آموزشی

نحوه ساخت قوزبند خانگی به روش ساده

نحوه ساخت قوزبند خانگی به روش ساده

 

برای رفع مشکلاتی چون قوز کمر (گوژپشتی)، افتادگی شانه و انحنای ستون فقرات یکی از روش های درمانی ساخت قوزبند خانگی می باشد. گوژپشتی کیفوز یا قوز حالتی از انحنای غیر معمول ستون فقرات است که می تواند در سنین مختلف کودکی، نوجوانی، سالمندی و… و به دلایل متفاوت از جمله پوکی استخوان، بیماری شوئرمن و… ایجاد شود. در هر حال این عارضه به هر دلیلی که ایجاد شده باشد معمولا منجر به ایجاد دردهای جسمی چون کمردرد، گردن درد و ناراحتی های روانی چون کاهش اعتماد به نفس و نارضایتی از ظاهر و… در افراد می شود. بنابراین توجه به این عارضه به ویژه در کودکان و نوجوانان حائز اهمیت است. در ادامه این مقاله از سایت تجهیزات پزشکی درمان مدیکال به معرفی راهکارهای رفع این عارضه، انواع قوزبند و کارکردهای آن و همچنین ساخت قوزبند خانگی خواهیم پرداخت.

 

قوزبند چیست و چه کاربردی دارد؟

برای درمان گوژپشتی در حالت های حاد باید به پزشک متخصص مراجعه نمود. اما برای رفع قوز یا گوژپشتی خفیف، می توان از ابزارهایی چون قوزبند استفاده کرد. قوزبند نوعی وسیله اصلاح کننده وضعیت بدن، برای رفع خمیدگی و انحنای نامتعارف در قسمت فوقانی ستون فقرات است. استفاده از این ابزار به مدت چند ساعت در روز در کنار تمرینات مخصوص اصلاح وضعیت بدن (تمریناتی که به تقویت عضلات حامی ستون فقرات فرد کمک می کند)، می تواند به حفظ وضعیت بدنی صحیح فرد و بهبود این عارضه منتج شود. قوزبند ها انواع مختلفی دارند و می توان آنها را از فروشگاه های لوازم بهداشتی، فروشگاه های آنلاین، داروخانه ها و… خریداری کرد. در صورت محدودیت دسترسی به قوزبند های طبی آماده، ساخت قوزبند خانگی می تواند راهگشا باشد.

یکی از مهمترین کاربردهای قوزبند تصحیح وضعیت کمر و شانه های فرد است. این ابزار با پشتیبانی موثر از وضعیت بدن فرد، به او کمک می کند تا حافظه عضلانی خود را توسعه دهد و کمر خود را زمان بیشتری صاف نگه دارد. قوزبند ها به افراد کمک می کنند تا وضعیت قرارگیری ستون فقرات خود را در هر زمان و هر مکانی بهبود دهند. این اصلاح کننده های وضعیت بدنی به صاف نگه داشتن شانه ها، سالم تر ماندن استخوان ها، بهبود عملکرد سیستم گردش خون ، تنفس راحت، خو گرفتن به عادات درست نشستن، ایستادن و راه رفتن کمک می کنند. همچنین قوزبند ها برای تسکین قوز سینه، گردن و کمردرد ناشی از کار طولانی مدت و نگاه کردن به تلفن همراه و یا رایانه، مناسب هستند.

اکثر افراد مبتلا به گوژپشتی به ویژه دختران نوجوان که بنا به آمار بیش از سایر افراد جامعه به این عارضه مبتلا می شوند، همواره از تبعات روانی گوژپشتی رنج می برند. افراد مبتلا با استفاده از انواع مختلف قوزبند طبی و ساخت قوزبند خانگی و بهره گیری از آنها می توانند با بهبود وضعیت ظاهری خود، اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابند و روند بهبود خود را تسریع دهند.

اصلاح وضعیت بدن در زندگی روزمره به کاهش درد و تنش های ناشی از آن کمک می کند. استفاده از قوزبند ها محدودیت مکانی ندارد و افراد می توانند زمانی که در خانه، باشگاه، اتومبیل، اداره یا در حال گذران اوقات فراغت و استراحت هستند از این وسیله استفاده نمایند.

 

 

قوزبند چیست و چه کاربردی دارد؟

 

 

انواع مدل های قوزبند

برخی از قوزبند ها تنها جهت رفع انحنا و افتادگی شانه ها به کار می روند که به قوزبند رفع افتادگی شانه معروف هستند. برخی دیگر از قوزبند ها برای بهبود و از میان برداشتن قوز ستون فقرات طراحی شده اند. دسته سوم قوزبند ها بالاتنه فرد مبتلا را به طور کامل می پوشانند و مورد حمایت قرار می دهند. عمده ترین طرح های قوزبند عبارتند از: قوزبند پروانه ای یا ضربدری، قوزبند کمربندی و قوزبند طبی پل دار! افراد می توانند با توجه به محدوده ای از ستون فقرات که دچار مشکل شده است، یکی از انواع قوزبند های معرفی شده را انتخاب و مورد استفاده قرار دهند. بی شک اگر تشخیص نوع قوزبند مناسب توسط پزشکان متخصص صورت پذیرد، استفاده از آن در بهبود علائم و عارضه موجود موثرتر خواهد بود.

علاوه بر محل استفاده، قوزبند ها بر اساس جنس نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. قوزبند ها معمولا از پارچه، ابر، پلی استرو نئوپرن، کش، الاستیک و… ساخته می شوند. کاربران در هنگام خرید قوزبند باید توجه نمایند که به جنس محصول خریداری شده حساسیت نداشته باشند. زیرا بسیاری از قوزبند ها به صورت پنهان و در زیر لباس پوشیده می شوند. بنابراین در تماس مستقیم با پوست فرد هستند و می توانند باعث ایجاد حساسیت های پوستی شوند. از نظر سایز نیز معمولا قوزبند هایی که برای کودکان، بانوان و آقایان تولید می شوند قابلیت تنظیم دارند.

بیشتر بخوانید: درمان افتادگی شانه

روش ساخت انواع قوزبند خانگی

برای ساخت قوزبند خانگی ایده های مختلفی وجود دارد. ساخت و استفاده برخی از آنها بسیار ساده و با کمترین مواد و هزینه ممکن می باشد. در مقابل برخی از روش های ساخت قوزبند خانگی نیاز به ابزارهایی چون چرخ خیاطی و… دارند که البته حاصل کار آنها قوزبندی حرفه ای تر و بادوام تر خواهد بود! در ذیل به معرفی چند نمونه ساده از این روش ها پرداخته شده است.

 

  • راحت ترین و ساده ترین روش ساخت قوزبند خانگی موقت، استفاده از نوار چسب های پهن است. در صورت لزوم شما می توانید این نوارچسب ها را به صورت ضربدری به دور کتف و شانه های خود بکشید تا از افتادگی شانه ها جلوگیری به عمل آورده و درد کمر و قفسه سینه را التیام دهد.

 

روش ساخت انواع قوزبند خانگی

 

  • دومین روش، استفاده از یک بند یا پارچه به طول دو تا سه متر است. کمربند ورزش های رزمی مثل کاراته، روسری و شال های بلند و حتی کراوات نیز برای این کار مناسب هستند. برای ساخت قوزبند خانگی با وسایل مذکور کافی است که بند را به پشت کمر انداخته و از زیر دو دست به سمت جلو خارج کنید (مانند اندازه گیری دور سینه توسط خیاط). در مرحله بعد بندها را از روی شانه ها عبور داده و به پشت بیندازید. در مرحله سوم ادامه بند ها را به صورت ضربدری در دست گرفته، به جلو بدن آورده و در ناحیه زیر سینه گره بزنید. این درست همان روشی است که در زمان های قدیم، بانوان ژاپنی در هنگام کار و برای جلوگیری از افتادگی شانه، از آن استفاده می کردند.

 

روش ساخت انواع قوز بند خانگی

 

  • سومین روش دوخت قوزبند خانگی است. برای دوختن ساده ترین نوع قوزبند خانگی لازم است بسته به سایز بدن خود مقداری پارچه که کمی خاصیت کشسانی دارد را انتخاب نمایید سپس عرض آن را متناسب با اندازه شانه خود برش داده و لبه های آن را بدوزید. اگر مایلید که از قوزبند خانگی خود در خارج از منزل و در زیر لباس نیز استفاده کنید، بهتر است به جای گره زدن بندها، در انتهای هر یک از طرفین بندهای قوزبند چسب مخصوص پارچه و یا قزن تعبیه کنید تا در هنگام استفاده برآمدگی ناهنجاری ایجاد نشود.

 

مدت زمان استفاده از قوزبند

طبق نظر پزشکان متخصص: «اصلاح‌ کننده‌ های وضعیت بدن از جمله قوزبند ها، باید به صورت کوتاه ‌مدت و برای کمک به افزایش آگاهی از وضعیت بدنی سالم استفاده شوند. زیرا استفاده از این وسایل برای دوره ‌های طولانی منجر به ضعف عضلات مرکزی می‌شود!» پزشکان متخصص پیشنهاد می کنند که افراد درگیر عارضه گوژپشتی از این اصلاح کننده ها بیش از یک تا دو ساعت در روز استفاده نکنند.

نکته قابل توجه دیگری که در این زمینه وجود دارد استفاده هم زمان قوزبند و تمرینات ورزشی اصلاحی در یک بازه زمانی مشخص است. در واقع مبتلایان به گوژپشتی نباید تنها با استفاده از قوزبند طبی انتظار بهبود کامل را داشته باشند. ایجاد عادت به وضعیت بدنی خوب ممکن است کمی طول بکشد. به طور معمول این پروسه حدود چهار تا شش هفته به طول می انجامد. اما پس از این مدت شاهد تغییرات واقعی خواهید بود. بنابراین استمرار در استفاده متناسب از قوزبند و انجام حرکات ورزشی به صورت توامان می تواند به بهبودی کامل فرد مبتلا منتج شود.

 

نتیجه گیری

امروزه درصد بالایی از افراد جامعه به عارضه گوژپشتی یا قوز دچار هستند. متاسفانه این عارضه در تمام طیف های سنی از کودک و نوجوان تا میانسال و کهنسال دیده می شود. بی توجهی به گوژپشتی، در آینده نه تنها منجر به ایجاد ظاهری ناخوشایند در اندام می شود بلکه ممکن است باعث بروز دردهای رنج آوری در ناحیه کمر، کتف و حتی زانو ها شود. دو روش عمده برای مقابله با گوژپشتی استفاده از قوزبند و انجام ورزش های اصلاحی است.

قوزبند ها ابزاری هستند که به بازیابی وضعیت بدنی مناسب فرد و صاف تر ایستادن شانه ها کمک می کنند. استفاده از قوزبند به فرد این امکان را می دهد که در هنگام ایستادن، نشستن، دراز کشیدن یا سایر فعالیت های روزانه، هم ترازی مناسبی را در شانه ها با سایر اعضای بدن فراهم نماید. قوزبند های طبی و خانگی معمولا به صورتی طراحی می شوند که به توسعه حافظه عضلانی و خودآگاهی از وضعیت بدن کمک نماید. به طوری که پس از مدتی استفاده از قوزبند در کنار انجام تمرینات ورزشی باعث می شود که فرد بدون استفاده از این ابزارها نیز شانه ها و بدن خود را در حالت درست و صافی نگه دارد. دو مزیت اصلی استفاده از قوزبند ها را می توان بهبود وضعیت بدنی و ایجاد اعتماد به نفس در فرد دانست. ساخت قوزبند خانگی کار دشواری نیست و همه افراد می توانند با استفاده از روش های ساده درج شده در این مقاله قوزبند خانگی خود را تهیه نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.