی را در قسمت قوزک پا مشاهده خواهید کرد. جوراب های واریس با فشاری که به دیواره رگ ها وارد میکنند به عنوان نیرویی کمکی عمل کرده و سبب میشوند تا جریان خون با سرعت بیشتری از سیاهرگ ها به قلب بازگردد و به درمان واریس کمک می کنند.

از دیگر مزایای استفاده از جوراب های واریس کاهش خستگی پاهای شما در استفاده های طولانی مدت است. براساس نظرسنجی انجام شده در مجله نیویورک تایمز در خصوص پرسش جوراب واریس چیست، افراد حین استفاده از این جوراب ها نه تنها پا و زانوهای آنها کمتر خسته میشد بلکه علائم بیماری آنها نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده بود. البته باز هم لازم به ذکر است که این جوراب ها توانایی درمان بیماری را ندارند و فقط میتوانند تا علائم و درد ناشی از این بیماری را کاهش دهند.

جوراب واریس چیست و چگونه کار می کند؟

انواع جوراب واریس

در صورتی که به مغازه های فروش کالای پزشکی یا مقالات جوراب واریس چیست مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که جوراب واریس دارای انواع مختلفی میباشد. این جوراب ها در اندازه و همچنین قدرت فشرده سازی با یکدیگر تفاوت دارند.

میتوان گفت که متداول ترین و پرفروش ترین نوع جوراب های واریس، جوراب هایی میباشند که اندازه آنها تا زانو و ران فرد میرسد. طبق مقالات معتبری که به پرسش جوراب واریس چیست پرداخته اند، برای اندازه گیری جوراب های واریس مخصوص بالای زانو، باید ساق پا را در عریض ترین حالت خود اندازه گیری کنید. همچنین علاوه بر ساق پا باید طول پا از قسمت پاشنه تا پشت زانو را نیز به دقت اندازه گیری کنید. از دیگر مدل های جوراب واریس، جوراب های تا بالای زانو، تا بالای ران و انواع جوراب شلواری های واریس است.

از دیگر عواملی که در دسته بندی انواع جوراب های واریس نقشی مهم دارد، قدرت فشردگی جوراب مورد نظر شما است. قدرت فشردگی جوراب های واریس براساس میلی‌متر جیوه اندازه گیری میشود. بر همین اساس نیز انواع جوراب های واریس موجود در بازار به 4 دسته کلی تقسیم بندی میشود. جوراب هایی با فشار کم(8 الی 15 میلی‌متر جیوه)، جوراب هایی با فشار متوسط(15 الی 20 میلی‌متر جیوه)، جوراب های فشار زیاد(20 تا 30 میلی‌متر جیوه) و همچنین جوراب های واریس با فشار بسیار زیاد(30 تا 40 میلی‌متر جیوه) در بازار وجود دارند.

شایان توجه است که هر کدام از این جوراب ها برای استفاده ای خاص مناسب میباشد و به هیچ عنوان نباید بدون نظر مستقیم پزشک از آنها استفاده کرد. جوراب های فشار کم برای بانوان باردار بوده و برای جلوگیری از بروز واریس در این دوران استفاده میشود. جوراب های فشار متوسط برای افرادی که مبتلا به بیماری واریس میباشند تجویز میشود. جوراب هایی با فشار زیاد و بسیار زیاد برای مراقبت های پس از عمل جراحی مناسب میباشند.

طرز استفاده از جورابهای واریس

طبق نظر پزشکان بهتر است که در استفاده از این جوراب ها از الگویی روزمره پیروی کنید. به گونه ای که بهتر است تا در طول روز به صورت دائم از آنها استفاده کنید و تنها موقع خواب آنها را از تن خارج کنید. بهتر است موقع خارج کردن جوراب های واریس از پا، پاهای خود را در شرایطی بالاتر از قلب قرار دهید. دلیل این کار نیز همانطور که میدانید روانه شدن خون های باقی مانده در رگ های پا به سمت قلب است.

از جمله مشکلاتی که افراد در استفاده های طولانی مدت از جوراب های واریس با آن برخورد میکنند، خشکی پوست است. به منظور رفع و یا جلوگیری از بروز مشکلاتی از این دست بهتر است تا پوست خود را با کرم های مرطوب کننده یا وازلین به طور مرتب چرب کنید. با انجام این کار مشکل خشکی پوست شما در مدت زمان کوتاهی برطرف خواهد شد.

مدت زمان استفاده مفید از جوراب های واریس حدود 4 الی 6 ماه میباشد. پس از گذشت این زمان متوجه خواهید شد که جوراب ها خاصیت فشرده سازی خود را از دست میدهند. بدیهی است که در صورت بروز چنین شرایطی دیگر جوراب ها تاثیر گذشته را نخواهند داشت و باید اقدام به تعویض آنها کرد.

طرز استفاده از جورابهای واریس

در طول روز چقدر باید جوراب واریس بپوشیم؟

شاید بعد از خرید جوراب های واریس، اولین سوالی که برای شما پیش بیاید مدت زمان استفاده از آنها در روز میباشد. طبق دستورالعمل استفاده این جوراب ها افرادی که دچار بیماری واریس میباشند باید بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، جوراب های خود را بپوشند. میزان تاثیر جوراب های واریس به طور مستقیم با زمان استفاده آنها در ارتباط است.

البته این نکته نیز قابل توجه است که براساس نظر پزشکان متخصص به هیچ عنوان نباید از این جوراب ها در حین خواب و یا وقتی که دراز کشیده اید استفاده کنید. همانطور که گفته شد این جوراب ها عاملی برای بهبود جریان خون و کمک به رگ ها برای بازگرداندن خون برخلاف جاذبه به قلب میباشند. در حالت دراز کشیده، بدن شما دیگر در خلاف جهت نیروی جاذبه نبوده و به صورت خودکار جریان خون بهبود میباید. البته افرادی که به تازگی عمل جراحی واریس انجام داده اند میتوانند تا با نظر پزشک از این جوراب ها حین خواب نیز استفاده کنند.

پیشنهاد ما حین خرید جوراب های واریس، خرید یک جفت اضافه است. زیرا همانطور که گفتیم مدت زمان استفاده از این جوراب ها در بهبودی شما تاثیر زیادی دارد. از طرفی ممکن است در مواقعی به دلایل مختلف مانند شست و شو و… نتوانید برای مدتی از جوراب ها استفاده کنید. در این مواقع میتوانید تا از جفت دیگر جوراب های واریس استفاده کنید.

انتخاب جوراب واریس مناسب

بیماری واریس به طور کلی مربوط به پا است. شما میتوانید باتوجه به ناحیه درد و یا محلی که رگ های واریس ملتهب شده اند، اقدام به خرید جوراب های واریس کنید. همچنین پیشنهاد میشود قبل از خرید جوراب های واریس با پزشک مشورت کنید و بدون نظر پزشک متخصص اقدام به خرید جوراب های واریس نکنید.

حین خرید جوراب های واریس طبق پشنهاد مجلاتی که به پرسش جوراب واریس چیست پرداخته اند، بهتر است تا پای خود را اندازه بگیرید. به منظور خرید هرکدام از جوراب های واریس باید نواحی مختلفی از پای خود را اندازه گیری کنید تا بتوانید بهترین جوراب واریس را خریداری کنید.

به طور معمول برای جوراب های بالای زانو باید اندازه دور مچ پا، اندازه ساق پا، پهن ترین قسمت ران و همچنین بلندی پا را اندازه گرفت. از طرفی دیگر در صورتی که قصد خرید جوراب های زیر زانو را دارید بهتر است تا مچ و ساق پای خود را اندازه بگیرید. گرفتن این اندازه ها سبب میشود تا بتوانید جورابی متناسب با اندازه پای خود تهیه کنید. همچنین بدیهی است در صورتی که جوراب برای شما گشاد باشد، عملکرد خوبی نخواهد داشت و در نتیجه اثر مطلوبی در جهت کاهش علائم برجای نخواهد گذاشت.

از موارد منع استفاده از جوراب های واریس براساس مقالات جهانی مربوط به پرسش جوراب واریس چیست میتوانیم به نارسایی های قلبی و لخته های عفونی اشاره کنیم. همچنین یکی دیگر از موارد و بیماری های منع استفاده از جوراب های واریس بیماری انسداد سرخرگی و سابقه های لختگی خون در اندام است. از این رو باز هم تاکید میکنیم که قبل از خرید هر نوعی از جوراب های واریس حتما با پزشک مربوطه خود مشورت کنید.

انتخاب جوراب واریس مناسب

 

 

لیست قیمت انواع جورابهای واریس در فروشگاه درمان مدیکال

جوراب واریس سما طب پاکان

214,000 تومان249,000 تومان

جوراب واریس کامپیوتری نوید مدل AD (با کف زیر زانو)

223,500 تومان

جوراب واریس کامپیوتری نوید مدل AG (با کف بالای ران)

223,500 تومان

جوراب واریس ورنا مدل AD (زیر زانو)

335,000 تومان

جوراب واریس ورنا مدل AF (بالای زانو)

360,000 تومان

جوراب واریس ورنا مدل AG (بالای ران)

390,000 تومان

جوراب واریس ورنا مدل BD (زیر زانو)

335,000 تومان

جوراب واریس ورنا مدل BF (بالای زانو)

360,000 تومان

جوراب واریس ورنا مدل BG (بالای ران)

390,000 تومان

جوراب های واریس؛ راهی مناسب برای کاهش درد پا و زانو!

بیماری واریس یکی از بیماری های شایع در دنیای امروز است. بسیاری از افراد در مشاغل خود مجبور میباشند تا ساعات طولانی را ایستاده سپری کنند. از همین رو نیز بسیاری از افراد به این بیماری مبتلا میباشند. اما در صورتی که شما نیز دچار بیماری واریس شدید، به هیچ عنوان نگران نباشید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و مخصوصا علوم پزشکی برای بیشتر بیماری ها راه درمان و یا کاهش درد وجود دارد. یکی از راهکارهای کاهش درد و علائم این بیماری، استفاده از انواع جوراب های واریس میباشد. جوراب های واریس به دلیل خاصیت کشسانی که دارند جریان بازگشت خون از پا و ران ها را به قلب تسهیل میکنند. از همین رو میتوانند اثری موثر را در بهبودی و پیشگیری افراد به واریس داشته باشد. حین انتخاب این جوراب ها بهتر است تا با پزشکان متخصص مشورت کرده و براساس نظر آنها اقدام به خرید جوراب کنیم. همچنین بسیاری از خانم های باردار نیز دچار مشکل رگ های واریسی میشوند که میتوانند برای بهبود خود از این جوراب ها استفاده کنند. در این مقاله به جواب پرسش های جوراب واریس چیست و جوراب واریس برای چی خوبه پرداختیم و نحوه استفاده، انواع جوراب های واریس، مدت زمان استفاده و… را به طور کامل برای شما عزیزان توضیح دادیم. امیدواریم این مقاله برای شما دوستان گرامی مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *