آموزشی

بالش طبی چیست ✅ همه چیز در مورد مزایا، معایب و کاربرد بالش های طبی🌟

بالش طبی چیست و چه کاربردی دارد؟

بالش طبی چیست؟ این سؤالی است که ممکن است برای بسیاری از شما پیش آمده باشد. همچنین احتمالاً بارها چنین بالش هایی را از نزدیک لمس کرده آید و حتی قصد خرید آن را داشته آید.‌ با این حال تنها چیزی که از آن می دانید یک نام است و از کاربردها و ویژگی ها و مزیت های آن بی اطلاع هستید. تمامی این ابهامات به جای خود اما نکته مهم اهمیت داشتن خوابی راحت و عمیق است که همه ما به آن نیاز داریم. به طور حتم یک بالش غیر استاندارد بر روی کیفیت خواب تأثیر می گذارد و سبب ایجاد درد، کوفتگی و گرفتگی در عضلات گردن و پشت سر می شود. بنابراین آشنایی با چنین بالشی یک ضرورت است.

بالش طبی چیست و چه مشخصاتی دارد؟

در جواب این پرسش مهم که بالش طبی چیست؟ باید گفت که بالش طبی یکی از اقلام و کالای خواب است که به بالش درمانی هم شهرت دارد. از این رو یکی از دلایل عمده استفاده از آن افزایش کیفیت خواب فرد به ویژه کسانی است که خواب نامنظمی دارند. در واقع این بالش به گونه ای طراحی و ساخته شده است که نه تنها هیچ گونه آسیبی به گردن فرد وارد نمی کند بلکه باعث تقویت ماهیچه های آن نیز می شود. یکی از متریال های اصلی این محصول نوعی فوم بهداشتی است. استفاده از این فوم به لحاظ درمانی مزیت های بسیاری برای بدن دارد. لازم به ذکر است که استفاده از  چنین کالای خوابی می تواند مانع از بروز دردهای فیزیکی شود.

انواع بالش طبی کدامند؟

بعد از پاسخ به سؤال بالش طبی چیست؟ لازم است با انواع مختلف این محصول کاربردی آشنا شد. به طور کلی این نوع بالش در مدل های ذیل طراحی و تولید می شود.

  • بالش آرتروز

این مدل از بالش طبی همان طور که از نام آن پیداست برای استفاده افرادی که از آرتروز گردن رنج می برند طراحی شده است. این افراد اغلب با دردهای آزار دهنده ای در ناحیه گردن و سر مواجه هستند. بنابراین جهت رفع و یا کاهش این دردها بالش طبی به آنان پیشنهاد می شود. مهم ترین ویژگی این محصول عدم ابتلای افراد به گوش درد در نتیجه استفاده طولانی مدت از آن است. همچنین به کمک آن می توان خوابی آرام و راحت را تجربه کرد. جهت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله بالش طبی برای آرتروز گردن را مطالعه نمایید.

  • بالش بارداری

بالش طبی بارداری محصولی بی نظیر و کاربردی جهت استفاده خانم ها در ماه های آخر بارداری است. این محصول را باید در زیر شکم قرار داد تا سنگینی شکم مانع خواب راحت خانم باردار نشود. همچنین خانم هایی که به دلیل اضافه وزن و سنگینی شکم دچار درد کمردرد ران و پا می شوند می توانند به کمک این محصول دردهای ایجاد شده را در زمان خواب از بین ببرند.

 

بالش بارداری

 

  • بالش نشیمنگاه

افرادی که به واسطه نوع کار و فعالیت و یا وضعیت جسمانی خود مجبور به نشستن های طولانی مدت هستند می توانند از این مدل بالش طبی استفاده کنند. طراحی این محصول به نحوی است که دردهای کمر، گردن و باسن را که اغلب به صورت بی حسی بروز می کنند از بین می برد.

 

جهت مشاهده محصولات و لیست قیمت انواع بالش طبی نشیمنگاه کلیک کنید.

 

 

بالش نشیمنگاه

 

  • بالش شیاردار

این نوع بالش طبی را مخصوص افرادی طراحی کرده اند که در زمان خواب با تعریق بالای بدن مواجه می شوند. به کمک این محصول می توان وضعیت سر و بدن را در حالتی متعادل و حفاظت شده قرار داد.

  • بالش پشتی صندلی

در صورتی که مجبور هستید ساعات طولانی بر روی صندلی بنشینید پیشنهاد می کنیم از بالش پشتی صندلی استفاده کنید. اما شاید این محصول را نشناسید و بپرسید بالش طبی چیست؟ باید بدانید که این محصول به دلیل خاصیت انعطاف پذیری بالایی که دارد مانع تعریق پشت می شود. همچنین از انتقال رطوبت به پشتی صندلی جلوگیری می کند. ویژگی مهم این نوع بالش قابل شست و شو بودن آن است.

 

بالش پشتی صندلی

 

  • بالش شیردهی

به کمک این مدل بالش مادر در زمان شیر دادن به فرزند خود دچار درد کتف، گردن و بازو نمی شود. زیرا طراحی آن به گونه ای است که فشار را از این نواحی کم می کند و فرایند شیردهی را هم برای مادر و هم برای کودک آسان می کند.

 

بالش شیردهی

 

  • بالش تنگی نفس

از این نوع بالش طبی برای بیمارانی استفاده می شود که به دلیل وضعیت جسمانی که دارند از دستگاه کمک تنفسی استفاده می کنند. این بیماران با استفاده از این محصول می توانند بهتر و راحت تر نفس بکشند و دردهای کمر و گردن آن ها کاهش پیدا کنند.

 

  • بالش زانو

افراد زیادی وجود دارند که در زمان خواب با درد ناحیه زانو روبه رو هستند.‌این افراد به دلیل احساس درد در ناحیه زانو از خوابی عمیق و راحت محروم هستند. بنابراین نوعی بالش به نام بالش زانو برای آنان طراحی شده است که تا حد زیادی از درد این ناحیه کم می کند.

 

بالش زانو

 

  • بالش گردنی

یکی دیگر از محصولات بی نهایت کاربردی که لازم است در جواب پرسش بالش طبی چیست؟ و انواع آن کدم‌اند؟ به آن پرداخته شود بالش گردنی است. این محصول از خم شدن بیش از اندازه گردن به سمت جلو جلوگیری می کند. بنابراین لازم است از آن در زمان نشستن بر روی صندلی و کار کردن طولانی مدت استفاده کرد. زیرا تا حد زیادی از انقباضات گردن جلوگیری می کند.

 

بالش گردنی

 

کاربرد بالش طبی چیست؟

حال که با این نوع بالش و مدل های مختلف آن آشنا شدید ممکن است از خود بپرسید کاربرد بالش طبی چیست؟ باید گفت که کاربردهای این محصول بسیار زیاد هستند و تنها می توان به چندین کاربرد و استفاده مهم آن اشاره کرد. برخی از این کاربردها عبارت‌اند از:

  • بعضی از افراد در زمان خواب خود را به شکل جنین جمع می کنند. این شکل خوابیدن سبب قرارگیری سر در حالتی جلوتر از بدن می شود. در نتیجه فرد دچار درد در ناحیه سر و گردن می شود. بنابراین می توان از این محصول جهت قرارگیری سر و چانه در حالت درست استفاده کرد.
  • کاربرد دیگر این نوع بالش زمانی است که افراد در ماشین و یا هواپیما به خواب می روند و یا اینکه برای مسافت طولانی اقدام به رانندگی می کنند. این افراد می توانند از نوع بالش طبی که به شکل نعل اسب طراحی شده است استفاده کنند و آن را پشت گردن خود قرار دهند. بالش مورد نظر از گردن افراد در برابر خم شدن های بیش از اندازه محافظت می کند.
  • همچنین این محصول می تواند انتخابی منطقی برای کسانی باشد که در زمان خواب بر روی کمر خود قرار می گیرند.‌زیرا زمانی که افراد در چنین حالتی قرار می گیرند نیروی جاذبه وزن بدنشان را بر روی ستون فقرات قرار می دهد. در نتیجه فشار بیش از اندازه ای به این بخش از بدن وارد می شود. بنابراین استفاده از این بالش می تواند از وارد آمدن آسیب به ستون فقرات آنان جلوگیری کند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بالش طبی (صفر تا 💯 نکات خرید و استفاده از بالش طبی)

 

مزایا و معایب بالش طبی چیست؟

پرسش مهم دیگر در این رابطه این است که مزایا و معایب بالش طبی چیست؟ در جواب باید گفت که به طور حتم این محصول دارای مزایای بسیاری است. همچنین ایراداتی هر چند اندک به عنوان معایب بر این مدل بالش وارد هستند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. برخی از بارزترین مزایای بالش طبی به قرار ذیل می باشند.

  • کمک به گردش خون

تمامی مدل های این نوع بالش دارای انعطاف پذیری بالایی هستند. در نتیجه باعث گردش خون در اندام های بدن می شوند. از طرفی گردش خون در اندام ها و در زمان خواب عامل مهمی جهت پیش گیری از کمردرد و گردن درد به شمار می آید.

  • کنترل فشار در نواحی مختلف بدن

استفاده از بالش طبی باعث می شود تا فشار از روی یک قسمت از بدن برداشته شود و در میان تمامی بخش ها پخش شود. بنابراین افراد بعد از بیدار شدن از خواب هیچ گونه دردی را در قسمتی از بدن خود شاهد نخواهند بود.

  • قرارگیری صحیح شانه ها، گردن و ستون فقرات

از آنجا که ماهیت اصلی این نوع بالش کمک به سالم ماندن تمام اندام های بدن است. بهره گیری از آن موجب می شود تا اندام های حساس بدن از جمله شانه ها، زانو ها، دست ها و ستون فقرات سالم بمانند. علاوه بر آن از فشار آمدن به بخش های پایینی اندام مانند زانو و پاها و لگن جلوگیری می کند.

  • رفع دردهای معروف به دردهای جسمانی

در جریان پرداختن به سؤال مزایای بالش طبی چیست؟ به یکی از مهم ترین مزیت ها و فواید این نوع بالش می رسیم. به طور کلی استفاده از انواع مختلف این محصول باعث می شود تا دردهای قدیمی و کهنه در بدن کاهش پیدا کنند.‌ دردهای ناشی از آرتروز، رفلاکس معده، درد فک، سردرد و قیبرومیالژیا از جمله این دردها هستند.

  • جلوگیری از ایجاد چین و چروک در پوست صورت

اکثریت قریب به اتفاق بالش های غیر استاندارد و معمولی باعث آسیب به پوست صورت می شوند. همچنین سبب ایجاد چین و چروک و آلرژی و حساسیت پوستی در آن می شوند. در صورتی که بالش طبی به دلیل ساختار نرم و لطیفی که دارد از پوست در برابر چنین آسیب هایی جلوگیری می کند.

 

جلوگیری از ایجاد چین و چروک در پوست صورت

 

  • جلوگیری از ایجاد پف چشم

این نوع بالش محصولی بی نهایت مؤثر برای جلوگیری از پف چشم به شمار می آید. در زمان خواب مایعات در اطراف چشم جمع شده و باعث ایجاد پف چشم می شوند.‌ در صورت استفاده از این بالش سر بالاتر از بدن قرار می گیرد. در نتیجه از ایجاد پف در نواحی اطراف چشم جلوگیری می کند. همچنین با قرارگیری صحیح سر و گردن تا حد زیادی از خروپف افراد کاسته می شود.

  • کاهش تعریق شبانه

در انواع مختلف این بالش از نوعی ژل خنک کننده استفاده می شود که با زیر سر قرار دادن بالش ژل مانع از تعریق بدن می شود.

بالش طبی چیست و معایب آن کدم‌اند؟

در خصوص جواب دادن به این سؤال مهم که معایب بالش طبی چیست؟ باید به چندین نکته ذیل اشاره کرد.

  • برخی از این بالش ها به دلیل استفاده از پر در ساخت آن ها سبب ایجاد حساسیت و آلرژی در افراد می شوند.
  • به دلیل استفاده از فنر در ساختار این نوع بالش ممکن است سبب تشدید درد در ناحیه گردن و سر افراد شود.
  • برخی از مدل های این محصول ممکن است در اثر استفاده طولانی مدت سفت و سخت شوند. در نتیجه باعث عدم خون رسانی به سر و گردن افراد شوند.
  • بعضی از بالش های طبی از خاصیت شست و شو برخوردار نیستند. در نتیجه چرک و کثیفی در آن ها تجمع پیدا کرده و بوی نامطبوعی از آنان متصاعد می شود.
  • پرداخت هزینه بالا برای خرید این محصول.

نکات مهم هنگام خرید بالش طبی چیست؟

در متن فوق حتی‌الامکان به موضوع بالش طبی چیست؟ پرداخته شد و این محصول به درستی مورد بررسی قرار گرفت. حال نوبت به بیان نکات و توصیه های مهمی است که باید در زمان خرید به آن ها توجه کرد. مهم ترین این نکات عبارت‌اند از:

  • بر اساس نیاز خود اقدام به خرید مدل مناسبی از این بالش کرد.
  • محصول انتخابی از قابلیت شست و شو برخوردار باشد.
  • بالش را از مکان ها و فروشگاه های معتبر خریداری کرد.
  • میزان راحتی بالش را مد نظر قرار داد.
  • از کیفیت بالش اطمینان حاصل کرد.
  • توجه شود که بالش انتخابی از ویژگی های بارز یک بالش استاندارد برخوردار باشد.
  • مشخصات درج شده بر روی بالش را به خوبی بررسی کرد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین بالش طبی برای خواب  😴(ویژگی های یک بالش طبی مناسب برای خواب ✅)

 

خطرات استفاده از بالش طبی غیر استاندارد؟

بالش طبی چیست؟ تمامی موارد و نکات ذکر شده که در جواب این پرسش عنوان می شوند درباره مدل استاندارد و اصل این محصول می باشند. بنابراین ویژگی های یک بالش طبی می توانند کاملاً برعکس باشند به شرطی که بالش غیر استاندارد بوده و از کیفیت مناسب برخوردار نباشد. در چنین حالتی استفاده از متکا طبی خطراتی برای افراد به دنبال دارد. احساس سردرد بعد از بیدار شدن از خواب، احساس درد در عضلات مختلف بدن، خستگی و عدم خواب عمیق از جمله این خطرات می باشند. اختلال در تنفس و احساس خفگی، عود کردن دردهای جسمانی و کلافگی در زمان خواب از دیگر مواردی هستند که به عنوان خطرات ناشی از استفاده از بالش غیر استاندارد معرفی شده اند.

 

خطرات استفاده از بالش طبی غیر استاندارد؟

 

آیا بالش طبی برای کودکان مناسب است؟

با توجه به مواردی که در جواب سؤال بالش طبی چیست؟ عنوان شد به طور حتم این محصول را می توان برای کودکان نیز تهیه کرد و آن را جزو سرویس خواب او قرار داد. در صورتی که بالش انتخابی دارای بافتی نرم و لطیف باشد و متریال استفاده شده در آن برای پوست کودک مضر نباشد می توان آن را برای کودکان مورد استفاده قرار داد. مورد مهم بعدی که در رابطه با استفاده از بالش طبی برای کودکان باید مطرح شود رنگ بالش و قابلیت تعویض روکش آن است. از آن جا که سلامت کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است شست و شوی به موقع و مداوم بالش امری ضروری است. بنابراین مدل انتخابی برای کودکان باید از این قابلیت برخوردار باشد.

از دیگر موارد مطرح شده در خصوص پرسش بالش طبی چیست؟ و آیا برای کودکان مناسب است؟ توجه به ارتفاع بالشی است که مخصوص کودکان طراحی شده است. بالش مناسب کودکان باید نه خیلی بلند و نه بیش از اندازه تخت باشد. بلکه باید متناسب با سر و گردن و شانه های کودکان طراحی شده باشد.

چه کسانی باید از بالش طبی استفاده کنند؟

به نظر می رسد جواب این پرسش را در لابه لای مطالب ذکر شده و در جواب سؤال بالش طبی چیست؟ داده باشیم. با این حال یک بار دیگر به صورت اختصاصی به این موضوع خواهیم پرداخت. به طور کلی بالش طبی مناسب افرادی است که از خواب راحتی برخوردار نیستند و بعد از بیدار شدن با انواع دردهای عضلانی، سردرد و کوفتگی و خستگی روبه رو هستند. همچنین کسانی که دوره نقاهت بعد از بیماری و اعمال جراحی را پشت سر می گذارند می توانند از این محصول استفاده کنند. کودکان، افراد کهنسال و زنان باردار مهم ترین افرادی هستند که لازم است حتماً از این نوع بالش در سرویس خواب آن ها استفاده شود.

سخن پایانی

در مقاله فوق به طور جامع به بررسی بالش طبی پرداخته شد و در حد توان به پرسش بالش طبی چیست؟ جواب دادیم. امید است مطالب ذکر شده مورد استفاده خوانندگان عزیز قرار گرفته باشد.‌ در پایان لازم است یک بار دیگر بیان کنیم که اصلاح شیوه های خوابیدن، کاهش استرس و کاهش فشار از روی اندام های آسیب پذیر بدن از جمله اهدافی هستند که برای استفاده از این محصول در نظر گرفته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *