آموزشی

نحوه بستن قوزبند (بستن انواع مدل های قوزبند طبی)

نحوه بستن قوزبند

نحوه بستن فوزبند چگونه است؟ برای بهره‌ مندی از اثرات مثبت استفاده از قوزبندهای طبی باید با نحوه بستن قوزبند آشنا باشید. امروزه مراکز تولیدکننده قوزبند طبی مدل های مختلفی از این محصول را طراحی و روانه بازار می کنند. قوزبند پروانه ای، قوزبند پلدار، قوزبند مناسب برای زیر لباس و… از جمله محصولات موجود در بازار هستند. هر شخص با توجه به نیاز و مشکل خود می تواند انواع قوزبند را استفاده کند. به طور مثال به کمک بعضی از قوزبندها می توان مشکلاتی را که خیلی شدید نیستند برطرف کرد. در مقابل بعضی از قوزبندها به صورت ویژه برای کسانی که با مشکلات جدی تری رو به رو هستند تولید می شود. نحوه بستن قوزبندها با یکدیگر متفاوت است. برای این که قوزبند به نحو مناسب روی بدن قرار گیرد باید به روش درست بسته شود. در این فرصت مطالب مفیدی درباره انواع قوزبند و روش صحیح بستن هر یک از  آنها به علاقه مندان ارائه خواهد شد.

قوزبند طبی چیست؟

یکی از روش ‌هایی که برای برطرف کردن خمیدگی و قوز کمر به کار می ‌رود استفاده از قوزبند طبی است. استفاده از قوزبند باعث می‌ شود ماهیچه‌ های شانه و ستون فقرات حالت متعادلی به خود گرفته و شخص هنگام نشستن یا ایستادن دچار قوز نشود. به کمک قوزبندهای طبی می ‌توان شرایط بدنی استانداردی را برای افراد فراهم کرد تا شانه ‌ها و کمرشان در وضعیت مناسبی قرار بگیرد. بستن قوزبند در جلوگیری از بدتر شدن وضعیت قوز موثر بوده و علائم مربوط به قوز پشت را به میزان قابل توجهی کاهش و بهبود می ‌دهد.

مراکز تولیدکننده قوزبند طبی محصولات متنوعی را در پاسخ به نیاز مصرف کنندگان روانه بازار کرده‌ اند. این محصولات در انواع مردانه و زنانه طراحی و به بازار عرضه می ‌شوند. با توجه به نیاز می ‌توان قوزبندها را در مدل‌ های چسبی، دارای خاصیت ضدعرق، ضدحساسیت و… از مرکز فروش تهیه کرد.

آگاهی از نحوه بستن قوزبند موضوع مهمی است که باید نسبت به آن دقت کافی داشت. استفاده درست از انواع قوزبند طبی راهکاری موثر برای پیشگیری از صدمه دیدن مهره‌ های ستون فقرات است. کسانی که دچار خمیدگی کمر هستند دردی را در این ناحیه از بدن احساس می‌ کنند. استفاده صحیح از انواع مدل های قوزبند باعث کاهش درد در این افراد می ‌شود.

 

قوزبند طبی چیست؟

 

چه کسانی باید از قوزبند استفاده کنند؟

ابتلا به قوز کمر و انحنای ستون فقرات می‌ تواند باعث بروز ناراحتی و احساس درد در بدن شود. از طرف دیگر این موضوع زیبایی افراد را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. استفاده از انواع قوزبند طبی به رفع چنین مشکلاتی کمک می ‌کند. شانه‌ ها به کمک قوزبند به طرف عقب کشیده شده و در این وضعیت نگه داشته می ‌شوند. قوزبندها وضعیت بدن افراد را حین نشستن و ایستادن اصلاح کرده و در صاف ایستادن بدن موثرند. استفاده از قوزبند برای رفع کشیدگی و شکستگی استخوان ترقوه هم توصیه می ‌شود. همچنین اگر کسی دچار ضعف در عضلات ستون فقرات یا ناپایداری شانه باشد به کمک قوزبند طبی می ‌تواند مشکل خود را حل کند.

بسیاری از افراد برای انجام دادن امور روزانه یا شغلشان مدت های زیادی در حالت نشسته بوده و یا در معرض بروز ضعف عضلانی و قوز کمر هستند. به این دسته از افراد توصیه می ‌شود برای مقابله با مشکل از قوزبند استفاده کنند. استفاده از قوزبند طبی از تشدید قوز کمر در سنین نوجوانی جلوگیری می‌ کند. به همین دلیل غالبا پزشکان این راهکار را برای رفع نیاز بیماران انتخاب می ‌کنند. ناگفته نماند که بستن قوزبند در افراد مسن باعث اصلاح وضعیت و معالجه بیماران نمی ‌شود ولی تا اندازه‌ ای می ‌تواند درد و التهاب را در افراد کم کند.

به کمک قوزبند و آشنایی با نحوه بستن قوزبند می ‌توان عارضه ‌های مختلف را اصلاح کرد. موارد زیر از جمله مشکلاتی هستند که با بستن قوزبند برطرف می‌ شود:

  • بدشکلی ستون فقرات
  • انحراف ستون فقرات
  • کژپشتی
  • شکستگی مهره‌ ها
  • اوتیسم
  • قوز کمر در بزرگسالی
  • بیماری شوئرمن

 

انواع قوزبند

زمانی که برای خرید قوزبند به بازار مراجعه می ‌کنید با انواع مدل‌ های این محصول مواجه می ‌شوید. اطلاع از ویژگی‌ های این محصولات به انتخاب و خرید قوزبند مناسب کمک می ‌کند. در این بخش به معرفی چند نمونه از انواع قوزبند موجود در بازار می‌ پردازیم.

قوزبند پروانه‌ ای

قوزبند پروانه ‌ای یا به عبارت دیگر قوزبند ضربدری مدلی ساده و ارزان قیمت از قوزبند طبی به شمار می ‌رود. از آنجایی که این مدل از طراحی ظریفی برخوردار است برای بستن در زیر لباس بسیار مناسب است. تولیدکنندگان قوزبندهای پروانه‌ ای بعضی از این محصولات را به صورت فری سایز روانه بازار می ‌کنند. قوزبندهای فری سایز قابلیت استفاده برای افراد مختلف را دارند. قوزبند پروانه ‌ای با قیمت های مناسبی عرضه می شود.‌ به همین جهت استفاده از این نوع قوزبند می ‌تواند نیاز بیمارانی را که مشکل بسیار شدید ندارند به خوبی تامین کند.

 

قوزبند پروانه‌ ای

 

قوزبند پلدار؛ یکی از انواع قوزبند

قوزبند پلدار یکی دیگر از انواع قوزبند است که استفاده از آن مشکل افتادگی و گردشدگی شانه ‌ها را در بیماران به نحو موثرتر رفع می ‌کند. این مدل دارای آتل ‌های محکم و مقاوم در ناحیه پشت بیمار است. وجود این آتل ‌ها باعث می ‌شود استفاده از این محصولات برای مقابله با مشکلات دیگر از جمله ضعیف بودن عضلات شانه مورد توجه باشد. قوزبند پلدار انعطاف پذیری زیادی ندارد. به همین دلیل بستن آن تا حدی باعث اذیت و ناراحتی بیمار می ‌شود. بر این اساس نمی ‌توان این مدل را برای استفاده بلندمدت به افراد پیشنهاد کرد. از طرف دیگر ابعاد این نوع از قوزبندها بزرگ است. به همین خاطر کسانی که مایلند قوزبند را در زیر لباسشان استفاده کنند باید مدلی به غیر از قوزبند پلدار را انتخاب کنند.

 

قوزبند فری سایز

طبیعتا انواع قوزبند عرضه شده به بازار را نمی ‌توان برای تمامی افراد استفاده کرد چون بیماران از نظر سایز بدن با یکدیگر متفاوتند. مراکز تولیدکننده قوزبند برای برطرف کردن این محدودیت اقدام به طراحی و تولید قوزبندهای فری سایز کرده ‌اند. این محصولات قابلیت تغییر سایز دارند. بنابراین همه بیماران برای رفع نیاز خود می ‌توانند از آنها استفاده کنند. در حال حاضر تقریبا همه مدل ‌های قوزبند عرضه شده در بازار به صورت فری سایز هم تولید می‌ شوند.

 

قوزبند کمربند

در برخی موارد بیماران برای رفع مشکل قوز نیاز به استفاده و آموزش نحوه بستن قوزبند کمربند دارند. قوزبند کمربند محصولی است که در طراحی و تولید آن از کمربند طبی استفاده می شود. استفاده از این محصول علاوه بر این که به اصلاح حرکتی و ایستادن در افراد کمک می‌ کند در رفع درد و مشکلات پیش آمده برای کمر هم تا حد زیادی موثر است. لازم به ذکر است که کمربندهای طبی کاربردهای گوناگونی دارند. یکی از اصلی ترین موارد استفاده از این کمربندها رفع مشکلاتی مثل ضعیف بودن عضلات کمر یا ابتلا به دیسک کمر است. با توجه به این نکته قوزبند کمربند انتخابی بسیار خوب برای کسانی است که هم مشکل قوز دارند و هم به مشکلات مذکور دچارند.

 

قوزبند طبی زنانه

ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که تفاوت ‌های زیادی بین انواع قوزبند زنانه و سایر قوزبندها وجود دارد. واقعیت آن است که این محصولات فرق خاصی با قوزبندهای مردانه نداشته و تنها از نظر ابعاد و اندازه با آنها متفاوتند. معمولا اگر اختلالات ستون فقرات در خانم ‌ها شدت زیادی نداشته باشد قوزبندهای مدل پروانه ‌ای برای آنها بسیار مناسب خواهد بود. دلیل این امر آن است که قوزبندهای ضربدری ظرافت بیشتری نسبت به سایر مدل‌ ها دارند. اما چنانچه شدت افتادگی شانه و قوز در فردی زیاد باشد  برای رفع مشکل باید از انواع قوزبند کمربند، قوزبند پلدار و… استفاده کرد.

 

قوزبند طبی زنانه

 

قوزبند مناسب برای زیر لباس

ممکن است از خود بپرسید چگونه از قوزبند استفاده کنیم که از روی لباس مشخص نباشد؟ پاسخ این سوال استفاده از محصولاتی است که ابعاد و اندازه‌ های کوچک ‌تری دارند. به این منظور توصیه می ‌شود افراد قوزبندهای مینی و پروانه ‌ای را برای بستن زیر لباس خود انتخاب کنند. البته باید یادآور شد که استفاده از این مدل ‌ها هم از روی لباس قابل تشخیص است. با این حال نسبت به سایر مدل ‌های قوزبند قابلیت تشخیص بسیار کمتری دارند.

 

قوزبند تولیدی؛ از انواع قوزبند

بیمارانی که مشکلات جدی تری را تجربه می کنند باید طرز بستن قوزبند تولیدی را یاد بگیرند. این محصول با توجه به شرایط هر بیمار و به صورت اختصاصی برای او طراحی و تولید می ‌شود. فرآیند تولید این مدل‌ ها دارای پیچیدگی بوده و قیمت‌ های بالایی برای آنها در نظر گرفته می شود.

 

نکات مهم هنگام بستن قوزبند طبی

توجه به برخی نکات مهم هنگام بستن و استفاده از انواع قوزبند طبی به افراد توصیه می ‌شود. یکی از این نکات استفاده از قوزبند متناسب با نیاز و مشکل هر فرد است. کسانی که دچار بیماری ‌های کیفوز هستند با راهنمایی پزشک می ‌توانند برنامه و زمان بندی مناسبی را جهت استفاده از این محصول در پیش بگیرند. اما عده ای مایلند قوزبند طبی را شخصا تهیه و استفاده کنند. این افراد می بایست محصولات را با توجه به دستورالعمل‌ های استاندارد جهانی مورد استفاده قرار دهند.

برای بهره‌ مندی از مزایای انواع قوزبند توصیه می ‌شود این محصولات به مدت ۲۰ ساعت در روز استفاده شوند. در مابقی ساعات فرد نیازی به استفاده از قوزبند ندارد اما باید از تحرک زیاد خودداری کند. البته پزشکان معتقدند که ساعات باقیمانده روز نباید صرف خوابیدن شود. در حقیقت توصیه پزشکان این است که قوزبندها در حالت خواب هم استفاده شوند.

انواع قوزبند را می ‌توان در محل کار هم به همراه داشت. بسیاری از افراد شاغل مایلند محصولی که استفاده می ‌کنند از روی لباس قابل تشخیص نباشد. در چنین حالتی لازم است فرد مدل ‌هایی را تهیه کند که به راحتی در زیر لباس قابل استفاده ‌اند. همچنین در این مواقع محصولاتی برای خرید مناسب ‌ترند که در تولید آنها از مواد اولیه درجه یک استفاده می شود. استفاده از چنین محصولاتی باعث تحریک پوست افراد نمی ‌شود.

 

طریقه بستن انواع مدل های قوزبند

روش بستن قوزبند طبی موضوعی است که سوالات مختلفی را برای بیماران ایجاد می ‌کند. بستن بیشتر مدل‌ های این محصول بسیار ساده و آسان و طی چند مرحله قابل انجام است. در اینجا نحوه بستن انواع مدل ‌های قوزبند را شرح می دهیم.

 

نحوه بستن قوزبند پروانه ‌ای

طریقه بستن قوزبند پروانه ای به این صورت است که ابتدا استرپ شانه ای قوزبند با فشار مناسب دور شانه ‌های بیمار بسته می‌ شود. در ادامه استرپ کمری باید با فشار مناسب بسته شده و برچسب‌ ها به طرف هم فشار داده شوند. فلپ مربوط به ناحیه کمر بیمار می ‌بایست با فشار مناسب و در حالت راحت بسته شود.

 

نحوه بستن قوزبند پروانه ‌ای

 

نحوه بستن قوزبند پلدار

برای استفاده از انواع قوزبند پلدار ابتدا بندهای قوزبند باید دور شانه ‌های بیمار قرار داده شود. در مرحله بعد استرپ ‌های شانه ‌ای می ‌بایست به شکل ضربدری از زیر بغل و پشت رد شوند. سپس بندها از قلاب و حلقه در ناحیه پشت هر سمت رد شده و بعد کشیده و در جلو بسته می ‌شوند.

 

نحوه بستن قوزبند کمربند

برای بستن قوزبند کمربند ابتدا باید قسمت کمربند محصول بسته شده و در ادامه بندهای شانه ‌ای قوزبند سفت شود.

 

نحوه بستن قوزبند کمربند

 

نحوه بستن قوزبند مینی

قوزبندهای مینی از نظر طراحی و ساخت تا حد زیادی شبیه انواع قوزبند پروانه ‌ای هستند. این مدل ‌ها به سهولت قابل استفاده بوده و با بستن دو بند به بدن بیمار متصل می ‌شوند.

 

نحوه بستن قوزبند فری سایز

همان طور که گفتیم منظور از محصولات فری سایز همان مدل‌ های مختلف قوزبند است که امکان تغییر سایز به آنها اضافه شده است. بنابراین نحوه بستن قوزبند فری سایز با توجه به مدل محصول مشخص می ‌شود.

بیشتر بخوانید:  تمام روشهای درمان قوز کمر

سخن پایانی

در این مقاله به نحوه بستن قوزبند اشاره کردیم. بسیاری از افراد با مشکل خمیدگی و قوز کمر مواجهند. با بهره گیری از برخی راهکارها می‌ توان این مشکل را در بیماران برطرف کرد. استفاده از انواع قوزبند طبی یکی از روش‌ هایی است که به این منظور پیشنهاد می ‌شود. قوزبند طبی در انواع مدل‌ ها طراحی و به بازار عرضه می‌ شود از جمله قوزبند پروانه‌ ای، قوزبند کمربند، قوزبند پلدار، قوزبند فری سایز، قوزبند مناسب برای زیر لباس و… برای انتخاب نوع قوزبند باید به نیاز و شرایط هر فرد توجه داشت. به طور مثال در بسیاری از مواقع افراد شاغل نیاز به استفاده از قوزبند دارند. برای شمار زیادی از این افراد بسیار مهم است که قوزبند مورد استفاده آنها از روی لباس قابل تشخیص نباشد. در این صورت باید مدل هایی از قوزبند را انتخاب کنند که در زیر لباس‌ ها به راحتی قابل استفاده‌ هستند. نحوه بستن قوزبند با توجه به مدل و طراحی آن مشخص می ‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *