آموزشی

کمبود چه ویتامینی باعث ترک کف پا می شود؟

ترک پا به علت کمبود کدام ویتامین است؟

کمبود چه ویتامینی باعث ترک پاشنه پا می شود؟ هر چقدر سن انسان بیشتر می شود؛ با مشکلات و معضلات بیشتری هم دست و پنجه نرم می کند. مشکلات پوستی ترک پا از جمله همین مشکلات می باشد. ترک پا یک بیماری شایع پوستی است که بایستی با مصرف ویتامین های مفید برای ترک پا و برخی مواد غذایی و رعایت کردن نکات بهداشتی از بروز چنین عارضه ای جلوگیری کنیم. شاید در نگاه اول ترک پا همانند سایر بیماری های پوستی و غیر پوستی خیلی نگران کننده و خطرناک نباشد؛ اما در مواقعی عذاب آور خواهد بود. چون مجبور خواهید شد در مهمانی ها و مراسمات مختلف، پای خود را از دید دیگران پنهان نمایید. از طرفی خارش زیاد پاهای شما می تواند برای شما کلافه کننده باشد. ضمن اینکه همین خشکی و ترک پا ظاهر نازیبایی به شما می دهد که سبب خجالت زدگی شما می شود. پس ما باید بدانیم کمبود چه ویتامینی باعث ترک کف پا می شود و چه عواملی در این راستا موثر هستند تا دچار این معضل نشویم.

در ادامه ضمن اینکه به معرفی ویتامین های مفید برای ترک پا می پردازیم؛ مواد غذایی مورد نیاز برای درمان ترک پا را هم معرفی خواهیم نمود. ضمن اینکه به سایر دلایل ترک پا اشاره کرده و برای درمان آن ها راهکارهایی اساسی را تبیین خواهیم نمود. بنابراین اگر می خواهید برای همیشه از این مشکل رهایی یابید؛ ما را تا پایان همراه کنید تا بتوانید با اعتماد به نفس بیشتری در جمع حاضر شوید. شما با بهره مندی از چندین راهکار ساده می توانید مشکل ترک پای خود را درمان کنید. پس نگران ترک پا و ظاهر نازیبای آن نباشید. چون با مصرف ویتامین های مفید برای ترک پا می توانید از شر ترک پای خود رها گردید. همین مسئله نشان دهنده این است که کمبود ویتامین خود یکی از اساسی ترین دلایل ترک پاست.

آیا ترک پاشنه پا نشانه کمبود ویتامین می باشد؟

علل و عوامل زیادی هستند که سبب ترک خوردگی پاشنه پا می شوند. کمبود ویتامین های مفید برای ترک پا در بدن انسان، یکی از شایع ترین این مسائل است. در واقع اگر از کمبود ویتامین ها رنج ببریم؛ سبب بروز ترک خوردگی پاشنه پای خود شده یا آن را تشدید کرده ایم. البته بایستی خاطر نشان ساخت که کمبود ویتامین برای ترک پا تنها عامل بروز چنین عارضه ای نیست. چرا که عوامل دیگری هم در این راستا دخیل هستند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. اما به طور کلی تأثیر کمبود ویتامین های مختلف یکی از مهمترین عوامل ترک پاشنه پا می باشد. حال سوال اینجاست که ترک پا به علت کمبود کدام ویتامین است؟ چون مجموع چندین و چند ویتامین هستند که آن ها را می توان در دسته بندی ویتامین های مفید برای ترک پا دانست. یعنی کمبود هر یک از آن ها سبب ترک خوردگی پاشنه پا شده و بایستی آن را با مصرف مواد غذایی جبران کرد.

آیا ترک پاشنه پا نشانه کمبود ویتامین می باشد؟

کمبود کدام ویتامین ها باعث ترک پا می شود؟

همان طور که گفته شد؛ یک سری ویتامین های مفید برای ترک پا وجود دارند که می توان با مصرف به اندازه آن ها مشکلات ترک خوردگی پا را برطرف کرد. برای اینکه بدانید که ترک پا از کمبود چه ویتامینی است؟ به این بخش توجه داشته باشید:

  • ویتامین C

یکی از اصلی ترین ویتامین های مفید برای ترک پا، ویتامین C می باشد. چون این ویتامین از قدرت آنتی اکسیدانی بسیار زیادی برخوردار می باشد. این ویتامین همچنین بافت پوست را هم بهبود می بخشد. از آنجایی که ویتامین C سبب ضخامت و سفتی پوست می گردد؛ کمبود آن به ترک پا منجر می گردد. ویتامین C به حفظ رطوبت پوست کمک می کند و از خشکی و ترک خوردگی پا جلوگیری می کند. پس می توان این ویتامین را به ضرس قاطع یکی از بهترین ویتامین های مفید برای ترک پا دانست.

  • ویتامین E

یکی دیگر از ویتامین های مفید برای ترک پا، ویتامین E می باشد. این ویتامین نیز به عنوان یک آنتی اکسیدان از سلول های پوستی شما به خوبی محافظت می کند. ضمن اینکه روی سلامت پوستی و تقویت سیستم ایمنی شما نیز تأثیر مثبتی می گذارد. بدین ترتیب که از پیری و خشکی پوست جلوگیری می کند. این ویتامین نیز به درمان ترک پا کمک می کند. پس بهتر است روزانه به میزان حدود 15 میلی گرم ویتامین E را مورد استفاده قرار دهیم.

  • ویتامین B3

ویتامین B3 هم یکی از ویتامین های مفید برای ترک پا می باشد. یکی از دلایل استفاده از این ویتامین؛ عدم مبتلا به بیماری پلاگرا می باشد. چون این بیماری سبب خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست بدن می گردد. بنابراین می توانید با توجه به خواص این ویتامین و مصرف به اندازه آن از خشکی پوست و پوسته پوسته شدن پاشنه پای خود جلوگیری کنید.

  • ویتامین A

از دیگر ویتامین های مفید برای ترک پا که تأثیر زیادی روی بهبود و جوانی پوست شما دارد؛ ویتامین A می باشد. چرا که کمبود این ویتامین در بدن هم منجر به خشکی پوست و ترک خوردگی پاشنه پا می گردد.

بدین ترتیب می توانید با مصرف ویتامین های مفید برای ترک پا، پوستی شاداب داشته باشید.

سایر دلایل ترک پاشنه پا

علاوه بر ذکر ویتامین های مفید برای ترک پا که کمبود آن ها سبب ترک پا می گردد؛ عوامل و دلایل دیگری نیز در این راستا موثر هستند. از جمله آن ها می توان موارد زیر را برشمرد:

  • کم آبی
  • بیماری پوستی اگزما و وجود برخی بیماری های عفونی
  • افزایش سن و وزن بالای فرد
  • عدم رعایت درست بهداشت و اصول مراقبتی از پوست
  • راه رفتن زیاد با پای برهنه
  • بارداری
  • پوشیدن برخی کفش ها که پشت آن ها باز می باشد یا کفش های غیر مناسب
  • ایستادن در بازه زمانی طولانی مدت
  • کشیدگی پا به شکل کاملا غیر طبیعی
  • کمبود تغذیه ای ناشی از عدم استفاده از ویتامین های مفید برای ترک پا و سایر ریز مغذی ها از جمله: آهن، کلسیم، روی و…
بیشتر بخوانید: علت ترک پا چیست؟
 

سایر دلایل ترک پاشنه پا

جلوگیری از ترک پاشنه پا

استفاده ویتامین های مفید برای ترک پا تا حد زیادی می تواند به جلوگیری از ترک پاشنه پا کمک کند. اما در کنار استفاده از این ویتامین ها و به منظور جلوگیری از ترک پاشنه پا می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • پاهای خود را روزانه با آب و صابون تمیز کنید.
  • از کرم های ترمیم کننده که حاوی ویتامین های مفید برای ترک پا هستند؛ قبل از خواب استفاده کنید.
  • می توانید به منظور جلوگیری از عفونت پاهای خود، ابتدا به آن ها کرم مرطوب کننده یا وازلین بزنید. سپس آن ها را با بانداژ بسته و یک جوراب نخی تمیز روی آن بپوشید.
  • مصرف عسل طبیعی را به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی و بی نظیر برای پوست و جلوگیری از ترک خوردگی پاشنه پا جدی بگیرید.
  • از کفش های مناسب استفاده کنید.
  • با آب ولرم نه آب داغ بهتر است حمام کنید.

هر یک از این موارد برای رفع ترک پاشنه پا حائز اهمیت هستند. اما در صورتی که دچار ترک پاشنه شدید هستید یکی از روش های موجود استفاده از انواع جوراب ترک پا می باشد که در زیر لیست قیمت و انواع جورابهای ترک پا را میتوانید ببینید. توضیحات تکمیلی در مورد هر محصول با کلیک روی محصولات قابل مشاهده می باشند

بیشتر بخوانید : روش های درمان ترک پا

 

مواد غذایی مفید برای درمان ترک پا

بهترین مواد غذایی برای درمان ترک پا، موادی هستند که حاوی مقدار زیادی از ویتامین های مفید برای ترک پا هستند. به عنوان مثال: با استفاده از انواع خانواده کلم ها، مرکبات، میوه هایی همچون: کیوی، طالبی، خربزه، آناناس و…، سیب زمینی، اسفناج و هر مواد غذایی حاوی ویتامین C به درمان ترک پا پرداخته اید. ضمن اینکه استفاده از انواع مواد غذایی حاوی ویتامین E از جمله: تخمه آفتابگردان، فندق و بادام، کدو حلوایی، گوجه فرنگی هم بهتر است استفاده شود. جگر گوساله، جگر مرغ و گاو، پنیر، زرده تخم مرغ، جعفری، اسفناج، کاهو، موز، خرما، پرتقال، گیلاس و… حاوی ویتامین A هستند. سینه مرغ، ماهی تن، گوشت گاو و جگر آن نیز حاوی ویتامین B3 می باشند. این مواد غذایی در کنار مصرف امگا 3 از طریق خوردن ماهی، دانه چیا، گردو، سویا و… علاوه بر مواد غذایی حاوی زینک بسیار موثر هستند. گوشت گوسفند، مرغ و گاو، بادام زمینی و… حاوی زینک هستند که برای درمان ترک پا مفید هستند.

مواد غذایی مفید برای درمان ترک پا

سخن نهایی

به طور کلی باید در نظر داشت که استفاده از ویتامین های مفید برای ترک پا تأثیر زیادی روی رطوبت پا دارند. در نتیجه سبب جلوگیری از ترک پا می شوند. اما در کنار این مواد غذایی نبایستی از برخی نکات هم غافل ماند. چون شاید به عنوان مثال: استفاده از یک کفش نامناسب و یا پا برهنه راه رفتن طولانی مدت هم سبب ترک خوردگی پاشنه پا شود. پس بهتر است تمامی این نکات ریز و درشت را در نظر داشته باشیم تا در نهایت با چنین مشکلی رو به رو نشویم. در کنار این مسائل ما می بایست بدانیم که میزان مصرف روزانه هر یک از ویتامین های مفید برای ترک پا با توجه به سن و جنس هر یک از افراد چقدر است؟ چون زیاده روی هم در این زمینه جایز نیست. بایستی هر یک از این ویتامین ها را متناسب با سن و جنس خودمان در اندازه کافی مورد استفاده قرار دهیم تا از ترک خوردگی پاشنه پای خود جلوگیری کنیم.

در نهایت ما با مصرف ویتامین های مفید برای ترک پا و رعایت کردن نکات بهداشتی لازم در این زمینه می توانیم اعتماد به نفس را دوباره برای خود به ارمغان آوریم. به گونه ای که دیگر احساس خجالت زدگی در هیچ مجلس و محفلی را نخواهیم داشت. افزون بر این موارد استفاده مرتب از این ویتامین ها می توانند تضمین کننده سلامت ما شوند و ما را از بیماری های پوستی و غیر پوستی در امان نگه دارند.

 

یک فکر در مورد “کمبود چه ویتامینی باعث ترک کف پا می شود؟

  1. احمدی گفت:

    عالی ودقیق

    1. مدیر گفت:

      درود ممنون از شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *