آموزشی

درمان آرتروز زانو با چه روشهایی امکان پذیر است؟

جدیدترین روشهای درمان آرتروز زانو

روشهای درمان آرتروز زانو چیست؟ آرتروز زانو یکی از بیماری های شایع در سنین بالا است که متاسفانه هم خانم ها و هم آقایان را به خود درگیر می کند. این بیماری جزء بیماری های مفصلی شناخته می شود که ممکن است در مفاصل مختلف بدن اتفاق بیفتد. اما عمدتا به دلیل اینکه فشار زیادی به زانو در طول روز وارد می شود، آرتروز در زانوها اتفاق می افتد. آرتروز زانو یا استئوآرتریت، از جمله بیماری های شایع مفصلی است که متاسفانه تا کنون 31 میلیون نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده اند. اطلاع از روشهای درمان آرتروز زانو به افراد کمک می کنند تا بتوانند این بیماری را تا حد ممکن، کنترل نمایند.

 

آرتروز زانو جزء بیماری هایی است که عمدتا در صورت تشدید، نیاز به عمل جراحی دارد. به همین خاطر، توصیه می شود که افراد روش های درمان آرتروز زانو در خانه را یاد بگیرند و بر اساس شرایط خاصی که دارند، علائم آرتروز زانو را کنترل کنند. با darmanmedical همراه باشید تا جدیدترین روش های درمان آرتروز زانو را به شما معرفی نماییم.

 

آرتروز زانو چیست؟

 

آرتروز زانو چیست؟ آشنایی با استئوآرتریت زانو

آرتروز زانو از جمله بیماری های شایع مفصلی است که در اثر تخریب غضروف بین مفصلی زانو رخ می دهد. غضروف بین مفصلی، یک ماده انعطاف پذیر و ژله ای مانند است که دو سطح مفصل را از هم جدا کرده است. در صورت اعمال بار به زانو، این غضروف فشرده می شود و می تواند نیروی وارد شده به مفصل را کاهش دهد. جلوگیری از ساییدگی دو سر استخوانی مفصل، از جمله وظایف غضروف بین مفصلی زانو محسوب می شود.

 

زمانی فرد با بیماری استئوآرتریت مواجه می شود که غضروف بین مفصلی خود را به طور کامل یا به طور جزئی از دست داده باشد. در این بیماری، بخش عظیمی از غضروف بین مفصلی از بین می رود. همین موضوع باعث می شود که دو سطح مفصل بر روی هم ساییده شوند و باعث ایجاد درد و صدا در هنگام حرکت کردن شوند.

 

آرتروز جزء بیماری های پیشرونده محسوب می شود، یعنی هر روز نسبت به روز قبل بدتر می شود و پیشرفت می کند. زیرا با تخریب غضروف بین مفصلی و برخورد دو سر استخوان با هم، هر روز استخوان بین مفاصل بزرگ و بزرگ تر می شوند (قانون وولف) و درد بیشتری را ایجاد می کنند. لازم به توضیح است که استئوآرتریت در مراحل اولیه، قابل کنترل تر است. اما در صورتی که این بیماری شدید شود، نیاز است که از روش های درمان آرتروز زانو استفاده کرد.

 

اگر به اطلاعات کاملی در مورد  آرتروز و انواع آرتروز نیاز دارید می توانید مقاله آرتروز چیست را مطالعه بفرمایید.

 

علائم آرتروز زانو را بشناسیم …

آرتروز زانو یا استئوآرتریت جزء بیماری هایی است که علائم آن به تدریج شروع می شود. یعنی می توان در مراحل اولیه این بیماری را تشخیص داد و اقدام به درمان آن کرد. اگرچه خود بیماری آرتروز دارای درمان مشخصی نیست؛ اما می توان با یک سری از روش های درمانی، این بیماری را کنترل نمود.

 

آشنایی با علائم آرتروز به افراد کمک می کنند تا بتوانند راحت تر این بیماری را تشخیص دهند و به دنبال درمان آرتروز زانو باشند. در ادامه به علائم مختلف این بیماری اشاره می کنیم.

 

  • قفل شدن زانو در حین حرکت
  • ایجاد درد و تشدید شدن آن به صورت تدریجی در زانو
  • تورم و التهاب در ناحیه زانو
  • کاهش بازه حرکتی زانوها
  • صدا دادن زانو به ویژه در حال حرکت و خم و راست کردن
  • تغییر شکل زانو و فرو رفته شدن آن ها

 

علائم آرتروز زانو را بشناسیم

 

خطرات آرتروز زانو

متاسفانه، بیماری آرتروز جزء بیماری های خطرناک محسوب می شود که مضرات بسیار زیادی دارد. برای اینکه این بیماری درمان شود، لازم است که افراد از روش های درمان آرتروز زانو کمک بگیرند تا خطر این بیماری را کاهش دهند. یکی از خطرات آرتروز زانو این است که به صورت پیشرونده می باشد، یعنی اینکه هر روز این بیماری نسبت به روز قبل پیشرفت می کند.

 

بنابراین، درمان و کنترل استئوآرتریت در همان مراحل اولیه بسیار حائز اهمیت می باشد. خطرات آرتروز زانو، کاهش دامنه حرکتی زانو و قفل شدن زانو می باشد. در واقع، با تخریب غضروف بین مفصلی، کم کم استخوان مفاصل رشد می کنند و با هم یک بخش مشترک می سازند. این بخش مشترک باعث ایجاد درد و محدودیت حرکت در زانو می شود. به همین خاطر، یکی از خطرات آرتروز زانو شامل این موضوع است که افراد پس از مدتی دیگر نمی توانند زانوی خود را خم و راست کنند.

 

روش های درمان آرتروز زانو

 

روشهای درمان آرتروز زانو

متاسفانه، بیماری استئوآرتریت جزء بیماری هایی است که دارای درمان مشخصی نمی باشد. به همین خاطر، حتی در بسیاری از موارد نمی توان این بیماری را درمان کرد. البته روشهای درمان آرتروز زانو برای کنترل این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه، می توان با روش های درمان آرتروز زانو در خانه و یا مراکز فیزیوتراپی، این بیماری را تا حد زیادی کنترل کرد.

 

بسته به شدت بیماری، نوع روش های درمان آرتروز زانو نیز متفاوت باشد. به طور مثال، در مراحل اولیه آرتروز زانو می توان از هر یک از روش های درمانی ساده و حتی خوردن مواد غذایی مختلف برای درمان آرتروز استفاده کرد. اما در صورت تشدید آرتروز زانو، روش های مختلف دیگری برای درمان آرتروز زانو به وجود می آیند که باید مورد توجه قرار گیرند.

 

در ادامه می خواهیم به سوال شما در رابطه با اینکه روش درمان آرتروز زانو چیست؟ پاسخ دهیم. پس اگر می خواهید این بیماری را درمان کنید و علائم آن را کنترل نمایید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

 

برای درمان آرتروز زانو چی بخوریم؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، تغذیه شما نیز در درمان آرتروز زانو موثر است. پس یکی از روش های درمان آرتروز زانو در خانه، خوردن یک سری از مواد غذایی و پرهیز از خوردن یک سری از غذاهای دیگر می باشد. شاید برای شما این سوال مطرح شود که برای درمان آرتروز چه بخوریم؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا مواد غذایی مناسبی که برای درمان استئوآرتریت مورد استفاده قرار می گیرند را به شما توضیح دهیم.

 

  • جودوسر
  • محصولات تهیه شده با گندم
  • هویج
  • سبزیجات مختلف مانن جعفری، شاهی، کرفس و کلم پیچ
  • محصولات تهیه شده با سویا
  • غلات کامل مانند جو، گندم، ارزن و …
  • ماهی هایی که در آب های سرد رشد کرده اند مانند شاه ماهی و ماهی آزاد ساردین
  • خوردن غذاهای فیبری
  • خوردن مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها
  • مصرف روغن ماهی برای کاهش التهاب ایجاد شده در اثر آرتروز

 

مواد غذایی که نباید در صورت داشتن آرتروز مصرف کنید!

حال که با مواد غذایی مفید برای مصرف در زمان ابتلا به بیماری استئوآرتریت صحبت کردیم، شاید این سوال برای شما مطرح شود که این بیماری دارای پرهیز غذایی نیز می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که بله! بیماری استئوآرتریت جزء بیماری هایی است که باید آن را با روش های مناسبی کنترل نمود. مواد غذایی مختلفی وجود دارند که اگر آن ها را در صورت داشتن آرتروز مصرف کنید، شاهد بدتر شدن علائم آرتروز خواهید بود. از جمله مواد غذایی مضر برای بیماری استئوآرتریت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • غذاهایی که جذب کلسیم را مهار می کنند مانند لبنیات، تخم مرغ، گوشت قرمز، الکل، قهوه، شکر و شیرینی جات مختلف
  • اسفناج، کنگر، آلوها و زغال اخته
  • گوجه فرنگی، سیب زمینی، تنباکو، فلفل های مختلف، بادمجان
  • غذاهایی که باعث افزایش ورم و التهاب می شوند شامل مغزها، آجیل های چرب، دانه های چرب، چربی های حیوانی، گندم سیاه و …

 

راه های درمان آرتروز زانو با ورزش

 

راه های درمان آرتروز زانو با کمک ورزش

با توجه به اینکه بیماری استئوآرتریت زانو درگیر کننده مفصل و سطح بین مفصلی می باشد، لازم است که افراد از روش های مناسب برای درمان آرتروز زانو استفاده کنند. یکی از بهترین روشهای درمان آرتروز زانو در خانه، ورزش کردن است.

 

راه های درمان آرتروز زانو با ورزش، زیاد هم پیچیده نیست. شما می توانید بر اساس شدت بیماری خود، از مراکز فیزیوتراپی کمک بگیرید و ورزش های مفیدی را انجام دهید. به طور کلی، نمی توان یک ورزش کلی را برای درمان استئوآرتریت ذکر کرد. زیرا در حال حاضر، بسیاری از مردم دارای آرتروز در شدت های مختلف می باشند. بنابراین، بهتر است که افراد دارای بیماری آرتروز زانو به مراکز کاردرمانی و فیزیوتراپی مراجعه کنند تا بتوانند استئوآرتریت خود را درمان نمایند.

 

جدیدترین و بهترین روش درمان آرتروز زانو

با توجه به پیشرفت بیماری آرتروز زانو در سطح جهان، بسیاری از کشورهای جهان به دنبال روش های مناسب برای درمان آرتروز زانو بوده اند. در صورتی که آرتروز زانو شدید شود، درمان آن با کمک غذا و مواد غذایی و ورزش امکان پذیر نخواهد بود. در این زمان است که باید از جدیدترین روش درمان آرتروز زانو کمک گرفت. شاید بهترین روش های درمان آرتروز زانو، موارد زیر باشند. اما دقت داشته باشید که این روش های درمان آرتروز زانو، باید توسط پزشک تجویز شوند و این روش ها بر اساس شدت هر یک از بیماران قابل تعیین خواهند بود.

 

  • استفاده از لیزر برای درمان آرتروز زانو

یکی از جدیدترین روش های درمان آرتروز زانو، استفاده از لیزر است. در حال حاضر، لیزر در مصارف پزشکی بسیار کاربرد دارد و جزء بهترین روش های درمانی محسوب می شود. برای درمان استئوآرتریت زانو توصیه می شود که از لیزر استفاده شود. البته فقط در برخی از موارد، پزشک توصیه به استفاده از لیزر خواهد کرد.

 

درمان آرتروز زانو با کمک لیزر باعث کاهش درد ایجاد شده پس از درمان می شود. به همین خاطر، یکی از بهترین روش های درمان آرتروز زانو، استفاده از لیزر می باشد.

 

  • استفاده از سلول های بنیادی برای درمان استئوآرتریت زانو

یکی از جدیدترین روش ها برای درمان آرتروز زانو، استفاده از سلول های بنیادی است. بهترین روش درمان آرتروز زانو این است که باعث بهبود رشد غضروف های بین مفصلی شویم و بتوانیم غضروف بین مفصلی آسیب دیده را درمان کنیم.

 

استفاده از سلول های بنیادی برای درمان استئوآرتریت نیز به ما کمک می کند تا بتوانیم با کمک سلول های بنیادی، غضروف بین مفصلی را ترمیم کنیم. این سلول ها در خارج از بدن رشد پیدا می کنند و زمانی که به بدن وارد می شوند، تکثیر خواهند شد. این سلول ها از جنس غضروف بین مفصلی هستند و می توانند باعث ترمیم غضروف بین مفصلی گردند.

 

جدیدترین و بهترین روش درمان آرتروز زانو

 

آیا همه برای درمان آرتروز زانو نیاز به جراحی دارند؟

جراحی آخرین مرحله برای درمان آرتروز زانو است. متاسفانه، در صورتی که آرتروز زانو شدید شود و نتوان آن را هر یک از روش های درمانی ذکر شده، درمان و کنترل کرد، نیاز به انجام عمل جراحی زانو افزایش پیدا خواهد کرد. اما اگر نگران جراحی زانو پس از ابتلا به آرتروز می باشید، باید به شما بگوییم که در اکثر موارد این بیماری نیاز به عمل جراحی ندارد و با داروهای مختلف کنترل می شود. حتی گاهاً استفاده از زانوبند طبی برای آرتروز زانو می تواند مفید باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد زانوبند طبی برای آرتروز زانو کلیک کنید.

 

اما در صورتی که غضروف بین مفصلی به طور کامل از بین رفته باشد و دو سطح استخوان نیز برآمده شده باشند، نیاز به انجام عمل جراحی می باشد. در واقع، عمل جراحی درمان استئوآرتریت بیشتر برای افرادی مناسب است که قادر به انجام امور زندگی خودشان نمی باشند و محدودیت حرکتی دارند.

 

درمان استئوآرتریت با عمل جراحی، با کمک تعویض مفصل انجام می شود. یک مفصل مصنوعی زانو برای جایگزین شدن با مفصل آسیب دیده در زانو کار گذاشته می شود و فرد می تواند پس از عمل جراحی، به راحتی کارهای روزمره خود را انجام دهد.

 

تاثیر وزن بر روی احتمال شدید شدن آرتروز زانو

هر چقدر وزن شما بالاتر باشد، احتمال شدیدتر شدن آرتروز زانو نیز افزایش پیدا می کند. وزن تاثیر بسیار زیادی بر روی تخریب غضروف بین مفصلی دارد. به همین خاطر، شاید یکی از بهترین روش های درمان آرتروز زانو این باشد که افراد چاق وزن خود را کاهش دهند. با کاهش وزن و تقویت عضلات پاها، تا حد زیادی می توان این بیماری را کنترل نمود.

 

تاثیر وزن بر روی احتمال شدید شدن آرتروز زانو

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم روشهای درمان آرتروز زانو را برای افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، ذکر کنیم. این روش های درمانی گاهی در خانه و گاهی در مراکز دیگر قابل انجام خواهند بود. سعی کنید برای کنترل بیماری استئوآرتریت، از این روش های درمانی کمک بگیرید تا علائم آرتروز را نیز کنترل نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *