آموزشی

از فواید و خواص دستگاه بخور ♨️ چه می دانید؟ صفر تا 💯

از فواید دستگاه بخور چه می دانید؟

 

فواید دستگاه بخور به ویژه برای از بین بردن خشکی هوا در فصل سرد سال و جلوگیری از عوارض پوستی آن مهم است. همچنین از خواص دستگاه بخور می توان برای درمان مشکلات مرتبط با سرماخوردگی بر شمرد. رطوبت یک شاخص مهم در افزایش کیفیت هوای محیط است و زیاد بودن آن منجر به افزایش مواد سمی و آلوده یا کاهش آن منجر به ایجاد میکروب هایی در هوا و سایر مشکلات می شود. بنابراین مهم است تا یک مقدار مناسب، بسته به شرایط محیط و آب و هوا برای آن درنظر گرفته شود. به کمک دستگاه های بخور، قادر خواهید بود مقدار مناسب رطوبت هوا در محیط بسته را که معمولا 30 تا 60 درصد است، تامین نمایید. اگر راجع به چیستی این دستگاه در محیط های بسته سوالی دارید و یا نمی دانید دستگاه بخور چه خاصیتی دارد، در این مقاله با درمان مدیکال همراه باشید تا به بررسی کامل آن بپردازیم.

 

دستگاه بخور چیست؟

آشنایی با فواید دستگاه بخور و کاربردهای آن در دنیای امروزی، به ویژه برای ساکنین شهر های آلوده بسیار مهم است. ممکن است بسیاری از ما در محیط اطراف خود با افرادی مواجه شویم که از خشکی پوست یا سرفه و آلودگی هوا رنج می برند. اگر شما هم به چنین مشکلاتی برخورد کرده اید، بهتر است با دستگاه بخور آشنا شوید؛ چراکه می تواند در کاهش مشکلات محیط و بهبود کیفیت زندگی تان تاثیر مثبتی داشته باشد.

در واقع دستگاه بخور وسیله ای است که می تواند رطوبت را وارد هوای محیط نماید. شما می توانید رطوبت هوا را که در فصل زمستان باید بین 30 – 40 و در فصل تابستان بین 50 – 60 درصد باشد، با این دستگاه تامین کنید. کارکرد این دستگاه برای تامین رطوبت هوا از طریق آئروسل کردن آب است. منظور از آئروسل کردن یا هوا پخشی، سوسپانسیون کردن ذرات جامد یا قطره های مایع در حالت فیزیکی گاز می باشد. شما می توانید این نوع تجهیزات را به 2 صورت بخور سرد یا داغ تهیه نمایید. هرچند که هردو در فناوری خود از متد مختلفی استفاده می کنند اما در جای خود فواید خاصی دارند.

چه در فصل تابستان باشید یا زمستان، برای جلوگیری از خشکی هوا و پیشگیری عواقب آن مانند ترک خوردگی پوست، لازم است از این وسیله استفاده کنید. از دیگر کاربردهای دستگاه بخور باید گفت:

  • سلامت پوست: شما می توانید برای رفع مشکل خشکی پوست و ایجاد ترک در لب ها از آن استفاده نمایید. همچنین برخی از افراد از این وسیله و عملکرد آن برای رفع علائم اگزما استفاده می کنند.
  • بهبود سرماخوردگی: از فواید دستگاه بخور در این بخش می توان به بهبود مشکلات خشکی گلو، سوزش بینی، احتقان سینوس، سرفه خشک، رفع علائم آنفولانزا و سرماخوردگی اشاره نمود.
  • سایر مشکلات: علاوه بر موارد، اگر نمی دانید دستگاه بخور چه فایده ای دارد، بهتر است درمان سینوزیت، خون دماغ، تحریک تارهای صوتی و یا بهبود آلرژی را نیز به لیست کاربردها و فواید این وسیله اضافه کنید.

دستگاه بخور چیست؟

 

انواع دستگاه بخور کدامند؟

برای بهره مندی مناسب از فواید دستگاه بخور، انتخاب یک مدل مناسب با توجه به محیط خانه و نوع کارکرد دستگاه، ظرفیت و عملکرد آن مهم است. به طور خلاصه در مورد انواع مدل های مختلف این دستگاه ها می توان گفت:

  • دستگاه های مرطوب کننده مرکزی: شما می توانید از این مدل دستگاه های بخور برای مرطوب کردن منازل مسکونی استفاده کنید.
  • دستگاه های التراسونیک: برخلاف مدل های سنتی، برای انتشار بخار از امواج مافوق صوت استفاده می شوند. در نتیجه پخش شدن قطرات آب در محیط با سرعت و پوشش بیشتری انجام می گردند.
  • دستگاه های پروانه ای: پخش شدن غبار خنک کننده در این مدل از طریق یک دیسک چرخان انجام می گردد.
  • دستگاه بخور اواپراتور: برای دمیدن هوای مرطوب در این مدل دستگاه ها، از یک فن استفاده می شود. در این حالت هوای مرطوب از طریق فتیله، تسمه یا فیلتر انتقال می یابد.
  • دستگاه بخور بخاری: در این دستگاه ها، از نیروی الکتریسیته برای تولید بخار استفاده می شود. توجه کنید که آب مایع درون این دستگاه ها فقط در هنگام خروج از آن خنک می شوند. بنابراین اگر به طور سهوی یا عمدی بیرون بریزد، منجر به سوختگی خواهد شد.

تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم چیست؟

تقسیم بندی رایج دیگری که در این دستگاه ها درنظر گرفته می شود، مربوط به دمای آن است. در این صورت می توان دستگاه های بخور را به 2 نوع دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم تقسیم کرد. در مدل مرطوب کننده خنک، از آب معمولی برای تبدیل آن به ریز قطرات در هوا استفاده می شود اما در مدل گرم، ابتدا مایع داخل دستگاه حرارت داده شده و سپس بخار آن در محیط پخش می گردد. به این نکته توجه کنید که در مدل بخور سرد، مواد معدنی در آب و متریال های معلق مانند میکروارگانسیم ها در هوا پخش می شوند. از سوی دیگر، داغ بودن آب در مدل بخور گرم، ممکن است منجر به سوختگی شده و برای فرزندان خردسال خطرناک باشد.

فواید دستگاه بخور سرد و گرم هردو در تسکین آلرژی و آسم مشترک هستند. شما می توانید از مدل های گرم برای فصل زمستان و از مدل دستگاه بخور سرد در فصل تابستان استفاده کنید. اگر نمی خواهید سروصدای محیط را تجربه کنید، بهتر است به دنبال مدل های بخور سرد و مدل اولتراسونیک آن باشید. از انواع مدل های دستگاه های بخور سرد می توان گفت:

  • دستگاه های مرطوب کننده پروانه ای که با یک دیسک چرخان، آب را به یک دیفیوزر منتقل کرده و آن را به صورت قطرات ریز و یک مه منتشر می کنند.
  • دستگاه های مرطوب کننده اولتراسونیک که با یک دیافراگم با فرکانس بالا، آب را به قطرات ریز تجزیه کرده و در حالت مه منتشر می کند. یکی از مزیت ها و فواید دستگاه بخور در این بخش، بی صدا بودن آن است.
  • دستگاه های بخور تبخیری

انواع مدل های دستگاه بخور گرم تنها شامل مرطوب کننده های بخاری است که آب را به جوش آورده و تبخیر می نماید.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت بخور سرد و گرم

 

تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم چیست؟

 

آشنایی با  فواید دستگاه بخور

اگر نمی دانید دستگاه بخور چه خاصیتی دارد و یا فواید استفاده از آن چیست، بهتر است با چند مورد زیر آشنا شوید:

  • پیشگیری از آنفولانزا: اولین مورد از فواید دستگاه بخور مربوط به علائم سرماخوردگی است. عوارض این بیماری و تب به خصوص در شب تشدید شده و مخاط در حفره بینی ایجاد می شوند. استفاده از مرطوب کننده در این زمان از روز در صورت ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی می تواند روند درمان را سریع تر کند؛ زیرا منجر به از بین بردن احتقان بینی، سردرد و کاهش گلودرد می شود. همچنین شما می توانید خواب راحت تری داشته باشید.
  • مرطوب کردن پوست: یکی دیگر از فواید دستگاه بخور، جلوگیری از عارضه خشکی پوست است که می تواند ناشی از خشکی هوا باشد. هنگامی که پوست شما رطوبت خود را از دست می دهد، ممکن است علائم مختلفی را تجربه کند که از جمله آن می توان به سفت و خشک شدن، ایجاد احساس خارش و نیز پوسته پوسته شدن آن اشاره کرد. اگر خانه شما هوای خشکی دارد، استفاده از کرم ها به تنهایی برای آبرسانی به پوست کافی نیستند و لازم است از این دستگاه ها نیز استفاده شوند.
  • کاهش خروپف: خروپف کردن دلایل مختلفی دارد اما ممکن است مسدود شدن مسیر هوا یکی از مهم ترین آنها باشد. در نتیجه شما می توانید از فواید دستگاه بخور در این بخش استفاده کنید. در این حالت می توان با روان کردن مسیر تنفسی یا پاکسازی آن به کمک بخار آب اقدام نمود.

5 مورد از نکات مهم درباره دستگاه بخور که باید بدانید

برخی از نکاتی که لازم است در مورد فواید دستگاه بخور و کارکرد آن پیش از خرید بدانید، عبارتند از:

  • انتخاب یک مرطوب کننده سلف رگولاتور می تواند با کاهش خودکار خروجی بخار از طریق افزایش سطح رطوبت هوا، میزان رطوبت را حفظ نماید.
  • از آنجایی که باکتری ها می توانند در آب راکد رشد کنند، واحد مخزن آب یک مرطوب کننده باید به راحتی برداشته و تمیز شود.
  • برخی از مرطوب کننده های اولتراسونیک دارای ویژگی های ضد باکتریایی هستند که با استفاده از اشعه ماورا بنفش، میکروارگانیسم ها را از بین می برند.
  • محتویات معدنی موجود در آب می‌تواند در هوا آزاد شود؛ بنابراین از آب مقطر استفاده کنید یا دستگاه بخوری را انتخاب نمایید که با کارتریج demineralizationکار می ‌کند تا مولد آب سخت نباشد.
  • هنگام انتخاب مرطوب کننده مناسب، به بودجه و اولویت های خود اهمیت دهید. به عنوان مثال، حتما به اندازه اتاق، امینی دستگاه به خصوص برای خانواده هایی که فرزند یا حیوان خانگی دارند توجه نمایید.

فواید دستگاه بخور برای پوست چیست؟

شاید بتوان بخش مهمی از فواید دستگاه بخور را در حفظ سلامت پوست دانست. چراکه این دستگاه می‌ تواند این بخش از بدن را از به خطر افتادن کارکرد حفاظتی آن نجات دهد. با کم شدن یا از بین رفتن رطوبت، چربی محافظ پوست که خارجی ترین لایه از این قسمت بدن است، حذف می گردد. به همین خاطر حفاظت از بدن عملکرد درست خود را نخواهد داشت. از سوی دیگر با این اتفاق، پوست شما ضعیف شده و لایه رویی آن خشن و زمخت می شود که می تواند آن را مستعد سایر اختلالات پوستی بنماید.

شما می توانید از دستگاه بخور صورت برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط پوستی در مواردی همچون خارش، ملتهب شدن و نیز قرمز و خشک شدن آن استفاده کنید. همچنین با تضعیف باکتری ها و ویروس در سطح رطوبت بین 30 – 60 درصد، از عفونت های پوستی جلوگیری می شود.

 

فواید دستگاه بخور برای پوست چیست؟

 

فواید دستگاه بخور برای سرماخوردگی کدامند؟

استفاده از دستگاه بخور به چند روش بر سرماخوردگی شما تاثیر می گذارد که عبارتند از:

  • همانطور که در بخش قبل گفتیم، احتمال رشد میکروارگانیسم های مضر مانند باکتری و ویروس را در محیط مرطوب کاهش می دهد. در نتیجه احتمال ایجاد سرماخوردگی که یک بیماری ویروسی است را کمتر می کند.
  • شما می توانید به کمک ایجاد یک محیط مرطوب با دستگاه های بخور، علائم این بیماری از جمله گلودرد و نیز گرفتگی بینی را کمتر کنید.
  • یکی دیگر از مزیت های این دستگاه ها، استفاده از گیاهان دارویی و داروهای تنفسی است. در این صورت تاثیر آن بسیار کمتر خواهد شد.

لیست قمیت انواع مدل های دستگاه بخور سرد و گرم در فروشگاه درمان مدیکال

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک 3.8 لیتری

1,575,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US412

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US414

2,818,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US416

3,837,000 تومان

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US418

قیمت اصلی 3,532,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,994,500 تومان است.

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US434

قیمت اصلی 3,575,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,999,000 تومان است.

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US442

قیمت اصلی 2,700,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,349,000 تومان است.

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US444

قیمت اصلی 3,700,000 تومان بود.قیمت فعلی 3,135,000 تومان است.

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US464

قیمت اصلی 2,700,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,389,000 تومان است.

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک امسیگ مدل US468

قیمت اصلی 3,700,000 تومان بود.قیمت فعلی 3,089,000 تومان است.

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک زیکلاس مد مدل C06

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک زیکلاس مد مدل C07

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک زیکلاس مد مدل C08

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک مدل D081

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک مدل T-281

دستگاه بخور سرد تایمر دار Linhui مدل LH-192

دستگاه بخور سرد صورت مدل مثلثی

98,500 تومان

دستگاه بخور سرد طرح گربه ای

275,000 تومان

دستگاه بخور سرد طرح گربه ای 2

275,000 تومان

دستگاه بخور سرد لمسی کنترل دار مدل D083

1,675,000 تومان

دستگاه بخور سرد لین هو مدل LH191

دستگاه بخور سرد و رطوبت ساز سرد

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-2008B1

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-2008B2

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-602

دستگاه بخور سرد وکتو مدل HQ-602A

دستگاه بخور گرم آنی ساز مدل MF 2010

قیمت اصلی 417,000 تومان بود.قیمت فعلی 285,000 تومان است.

دستگاه بخور و رطوبت ساز سرد صورت استوانه ای

97,000 تومان

فواید دستگاه بخور برای سینوزیت چیست؟

استفاده از بخور گرم یکی از روش های سنتی برای درمان مشکلات مربوط به سینوس ها بوده است. در واقع با کمک دستگاه های مرطوب کننده، می توانید جهت تامین رطوبت آن اقدام کنید. در نتیجه با 3 فاکتور مهم سینوزیت یعنی عفونت، التهاب و مخاط درونی به طور همزمان مبارزه خواهید کرد که این منجر به بهبود وضعیت این بیماری در شما خواهد شد. همچنین بخورهای گرم می توانند عملکرد منفی هوای سرد در تخلیه صحیح مخاط سینوس را جبران کرده و از آن جلوگیری کنند.

نکته مهم: در کنار خواص دستگاه بخور برای سرماخوردگی و سینوزیت به این نکته توجه کنید که استفاده از رطوبت بیش از حد منجر به متورم شدن مجرای بینی و سخت‌تر شدن تنفس می شود. بنابراین در هنگام استفاده از مرطوب کننده ها در مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت، لازم است حتما از یک رطوبت سنج برای اندازه گیری این شاخص استفاده کنید.

فواید دستگاه بخور برای سرفه کدامند؟

از فواید دستگاه بخور می توان برای رفع مشکلات سرماخوردگی نظیر سرفه کردن استفاده نمود. تاثیر استفاده از چنین دستگاه هایی برای رفع خشکی در مجاری بینی، محیط و جلوگیری از عوارض این مشکل است که می تواند در محیط‌ها با رطوبت کم بسیار کارآمد باشد. در واقع خشکی محیط خود عاملی در بدتر شدن و ایجاد عوارضی همچون سرفه، سرماخوردگی، خارش پوست یا گلودرد است. بنابراین با اضافه کردن رطوبت به محیط، راه های هوایی ورود به بدن مرطوب گشته و علائمی مانند سرفه بهبود می یابند. همچنین شما می توانید از این روش برای دفع بلغم در گلو نیز استفاده کنید.

فواید دستگاه بخور برای سرفه کدامند؟

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم بخشی از فواید دستگاه بخور را بیان کنیم. همانطور که گفته شد، چنین لوازمی می توانند در محیط های بسته اداری، منازل و صنایع به کار بروند. شما می توانید آنها را برحسب چگونگی عملکرد و پخش هوا یا دمای آن به دو نوع دستگاه های بخور سرد و گرم تقسیم کنید. به کاربردن چنین لوازمی می تواند در تسکین آلرژی، سینوزیت و عوامل محرک آن، یک راهکار کمکی درنظر گرفته شده و در بهبود علائم سرماخوردگی مانند تب، گلودرد و سرفه نیز مفید باشد. از سوی دیگر، بخشی از مهم ترین فواید دستگاه بخور مربوط به حفظ سلامت پوست شما است. شما می توانید با حفظ رطوبت محیط در رنج 30 – 60 درصدی، از بسیاری عوامل آسیب زننده مانند میکروارگانیسم ها به پوست و ارگان های داخلی بدن جلوگیری کنید. در نهایت چنانچه به ارتقا کیفیت زندگی در محیط های بسته و تسریع در روند درمانی مشکلات مربوط به سرماخوردگی خود اهمیت می دهید، استفاده از این دستگاه ها توصیه می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *